خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با روغن قهوه و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با روغن قهوه و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط مدیر مجله
 آشنایی با روغن قهوه و خواص درمانی آن در طب سنتی

یکی از معروف‌ترین نوشیدنی‌ها که از طرفداران بسیار زیادی در کره‌ی زمین برخوردار است، قهوه است. در ایالات متحده به طور روزانه  ۱۰۰ میلیون فنجان قهوه مصرف می‌شود. همانطور که مطلع هستیم، قهوه از دانه‌های این گیاه حاصل می‌شود. این دانه‌ای که مورد استفاده قرار می‌گیرد در مناطق مختلف جهان به صورت انواع مختلف کشت و رشد می‌کند. روغن قهوه از فراورده‌های گیاه قهوه است که از دانه‌های آن حاصل می‌شود. این روغن به دلیل رایحه‌ی دلپذیری که دارد، مصرف آن تقویت ذهن و افزایش نشاط و شادی را به دنبال خواهد داشت. اسانس قهوه نیز یکی از برترین اسانس‌های مورد استفاده در آروماتراپی است. به طوری که رایحه‌ی بی‌نظیر این اسانس، تنفس را بهبود بخشیده و انرژی را افزایش می‌دهد.

در این مقاله از سایت کاکوتی سعی بر این داریم که شما عزیزان همراه را با خواص درمانی روغن قهوه در طب سنتی آشنا کنیم. امیدواریم مطالب این هفته از سایت نیز مورد پسند و استفاده‌ی شما قرار گیرد. همراهی شما باعث خرسندی ماست. پس با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

در طب سنتی روغن قهوه به دلیل رایحه و طعمی که دارد بسیار خاص و از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. این روغن که از دانه‌های بو داده‌ی قهوه حاصل می‌شود، یک تجربه دلپذیر از طعم و عطر قهوه را برای فرد به وجود می‌آورد که این رایحه بسیار نزدیک به طعم قهوه می‌باشد. امروزه عصاره و روغن‌های متعددی به بازار عرضه می‌شوند. روغن حامل قهوه و روغن دم کرده‌ی قهوه از جمله روغن‌هایی است که به صورت اسانس قهوه در بازار موجود است.

روغن‌های قهوه‌ای که تا به امروز به عنوان روغن‌های ضروری یا روغن‌های حامل به بازار عرضه می‌شوند از طریق پرس سرد حاصل می‌شوند. طبق نظرات بیان شده، در روغن قهوه فشرده سرد، هم ترکیبات فرار و هم اسیدهای چرب موجود است. گاهی مواقع روغن قهوه‌ای که تولید می‌شود، از طریق ترکیب دانه‌های قهوه در یک روغن گیاهی حاصل می‌شود. به دلیل معطر بودن روغن قهوه، برخی از تولید کنندگان آن را در فهرست روغن‌های اساسی طبقه بندی می‌کنند. به همین دلیل به جهت پیشگیری از سردرگمی و پیچیدگی، توصیه طب سنتی در هنگام خرید روغن قهوه این است که به روش استخراج این روغن توجه ویژه داشته باشید و درخواست توضیحات لازم درباره‌ی جزئیات این روغن را حتما از فروشنده درخواست نمایید.

تاریخچه روغن گیاهی قهوه

روغن ضروری قهوه از جمله شناخته شده‌ترین روغن‌ها اساسی است که در رایحه درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن قهوه نشات گرفته از استان کافا است که بعدها به کشورهای اروپایی و آمریکایی توسعه پیدا کرده است.

طرز تهیه روغن گیاهی قهوه در خانه

با اینکه به راحتی می‌توان روغن ضروری قهوه را خریداری نمود، بسیاری از افراد نیز تمایل به تهیه آن را در خانه دارند. برای تهیه این روغن در منزل، به مقداری دانه‌های قهوه، روغن زیتون، یک قابلمه، یک ظرف شیشه‌ای و صافی پارچه‌ای نیاز داریم. برای تهیه می‌توانید از دانه‌های قهوه رسیده استفاده کنید یا این دانه‌ها را به صورت متوسط یا درشت خرد کنید. زیرا این امر آزاد شدن اسیدهای فعال و مواد شیمیایی در دانه‌ها را به دنبال خواهد داشت. برای تهیه، ابتدا در قابلمه دانه‌های قهوه را با مقداری روغن زیتون بپوشانید به طوری که دانه‌ها به طور کامل با این روغن پوشانده شوند. قابلمه را بر روی حرارت قرار دهید. به این نکته توجه کنید که دانه‌های بو داده را بر روی حرارت کم و دانه‌های برشته نشده را بر روی حرارت متوسط یا زیاد قرار دهید. دانه‌های قهوه را به آرامی هم بزنید تا نسوزند. زمان آماده سازی باید بین ۸ الی ۱۰ ساعت باشد. اگر برای تهیه این روغن از دانه‌های سبز قهوه استفاده می‌کنید، باید بیشتر دقت کنید. زمانی که دانه‌های سبز قهوه، قهوه‌ای رنگ شدند حرارت را کم کنید. حالا از یک ظرف تمیز برای جمع آوری روغن قهوه استفاده کنید. در این هنگام از صافی پارچه‌ای بر روی دهانه ظرف استفاده کنید. از صافی چای بر روی صافی پارچه‌ای نیز برای گرفتن دانه‌های قهوه و سایر ناخالصی‌های کوچک‌تر می‌توانید بهره ببرید. دانه‌های قهوه داخل قابلمه را بر روی صافی چای بریزید و با پشت قاشق به خوبی فشار دهید تا روغن قهوه خارج شده و باقی مانده‌ی آنها را دور بریزید. روغن باقی مانده در قابلمه را هم به همین صورت از صافی عبور داده و در یک ظرق شیشه‌ای بریزید. درب ظرف شیشه‌ای را محکم ببندید و آن را در یک مکان خنک، تاریک و خشک نگهداری کنید و در زمان نیاز از آن استفاده کنید. نکته: افرادی که مبتلا به صرع، آسیب کبدی، مادران باردار و افراد مبتلا به سرطان و سایر بیماری‌ها قبل از استفاده از این روغن حتما با پزشک و متخصص آروماتراپی آگاه در حوزه روغن مشورت نمایند. همچنین در هنگام استفاده از این روغن برای کودکان بسیار احتیاط نمایید و قبل از مصرف موارد توصیه شده را حتما مطالعه کنید. افراد مسن نیز در صورت داشتن بیماری خاص یا استفاده از دارو، حتما با پزشک متخصص مشورت نمایند.

