خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با روغن هل و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با روغن هل و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با روغن هل و خواص درمانی آن در طب سنتی

در این مقاله از سایت کاکوتی با شما عزیزان همراه هستیم تا به اتفاق یکدیگر نگاهی بر خواص دارویی روغن هل در طب سنتی بیندازیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد رضایت و استفاده‌ی شما قرار گیرد. با ما همراه باشید.

روغن هل که از دانه هل حاصل می‌گردد از خواص دارویی بسیار زیادی برخوردار است. از هل به عنوان ادویه‌ی خوش عطر و بو در تهیه غذاها، شیرینی‌ها، دمنوش‌ها و انواع دسر استفاده می‌شود. هل جزء گیاهان دارویی است که در طب سنتی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. گیاه هل به خاطر رایحه و طعم دلپذیری که دارد، در بین مردم محبوبیت بسیار بالایی دارد. در زمان‌های دور از گیاه هل در کشورهای چین و یونان برای درمان اختلالات گوارشی استفاده می‌شد. در ایران نیز این گیاه دارویی جایگاه خود را یافته، به طوری که چای به همراه هل، یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های گرم، برای  ایرانیان می‌باشد. در بازار سه گونه هل، هل سفید، هل سیاه و هل سبزبرای مصرف کنندگان وجود دارد. در میان این سه گونه، هل سیاه از خواص دارویی بیشتری برخوردار است. خواص روغن هل نیز همانند دانه هل است. این روغن دارای مقادیر بالایی از فیبر، کلسیم، آهن، فسفر و پروتئین است.

هل گیاهی بسیار کوچک و از خانواده تیره زنجبلیان است. این گیاه دارای پوستی تیره و رایحه‌ای دلنشین است. گیاه هل دارای غلاف‌های کوچک سبز رنگ است. این گیاه که به نام ملکه ادویه‌ها شناسایی شده است، در لیست گران قیمت ترین ادویه‌ها قرار دارد. نواحی کوهستانی و سایه‌ی کوه‌ها و درختان، محل رشد خودروی درخت هل است. ارتفاع درخت هل به ۳۰ الی ۵۰ سانتی‌متر می‌رسد. این درخت دارای برگ‌های سبز و نوک تیز و گل‌های ریز سفید رنگ می‌باشد. امروزه در اقصی نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری قاره آسیا همانند هند، چین، بوتان، ویتنام، مالزی، کره و ژاپن این گیاه در دسترس می‌باشد. هن، پاکستان، جنوب بلوچستان و ایران از بیشترین مصرف کننده‌های جهان می‌باشند.

روغن هل که یکی از فرآورده‌های گیاه هل است دارای انواع ویتامین‌ها مانند نیاسین، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین A و ویتامین C است. همچنین این روغن حاوی مقادیری سدیم، پتاسیم، کلسیم، فلز، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر و روی می‌باشد.

روش تهیه روغن هل

برای تهیه روغن هل، ابتدا باید روغن پایه را انتخاب نمود. روغن‌های پایه عموما از روغن بادام، روغن زیتون و روغن کنجد انتخاب می‌شوند. در مرحله‌ی بعد باید برگ‌های گیاه یا بذر هل را بجوشانید یا دم کنید. پس از جوشاندن یا دم کردن، آن را از صافی عبور دهید. حالا مایع حاصل شده را در روغن حامل بریزید و آن را بر روی حرارت بسیار کم قرار دهید تا آب آن تبخیر گردد. مقدار آبی که در ته ظرف باقی می‌ماند به راحتی قابل جدا کردن می‌باشد. روش دیگر تهیه روغن هل به این صورت است که دانه‌های هل را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و روغن حامل را به آن اضافه کنید. درب ظرف را ببندید و آن را در جای تاریک و خنک برای مدت زمان دو ماه قرار دهید. پس از مدت زمان ذکر شده از این روغن طبیعی و گیاهی استفاده نمایید.

طبع روغن هل

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع روغن هل گرم و خشک است. بنابراین استفاده از این روغن برای افراد با طبع سرد مناسب است. اما افراد دارای طبع گرم با مصرف این روغن ممکن است با عوارضی به دلیل داشتن طبع گرم روبرو شوند. بنابراین این افراد باید در مصرف این روغن جانب احتیاط را رعایت نمایند.

