خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با شلتوک و عرق شلتوک و خواص درمانی آنها در طب سنتی

آشنایی با شلتوک و عرق شلتوک و خواص درمانی آنها در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با شلتوک و عرق شلتوک و خواص درمانی آنها در طب سنتی

گیاهان موجود در طبیعت از خواص دارویی و درمانی برخوردار هستند که دارای فواید بیشماری برای سیستم بدن و سلامت انسان می‌باشند. به همین خاطر در طب سنتی از برخی گیاهان به عنوان گیاه دارویی یاد می‌شود. فرآورده‌های متنوعی از گیاهان دارویی حاصل می‌شود که در این میان عرقیات گیاهی از پر مصرف‌ترین و پر فروش‌ترین آنها می‌باشد. آیا تا به حال نام شلتوک را شنیده‌اید؟ آیا از خواص دارویی این گیاه اطلاع دارید؟ آیا می‌دانید شلتوک با سبوس کاملا متفاوت است؟ در این مقاله از سایت کاکوتی سعی بر این داریم که شما عزیزان را با گیاه شلتوک و خواص درمانی عرق شلتوک آشنا کنیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد استفاده و رضایت شما همراهان همیشگی قرار گیرد. با ما همراه باشید.

شلتوک چیست؟

شلتوک یا چلتوک در زبان فارسی به برنج پوست نگرفته گفته می‌شود. برنج گیاهی یک ساله است که در مناطق گرم و مرطوب تا ارتفاع ۵/۱ متر رشد می‌کند. سنبه خوشه‌ای است که دانه‌های برنج در آن قرار دارند. برنج پوست گرفته نشده به برنج قهوه‌ای معروف می‌باشد. گیاه شلتوک سرشار از ویتامین‌های گروه B،   پانتوتنیک اسید، منیزیم، پتاسیم، روی، آهن، منگنز، مس، ویتامین E و سلنیوم می‌باشد.

طبع و مزاج گیاه شلتوک

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع و مزاج گیاه شلتوک، گرم و خشک است. بنابراین استفاده

از آن برای افراد دارای طبع سرد مناسب است. افراد دارای طبع گرم باید این گیاه را به همراه مصلحاتش مصرف کنند تا دچار عوارض جانبی آن نشوند.

