خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با عرق برگ زیتون و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با عرق برگ زیتون و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با عرق برگ زیتون و خواص درمانی آن در طب سنتی

آیا تاکنون در مورد عرق برگ زیتون و خواص دارویی آن در طب سنتی چیزی شنیده‌اید؟ اگر در مورد این عرق گیاهی اطلاعاتی ندارید و علاقه مند هستید دانش خود را نسبت به این عرق گیاهی افزایش دهید، با ما همراه باشید. در این مقاله از سایت کاکوتی قصد بر این داریم که به اتفاق یکدیگر نگاهی بر خواص دارویی عرق برگ زیتون بیندازیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد پسند و استفاده‌ی شما همراهان همیشگی قرار گیرد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

برگ زیتون نیز همانند میوه‌ی درخت آن از فواید دارویی بسیار بالایی برخوردار است به طوری که از سالیان دور از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و ناراحتی‌ها استفاده می‌شد. در میان جوامع سنتی، به خصوص مراکش، از برگ‌های درخت زیتون به صورت وسیع و گسترده به جهت کنترل و تنظیم سطح قند خون استفاده می‌شد. بر طبق مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در سالیان متوالی مشخص شده است که برگ‌های درخت زیتون دارای خواص آنتی باکتریالی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می‌باشد، به همین خاطر از این گیاه با ارزش، از زمان باستان در مقاصد طبی و پزشکی استفاده می‌شد. برگ درخت زیتون خواص خود زیتون را دارد. زیتون یک درخت همیشه سبز در نواحی گرم و نیمه گرم با برگ‌های متقابل، باریک و سر نیزه‌ای و تخم مرغ شکل است. این برگ‌ها حای آنتی اکسیدان‌های قوی مانند هیدروکسی تیروسول، اولئوروپین و دیگر فلانوئیدها و پلی فنول‌ها می‌باشد. طعم تلخ و تند برگ درخت زیتون نیز به علت وجود این ترکیبات شیمیایی می‌باشد.

عرق یا عصاره‌ی برگ درخت زیتون، حاصل شده از برگ درخت زیتون است. این برگ‌ها دارای ترکیبات بسیار قوی آنتی اکسیدانی به خصوص اولئوروپین، هیدروکسی تیروسول و مقادیری پلی فنوا و فلانوئیدها می‌باشد. بر اساس مطالعات انجام شده مشخص گردیده که خواص عصاره و عرق برگ زیتون قابل مقایسه با خواص روغن این گیاه می‌باشد. کاربرد درمانی و دارویی عصاره یا عرق برگ زیتون به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. در آن زمان، بیشتر در کشورهای مدیترانه و خاورمیانه از این عرق گیاهی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شد.

عرق برگ زیتون چیست؟

عصاره‌ی خالص یا آب حاصل شده از برگ‌های درخت زیتون به روش تقطیر آب، عرق یا عصاره‌ی برگ درخت زیتون است. در طب سنتی از این عرق گیاهی برای درمان نارسایی‌های کبدی، رفع انواع سردرد، تقویت حافظه، مسکن درد دندان، کاهش و تنظیم قند خون و… استفاده می‌شود.

طبع عرق برگ زیتون

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع عرق برگ زیتون گرم و خشک است. بنابراین استفاده از این عرق گیاهی برای افراد دارای طبع سرد مناسب است و افراد با طبع گرم باید این عرق را به همراه مصلحاتش مصرف نمایند تا از عوارض جانبی آن محفوظ بمانند.