آشنایی با خواص درمانی روغن هل در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی روغن هل، خاصیت آرام بخشی آن است. استشمام رایحه‌ی روغن هل باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود. اگر دچار اختلالات خواب مانند بی‌خوابی هستید می‌توانید با اسپری روغن هل در اتاق خواب خود، خوابی آرام و بدون تنش را تجربه کنید.
  • روغن هل دارای خواص ضد عفونی کنندگی است. بنابراین استفاده از آن در از بین بردن میکروب‌ها نقش بسزایی دارد.
  • استفاده از روغن هل باعث بهبود هضم غذا در دستگاه گوارش می‌شود. مصرف طولانی مدت و به اندازه‌ی روغن هل باعث اثرات مثبت بر روی دستگاه گوارش می‌شود، زیرا این روغن اثرات خود را در دراز مدت نشان می‌دهد. در طب سنتی استفاده از این روغن به جهت پاکسازی دستگاه گوارش و تقویت فعالیت معده توصیه می‌گردد. برای این منظور کافیست مقدار ۳ الی ۴ قطره از این روغن را با آب جوشیده مخلوط کنید و قبل از غذا میل نمایید.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای کاهش وزن و لاغری، استفاده از روغن گیاهی هل است. مصرف روغن هل باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌گردد. در واقع این روغن همانند یک ملین به کاهش وزن کمک شایانی می‌کند. برای بهره‌بری از فواید این روغن گیاهی کافیست چند قطره از آن را به همراه آب گرم میل کنید. برای به دست آوردن نتایج بهتر، چند قطره روغن زنجبیل را نیز به این ترکیب اضافه کرده و نوش جان کنید.
  • از بین برنده‌ی سموم از بدن، از دیگر خواص درمانی روغن هل در طب سنتی می‌باشد. زیرا این روغن دارای خواص ضد عفونی کنندگی و آنتی باکتریال می‌باشد.
  • در طب سنتی استفاده از روغن هل به عنوان یک ضد عفونی کننده‌ی طبیعی دهان و لثه‌ها توصیه می‌گردد.
  • روغن گیاهی هل، در درمان گلو درد بسیار موثر است.
  • اگر می‌خواهید در فصول سرد سال از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری کنید، مصرف روغن گیاهی هل را فراموش نکنید.
  • نفخ معده یکی از مشکلات عمده‌ی افراد پس از صرف غذا می‌باشد. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، مصرف روغن گیاهی هل را فراموش نکنید.
  • روغن هل درمان کننده‌ی سکسکه است.
  • درمان خشکی و ترک لب‌ها از دیگر خواص درمانی روغن هل در طب سنتی است. برای این منظور کافیست مقداری از روغن هل را بر روی لب‌ها پوشش دهید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. از این روش دو الی سه بار هفته استفاده کنید تا نتایج عالی و مطلوب حاصل گردد.
  • در طب سنتی برای ماساژ بدن نوزادان مصرف روغن هل پیشنهاد می‌گردد.
  • روغن هل درمان کننده‌ی یبوست است. یبوست مشکلی است که امروزه اکثر افراد به دلیل رژیم غذایی ناسالم و تحرک ناکافی با آن مواجه می‌شوند. در این بیماری تخلیه روده به درستی انجام نمی‌شود و این عمل در دستگاه گوارش به کندی صورت می‌گیرد. یک درمان عالی و خانگی برای رفع این عارضه استفاده از روغن‌های گیاهی مانند روغن هل است. برای این منظور کافیست مقداری از روغن هل را به همراه روغن سیاه دانه مخلوط کنید و روی شکم بچکانید. حالا شکم خود را در جهت عقربه‌های ساعت به آرامی ماساژ دهید. انجام منظم و مرتب این روش خانگی کمک شایانی به درمان یبوست می‌کند.
  • برای تقویت معده، روغن هل را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید.
  • افراد دارای فشار خون بالا برای کاهش فشار خون و تنظیم سطح آن می‌توانند از روغن هل به دلیل دارا بودن عناصر و ترکیبات موثر در خود استفاده کنند.
  • برای دفع رسوب کلسیم و اوره از کلیه، استفاده از روغن هل پیشنهاد می‌گردد.
  • روغن هل ادرار آور است.
  • روغن هل درمان کننده‌ی سوزش معده است.
  • برای برطرف کردن حالت تهوع استفاده‌ی روغن هل یک گزینه‌ی عالی است.
  • روغن هل تقویت کننده‌ی قوه حافظه و هوش است.
  • افزایش قدرت تمرکز از دیگر خواص درمانی روغن هل در طب سنتی است.
  • افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به راحتی می‌توانند از روغن هل برای تنظیم میزان سطح قند خون استفاده کنند.
  • در طب سنتی از روغن گیاهی هل برای ماساژ درمانی استفاده می‌شود.
  • تقویت کنندگی موی سر از دیگر خواص روغن هل است. برای این منظور کافیست مقداری از روغن هل را بر روی پوست سر و موهای خود پوشش دهید و کمی ماساژ دهید و اجازه دهید این روغن برای مدت زمان سی الی چهل دقیقه باقی بماند. پس از مدت زمان ذکر شده موهایتان شامپو و آبکشی نمایید. از این ماسک دو الی سه بار در هفته استفاده نمایید و تا شاهد نتایج عالی قرار گیرید.     
  • روغن گیاهی هل تقویت کننده‌ی قوای جنسی در آقایان است.
  • از روغن هل در تهیه انواع مواد شوینده و بهداشتی استفاده می‌شود.
  • تقویت سلامت قلب از دیگر خواص درمانی روغن گیاهی هل در طب سنتی می‌باشد. روغن هل با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی در سلامت قلب نقش بسزایی دارد. فیبر موجود در این روغن و وجود عناصر مفید در آن، باعث کاهش سطح کلسترول و فشار خون شده و بدین ترتیب سلامت قلب تضمین می‌گردد.
  • روغن هل به دلیل دارا بودن خاصیت آرام بخشی و تسکین دهندگی، یک گزینه عالی برای مقابله با افسردگی می‌باشد. برای این منظور کافیست چند قطره از روغن هل را در دستگاه بخور بریزید و رایحه‌ی آن را استشمام کنید. روشی دیگر به این صورت است که چند قطره روغن هل را بر روی دستمال بچکانید و با استشمام، از خواص و عطر آن بهره ببرید.
  • روغن گیاهی هل به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی علائم مربوط به بیماری آسم مانند خس خس، سرفه، تنگی نفس و تنگی در قفسه سینه را کاهش می‌دهد. روغن هل با افزایش گردش خون در بدن باعث آسان شدن تنفس در ریه‌ها می‌شود. در طب سنتی استفاده از این روغن برای درمان بیماری‌های تنفسی مانند آسم و برونشیت توصیه می‌گردد.