آشنایی با خواص شلتوک و دمنوش شلتوک در طب سنتی

  • یکی از خواص دارویی دمنوش شلتوک، کاهش کلسترول خون است.
  • در طب سنتی از دمنوش شلتوک به دلیل دارا بودن ویتامین E و اسیدهای چرب اشباع شده و نشده، به عنوان یکی از ماده‌های غذایی بسیار گرانبها و موثر به جهت افزایش تعادل هموستاز خون و یک داروی ضد سرطان یاد می‌شود.
  • یک روش کاملا طبیعی و خانگی برای تنظیم سطح قند خون در بدن، استفاده از دمنوش شلتوک است.
  • از دیگر خواص درمانی این دمنوش معجزه آسا، کاهش اضطراب و نگرانی به دلیل وجود ویتامین B1 می‌باشد.
  • استفاده مرتب و مداوم از دمنوش شلتوک باعث تقویت مغز می‌گردد.
  • رفع احساس خستگی از دیگر خواص درمانی دمنوش شلتوک است که می‌توان به آن اشاره نمود.
  • برای رفع سردرد و سرگیجه، مصرف دمنوش شلتوک را فراموش نکنید.
  • استفاده از دمنوش شلتوک برای درمان زود رنجی توصیه می‌شود.
  • با مصرف دمنوش شلتوک، به تسکین التهابات ناشی از آلرژی کمک کنید.
  • یک روش کاملا خانگی و سنتی برای کاهش وزن و لاغری، استفاده از دمنوش شلتوک است. برای اینکه بدن بتواند روند کاهش وزن را به درستی انجام دهد نیاز است که در هر وعده‌ی غذایی فیبر لازم مصرف شود. هنگامی که فرد تغذیه‌ی متنوعی داشته باشد، فیبرهای مختلف با خواص تکمیلی جذب بدن می‌گردد. استفاده از دمنوش شلتوک به دلیل دارا بودن فیبر فراوان، باعث دفع راحت، سرعت بخشیدن به هضم غذا و در نهایت کاهش وزن و لاغری می‌گردد.
  • شلتوک برنج در رشد بهتر و پیشگیری از سفیدی مو بسیار موثر است. در طب سنتی سفارش می‌شود برای سوخت و ساز و فعال سازی پیاز مو از شلتوک به دلیل دارا بودن ویتامین‌های گروه B استفاده شود. برای این منظور می‌توانید از این گیاه هم به صورت خوراکی و هم غیر خوراکی استفاده نمایید. برای رشد بهتر و پیشگیری از سفیدی مو، مقداری سبوس را خیس کنید و از آبکش رد کنید. حال مواد را با زرده‌ی تخم مرغ مخلوط کنید و آن را به مدت دو الی سه ساعت بر روی موهایتان پوشش دهید. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده، موهایتان را شامپو و آبکشی کنید.
  • دمنوش شلتوک در رفع سوء هاضمه و کم اشتهایی بسیار کارآمد است.
  • دمنوش شلتوک ملین و مسهل است.
  • یک روش کاملا طبیعی و خانگی برای درمان یبوست، استفاده از دمنوش شلتوک است.
  • مصرف مداوم و مرتب از دمنوش شلتوک در درمان بواسیر و همچنین سرطان کولون موثر است.
  • مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B باعث افزایش رشد و تقسیم سلول‌ها می‌گردد. در واقع این ویتامین‌ها در عملکرد هر چه بهتر دستگاه‌های عصبی و دستگاه ایمنی بدن نقش مهمی دارند. در شلتوک نیز این ویتامین موجود است و مصرف مرتب آن در کاهش استرس، افسردگی، درمان بیماری‌های عصبی، وسواس، سلامت اعصاب بسیار موثر است. برای این منظور کافیست یک قاشق غذاخوری شلتوک را به ظرف ماست خود اضافه کرده و نوش جان کنید.
  • شلتوک به زیبایی و روشن شدن هر چه تمام‌تر پوست کمک می‌کند. به همین خاطر از آن در ساخت انواع لوازم آرایشی استفاده می‌شود. برای این منظور می‌توانید از ماسک شلتوک به همراه ماست استفاده نمایید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری شلتوک کوبیده شده و یک قاشق غذاخوری ماست نیاز داریم. مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن بر روی پوست خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک هفته‌ای دو الی سه مرتبه استفاده نمایید تا نتایج مثبت حاصل گردد. لازم به ذکر است، قبل از استفاده از این ماسک و هر نوع ماسک دیگر، انجام تست حساسیت را فراموش نکنید. برای این منظور کافیست مقداری از ماسک را بر روی یک قسمت از پوست خود مانند بازو پوشش دهید و پس از گذشت مدت زمانی، و در صورت نداشتن هیچ گونه حساسیتی، استفاده از ماسک برای پوست صورت بلامانع است.
  • مصرف دمنوش شلتوک در تسکین التهابات ناشی از انرژی مفید است.
  • کمبود ویتامین‌های B باعث گرفتگی ماهیچه‌های ساق پا، درد و سنگینی در ساق پا، گرمی پا، خواب رفتن و بی حس شدن انگشتان دست و پا می‌گردد. بنابراین استفاده از دمنوش شلتوک در رفع این عوارض بسیار موثر است.
  • ویتامین E از جمله ویتامین‌های مهم و شناخته شده در گیاه شلتوک است. خاصیت آنتی اکسیدانی و ویتامین E باعث شده است که از این گیاه به عنوان یک داروی ضد پیری و ضد چروک استفاده شود.
  • در طب سنتی از گیاه شلتوک در ترمیم زخم‌های پوست استفاده می‌شود.
  • استفاده از شلتوک در افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. بنابراین استفاده از آن برای رشد کودکان موثر است.

طرز تهیه دمنوش شلتوک

برای تهیه دمنوش شلتوک، به یک قاشق غذاخوری شلتوک آسیاب شده‌ی برنج و یک لیوان آب جوش نیاز است. قوری را به مدت بیست دقیقه بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده آن را از صافی عبور داده و نوش جان کنید. در صورت تمایل می‌توانید از عسل یا نبات برای شیرین شدن دمنوش استفاده کنید.   

عوارض جانبی مصرف دمنوش شلتوک

مصرف دمنوش شلتوک در کنار فواید و خواص دارویی که دارد، زیاده روی در آن منجر به اسهال و همچنین انسداد و التهاب روده می‌گردد.        