آشنایی با خواص عرق برگ زیتون در طب سنتی

  • یکی از خواص دارویی عرق برگ زیتون در طب سنتی، کمک به سلامت قلب می‌باشد. مصرف عرق برگ زیتون در کاهش سطح فشار خون نقش بسزایی دارد. مطالعات صورت گرفته بر روی دوقلوهای یکسان بر این اساس بود که به یک سری از آنها عرق یا عصاره‌ی برگ زیتون داده شد و به یک سری دارونما. پس از گذشت ۸ هفته، گیرندگان دارونما هیچ گونه تغییری در فشار خون آنها دیده نشد، اما افرادی که روزانه مقدار ۱/۱ میلی‌گرم عصاره‌ی برگ زیتون دریافت نموند، در فشار خون آنها با میانگین ۱۱ میلی‌متر جیوه سیستولیک و ۴ میلی‌متر جیوه دیاستولیک کاهش مشاهده گردید. همچنین در این بیماران کاهش قابل توجهی از میزان کلسترول LDL مشاهده گردید. مطالعات انجام شده حاکی از آن است که ترکیبات پلی فنوا موجود در برگ‌های زیتون مانع از ایجاد پلاک‌های شریانی شده و بدین ترتیب در کاهش ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی نقش بسیار موثری را ایفا می‌کنند.
  • عرق برگ درخت زیتون دارای خواص ضد سرطانی است. در واقع این عرق با دارا بودن عناصر و ترکیبات موثر در خود از تکثیر و توسعه سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کند.
  • یک روش کاملا طبیعی و خانگی به جهت بهبود عملکرد جنسی، استفاده منظم و به اندازه از عرق گیاهی برگ زیتون است.
  • بهبود اختلالات حرکتی از دیگر خواص درمانی عرق برگ درخت زیتون می‌باشد.
  • مصرف عرق برگ درخت زیتون در درمان بیماری روماتیسم و نقرس بسیار موثر عمل می‌نماید.
  • عرق برگ درخت زیتون تب بر است. بنابراین از این عرق گیاهی می‌توان به صورت خانگی برای پایین آوردن دمای بدن استفاده نمود.
  • مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که عرق برگ زیتون یک داروی بسیار موثر برای افراد مبتلا به دیابت می‌باشد. محققان دانشگاه اوکلند براین امر دست یافتند که عصاره برگ زیتون قادر است مقاومت به انسولین و افزایش تولید انسولین توسط لوزالمعده را کاهش دهد. همچنین محققان در یک مطالعه بالینی به این نتیجه رسیدند که عصاره‌ی برگ زیتون به طور متوسط ۱۵/۰ مقاومت به انسولین را کاهش داده و بازده سلول‌های بتا پانکراس که تولید انسولین می‌کنند را در حدود ۲۸/۰ درصد افزایش می‌دهد.
  • عرق برگ زیتون سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. از سالیان دور در طب سنتی از عرق برگ زیتون به جهت تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت کلی و تسکین علائم سرفه، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شد. عصاره برگ زیتون دارای قدرت آنتی اکسیدانی بالا، پنج برابر بیشتر از مقدار معادل ویتامین C می‌باشد.
  • عرق برگ زیتون به دلیل دارا بودن خاصیت ضد ویروسی قادر به مقابله علیه میکروب‌های ایجاد کننده‌ی بیماری‌زا می‌باشد. در واقع وجود ترکیبات قدرتمند در عرق برگ زیتون باعث از بین رفتن موجودات مهاجم شده و این اجازه را به ویروس‌ها نمی‌دهد تا ویروس‌ها تکثیر یا عفونت کنند.
  • عرق برگ زیتون دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی می‌باشد. بر طبق آزمایشات انجام شده محققان دریافتند که عصاره‌ی برگ درخت زیتون تقریبا تمامی باکتری‌های آزمایش شده را از بین می‌برد. به همین خاطر از این عصاره برای درمان عفونت‌های پوست، مو و ناخن، کاندیدا آلبیکنس که یک عامل عفونتی دهان و دستگاه تناسلیه و سلول‌های اشرشیاکلی، باکتری‌های موجود در روده تحتانی استفاده می‌گردد. این خاصیت عرق برگ زیتون باعث شده که از آن برای از بین بردن رشد کاندیداها و درمان قارچ پای ورزشکاران استفاده شود.
  • برای حفظ سلامت و استحکام استخوان‌های خود مصرف عرق برگ زیتون را فراموش نکنید. طبق مطالعات انجام شده توسط دکتر ورونیک کوکسام، ثابت شده است که افراد دارای رژیم غذایی سنتی مدیترانه‌ای، کمتر دچار پوکی استخوان می‌شوند. تحقیقات حاکی از آن است که ترکیبات موجود در عرق برگ زیتون مانند اولئوروپئین و هیدروکسی تیروزیل، جزء ترکیبات فعالی هستند که تاثیر بسزایی بر التهابات استخوانی دارند.
  • یک روش کاملا طبیعی و خانگی برای سلامت و زیبایی هر چه تمام تر پوست، استفاده از عرق گیاهی برگ زیتون است. برای این منظور کافیست مقدار ده الی پانزده قطره از عرق برگ زیتون را در نصف لیوان آب حل کنید تا رقیق شود و با کمک یک تکه پنبه آن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.
  • در طب سنتی عرق برگ زیتون جزء معدود داروهای گیاهی است که از آن بری رفع مشکلات دهان و دندان استفاده می‌شود. برای این منظور کافیست مقدار ۴ الی ۵ قطره از عرق برگ زیتون را بر روی خمیر دندان بچکانید و مسواک کنید. با انجام مرتب این روش خانگی شاهد دندان‌های زیبا و سالم خواهید شد.
  • کاهش فشار خون بالا، از دیگر خواص درمانی عرق برگ زیتون در طب سنتی می‌باشد. عرق برگ زیتون به دلیل دارا بودن ماده‌ای تاثیرگذار، در کاهش فشار خون نقش بسزایی دارد.
  • عرق برگ درخت زیتون به دلیل دارا بودن خاصیت ضد قارچی و آنتی باکتریالی در رفع مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه بسیار موثر است. برای این منظور، هم می‌توانید از عرق گیاهی برگ زیتون به تنهایی و هم به صورت ترکیب با مواد دیگر به صورت ماسک استفاده کنید. برای تهیه ماسک خانگی ضد جوش به دو الی سه قطره عرق برگ زیتون، یک قاشق غذاخوری گلاب، نصف قاشق غذاخوری عسل طبیعی و نصف قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن، از آن برای پوشش دهی پوست خود استفاده کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو الی بار در هفته استفاده کنید تا نتایج مثبت حاصل گردد. لازم به ذکر است که قبل از استفاده از این ماسک و هر نوع ماسک دیگر، ابتدا تست حساسیت را انجام دهید. به این صورت که مقداری از ماسک را بر روی یک قسمت از بدن مانند بازو پوشش دهید و پس از گذشت مدت زمان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در صورت نداشتن هیچ گونه حساسیتی، استفاده از آن برای پوست صورت بلامانع است.
  • درمان شوره سر از دیگر خواص دارویی عرق برگ زیتون می‌باشد. عرق برگ زیتون به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی باکتریالی و ضد قارچی در رفع این عارضه پوستی بسیار موثر عمل می‌نماید. برای این منظور کافیست مقداری از این عرق گیاهی را بر روی پوست سر و موهایتان پوشش و کمی ماساژ دهید. اجازه دهید عرق گیاهی برای مدت زمان سی الی چهل دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.
  • عرق گیاهی برگ درخت زیتون یک گزینه‌ی عالی برای درمان زخم‌ها و عفونت‌های پوستی می‌باشد. برای این منظور کافیست از این عرق به صورت موضعی استفاده نمایید.
  • اگر به دنبال روشی کاملا طبیعی و خانگی برای کاهش وزن و لاغری می‌باشید، مصرف عرق برگ زیتون را فراموش نکنید. عرق برگ زیتون به دلیل دارا بودن خاصیت ضد چاقی و ترکیبات موثر، باعث افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه کاهش وزن و لاغری می‌گردد. لازم به ذکر است عنوان شود، با وجود خواصی که عرق برگ زیتون برای کاهش وزن دارد، شما نیازمند یک رژیم غذایی اصولی و سالم نیز می‌باشدید تا به وزن ایده‌آل خود برسید.