آشنایی با خواص درمانی روغن هل برای پوست

  • روغن هل به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ویتامین C در خود، باعث بهبود گردش خون در پوست شده و سلامتی و زیبایی را برای پوست به ارمغان می‌آورد. در واقع مصرف خوراکی این روغن باعث تقویت گردش خون در بدن می‌گردد.
  • روغن گیاهی هل روشن کننده‌ی طبیعی پوست است. استفاده از این روغن باعث روشن شدن و رفع لک‌های پوستی می‌گردد. برای این منظور کافیست مقداری از روغن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از کمی ماساژ دادن، اجازه دهید روغن برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.
  • روغن گیاهی هل، درمان کننده‌ی آلرژی‌های پوستی است. آلرژی‌ها نوعی بیماری پوستی شایع می‌باشند که اغلب افراد ممکن است دچار آن شوند. علائم این بیماری حساسیت‌های پوستی مانند خارش، تحریک و پوسته پوسته شدن است. روغن هل به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی، آنتی باکتریالی، ضد عفونی کنندگی و ضد التهاب در رفع این ناراحتی پوستی بسیار موثر عمل می‌کند. برای این منظورر کافیست مقدار چند قطره از روغن هل سیاه را به همراه یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و از این ترکیب برای پوشش دهی پوست خود استفاده نمایید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.
  • اگر از مشکل جوش و آکنه رنج می‌برید و به دنبال روشی کاملا گیاهی و طبیعی برای رفع این عارضه پوستی هستید، مصرف روغن گیاهی هل را فراموش نکنید. روغن هل با دارا بودن خاصیت آنتی باکتریالی و ضد عفونی کنندگی در رفع جوش و آکنه بسیار موثر عمل می‌کند. برای این منظور کافیست از روغن هل به صورت موضعی استفاده نمایید. روشی دیگر برای رفع این عارضه استفاده از روغن هل به همراه روغن درخت چای، عسل طبیعی و آب لیمو ترش تازه است. برای تهیه این ماسک خانگی به چند قطره روغن هل، یک الی دو قطره روغن درخت چای، یک قاشق مرباخوری عسل و یک قاشق مرباخوری آب لیمو ترش تازه نیاز داریم. مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن برای پوشش دهی نواحی صورت خود استفاده کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. لازم به ذکر است قبل از استفاده از این ماسک و هر نوع ماسک دیگر، ابتدا تست حساسیت را انجام دهید. به این صورت که مقداری از ماسک را بر روی یک قسمت از بدن مثلا بازو پوشش دهید و پس از گذشت مدت زمانی، در صورت نداشتن هیچ گونه حساسیتی، استفاده از آن برای پوست صورت بلامانع است.      

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.