آشنایی با خواص عرق شلتوک در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی عرق شلتوک، کمک به زیبایی پوست و رفع عارضه‌های پوستی می‌باشد. پوست همانند یک سپر محافظتی از بدن محافظت می‌کند. همانطور که می‌دانیم سلول‌های پوست نیازمند به ترمیم و بازسازی می‌باشند. عرق شلتوک به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی به تولید کلاژن کمک نموده و شادابی و لطافت را برای پوست به ارمغان می‌آورد. کلاژن نوعی پروتئین خاص است که با روند افزایش سن، کاهش می‌یابد. هنگامی که پوست با کاهش کلاژن مواجه می‌شود، چین و چروک و عارضه‌های پوستی نمایان می‌شوند. در واقع کلاژن سازی باعث می‌شود پوست جوان و صاف بماند و سلول‌های آسیب دیده درمان شوند. عرق شلتوک به دلیل دارا بودن ویتامین E در خود به حفظ رطوبت پوست کمک نموده و همانند یک آبرسان عالی عمل می‌کند. افراد دارای پوست خشک به راحتی می‌توانند از این عرق برای رفع خشکی پوستی خود به خصوص در فصول سرد سال استفاده نمایند.
  • عرق شلتوک یک تونر طبیعی پوست است و با رفع آلودگی از پوست، به داشتن پوستی سالم کمک می‌کند.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای درمان جوش و آکنه، استفاده از عرق گیاهی شلتوک است. برای رفع این عارضه پوستی می‌توانید از این عرق هم به صورت خوراکی و هم موضعی استفاده نمایید. کافیست مقدار چند قطره از عرق شلتوک را به کمک یک تکه پنبه روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. عرق شلتوک دارای خواص بی‌نظیری برای پوست می‌باشد و در زمان کوتاهی باعث رفع عارضه‌های پوستی و زیبایی هر چه تمام‌تر آن می‌شود. برای رفع جوش و آکنه شما عزیزان می‌توانید از ماسک عرق شلتوک به همراه عسل، آب لیمو ترش تازه و ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری عرق شلتوک، یک قاشق چایخوری آب لیمو ترش تازه، یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری ژل آلوئه‌ورا نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن از آن برای پوشش دهی پوست خود استفاده کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه بر روی پوست باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. برای گرفتن نتایج مطلوب، از این ماسک دو الی سه مرتبه در هفته استفاده کنید.
  • اگر به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای حجم دادن به گونه‌ها و چاقی صورت هستید، مصرف عرق شلتوک را فراموش نکنید. عرق شلتوک سرشار از نشاسته است و نشاسته نیز در پر کردن صورت نقش بسزایی دارد. با مصرف منظم و به اندازه‌ی عرق شلتوک شاهد چاقی صورت خود در مدت زمان کوتاه خواهید بود.
  • نشاسته موجود در عرق شلتوک باعث تقویت ریشه و پیاز مو، نرم و صاف شدن و پر پشت شدن موها می‌شود. بنابراین استفاده از عرق شلتوک یک گزینه بسیار عالی برای رفع مشکلات مو نظیر ریزش مو می‌باشد. همچنین از دیگر عواملی که باعث از بین رفتن ریزش مو، تقویت ریشه مو و تحریک فولیکول‌های مو می‌شود، ویتامین‌های گروه B و ویتامین E می‌باشد. این ویتامین‌ها گردش خون در سر را افزایش داده و به رشد هر چه بیشتر مو کمک شایانی می‌کند. علاوه بر موارد ذکر شده، آهن، روی و مس نیز از جمله مواد معدنی مورد نیاز برای تقویت موی سر به شمار می‌روند. این مواد معدنی در درخشش، استحکام و رشد سریع موها بسیار موثر می‌باشند. عرق شلتوک نیز با دارا بودن این مواد معدنی در خود، به درمان ریزش مو و رفع نازکی آن کمک شایانی می‌کند. از روش‌های استفاده از عرق شلتوک برای مو، می‌توان به ماساژ دادن آن بر روی پوست سر و موها اشاره نمود. برای این منظور کافیست دو ساعت قبل از حمام، مقداری از عرق شلتوک را بر روی پوست سر و موهایتان پوشش و به آرامی ماساژ دهید. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده، موهایتان را با شامپوی مناسب شسته و آبکشی نمایید.
  • عرق شلتوک به دلیل غنی بودن از ویتامین B1 در بهبود عملکرد مغز، افزایش یادگیری و تقویت حافظه کودکان و نوجوانان نقش موثری دارد. همچنین این عرق گیاهی سرشار از مواد معدنی است که موجب تقویت سلول‌های مغز می‌شوند. با استفاده‌ی روزانه از عرق شلتوک خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در بزرگسالی کاهش می‌یابد.
  • عرق شلتوک سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن پیشگیری می‌کنند. رادیکال‌های آزاد باعث بروز مشکلات جدی در بدن و سرطان می‌شوند. عرق شلتوک نیز به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان و ویتامین E موجود در خود در از بین بردن سلول‌های سرطانی و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارد.
  • عرق شلتوک به دلیل دارا بودن طبع گرم در خود به گرم نگه داشتن بدن و مفاصل کمک شایانی می‌کند. در واقع مصرف این عرق گیاهی به رفع گرفتگی عضلات کمک کرده و به دلیل دارا بودن مواد معدنی بسیار در خود، در تقویت استخوان‌های بدن موثر بوده و از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری می‌کند. مصرف مرتب عرق شلتوک از گرفتگی‌ ماهیچه‌ها، بی حس شدن و احساس سنگینی در آنها و درد مفاصل پیشگیری می‌کند.
  • عرق شلتوک سرشار از پروتئین است و به همین دلیل می‌تواند یک ماده‌ی مناسب برای تامین انرژی مورد نیاز بدنسازان باشد. عرق شلتوک حاوی مقادیر بالایی ویتامین B1 است که نقش مهمی در حفظ انرژی بدن برای طولانی مدت و شادابی و با نشاط بودن فرد دارد.    

خلاصه

 شلتوک یا چلتوک در زبان فارسی به برنج پوست نگرفته گفته می‌شود. این گیاه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. عرق شلتوک یکی از فرآورده‌های گیاه شلتوک است که در طب سنتی استفاده و خرید این عرق گیاهی به دلیل دارا بودن خواص دارویی فراوان پیشنهاد می‌گردد. شما عزیزان نیز در صورت تمایل برای خرید عرق شلتوک  می‌توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.