طریقه مصرف عرق برگ زیتون

بر طبق توصیه‌های متخصصین طب سنتی بهتر است از این عرق گیاهی به میزان یک استکان قبل از هر وعده‌ی غذایی استفاده شود. برای استفاده‌ی موضعی نیز به این صورت عمل نمایید که مقدار ده الی پانزده قطره عرق برگ زیتون را به کرم دست یا صورت خود، و یا به نصف استکان آب اضافه کرده و مصرف نمایید.

عوارض مصرف عرق برگ زیتون

مصرف عرق برگ زیتون در کنار فواید و خواص دارویی فراوانی که دارد، در صورتی که در مصرف آن زیاده‌روی شود، عوارضی را به دنبال خواهد داشت که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  • در مصرف عرق برگ زیتون جانب احتیاط را رعایت نمایید، زیرا عوارضی مانند دردهای عضلانی، سردرد و علائم و نشانه‌هایی مانند سرماخوردگی، اسهال و یا دردهای بدنی را به دنبال خواهد داشت.
  • مصرف عرق برگ زیتون برای افراد مبتلا به دیابت و فشار خون که از داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند، باید طبق نظر پزشک متخصص جهت نحوه و میزان مصرف آن باشد.
  • خانم‌های باردار و شیرده از مصرف عرق برگ زیتون بدون مشورت پزشک، جدا خودداری نمایند.
  • استفاده همزمان عرق برگ زیتون با برخی داروهای شیمیایی ممکن است باعث بروز تداخلات دارویی و در نهایت عوارض جانبی گردد. داروهای کاهش فشار خون من جمله کاپتوپریل و آتنولول، داروهای کاهش دهنده‌ی قند خون مانند متفورمین و داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، آسپرین و پلاویکس، از جمله داروهایی می‌باشند که می‌توان به آن اشاره نمود.

خلاصه

عرق برگ درخت زیتون از جمله عرقیات گیاهی با طبع گرم و خشک است که در طب سنتی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. این عرق دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و آنتی باکتریال است. از جمله فواید عرق برگ زیتون برای بدن می‌توان به  خواص ضد سرطان، ضد ویروس، تنظیم قند خون، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، سلامت و بهبود عملکرد قلب و عروق، کاهش وزن و لاغری، درمان روماتیسم و نقرص، سلامت پوست و… اشاره نمود. در طب سنتی استفاده و خرید عرق برگ زیتون به دلیل دارا بودن خواص فراوان توصیه می‌گردد. شما عزیزان نیز در صورت تمایل برای خرید، می‌توانید به راحتی از طریق این لینک اقدام نمایید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.