روغن گیاهی قهوه چه کاربردهایی دارد؟

در طب سنتی استفاده از روغن گیاهی قهوه، به جهت تزریق، استنشاق یا ماساژ بدن توصیه می‌شود. همچنین از این روغن اساسی به عنوان یک روتین مراقب از پوست به دلیل دارا بودن خواص ضد پیری و ضد سلولیت استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای روغن گیاهی قهوه، به عنوان محصول معطر کننده‌ در تهیه شمع‌ها و استفاده‌ی آن در دیفیوزرها می‌توان اشاره نمود. همچنین از این روغن به عنوان یک طعم دهنده در نوشیدنی‌ها و افزودنی غذایی نیز استفاده می‌شود.

آشنایی با خواص درمانی روغن قهوه در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی این روغن گیاهی، استفاده از آن برای درمان بیماری‌های مزمن است. روغن گیاهی قهوه به دلیل غنی بودن از خواص آنتی اکسیدانی در از بین بردن استرس، اضطراب و افسردگی بسیار کارآمد است. همچنین این روغن جریان خون را افزایش داده و از ابتلا به اختلالات مزمن پیشگیری می‌کند.
  • روغن گیاهی قهوه یکی از برترین روغن‌های گیاهی است که در طب سنتی به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی در پیشگیری از ایجاد چین و چروک و درمان آن موثر است. برای این منظور کافیست هر شب قبل از خواب مقداری از روغن قهوه را با مقداری روغن فندق مخلوط کنید و بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش داده و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند، سپس پوستتان را با آب ولرم شستشو دهید.
  • از دیگر خواص درمانی روغن قهوه برای پوست، به خاصیت جوانسازی، درخشش و محو کردن لک‌های پوستی اشاره نمود.
  • روغن گیاهی قهوه به دلیل دارا بودن عناصر و ترکیبات موثر در خود باعث افزایش خاصیت ارتجاعی و کلاژن سازی پوست می‌گردد.
  • افراد دارای پوست مستعد جوش و آکنه، می‌توانند از این روغن برای رفع این عارضه پوستی استفاده کنند. استفاده منظم از روغن قهوه در رفع مشکلات به وجود آمده ناشی از باکتری‌های مضر بسیار سودمند است. روغن قهوه با دارا بودن خواص ضد التهابی و آنتی باکتریالی به همراه لایه‌برداری، با آکنه مقابله می‌کند.
  • پژوهش‌ها نشان می‌دهد که روغن قهوه در درمان تیرگی اطراف چشم موثر است. دلیل این امر نیز وجود کافئین در قهوه است که با افزایش گردش خون در اطراف چشم، کاهش تیرگی را به دنبال خواهد داشت. برای این منظور می‌توانید از ماسک روغن قهوه، روغن زیتون و چند قطره آب استفاده کنید. برای تهیه این ماسک به نصف قاشق چای‌خوری قهوه، نصف قاشق چای‌خوری روغن زیتون و چند قطره آب نیاز داریم. مواد را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید و به آرامی بر اطراف چشم خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.
  • روغن قهوه به دلیل دارا بودن ترکیبات موثر در خود مانند آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین E و سایر مواد مغذی، در آرامش و رطوبت رسانی پوست نقش موثری دارد. زمانی که روغن گیاهی قهوه با روغن مرطوب کننده‌ای مانند روغن جوجوبا ترکیب شود، باعث بازگشت رطوبت تخلیه شده در سطح پوست می‌گردد.
  • افرادی که دچار کمبود وزن و لاغری مفرط هستند، به راحتی خواهند توانست از روغن گیاهی قهوه به عنوان یک گزینه‌ی طبیعی عالی برای افزایش اشتها و بالا بردن وزن خود استفاده کنند. اثر جادویی موجود در روغن قهوه قادر است قسمت سیستم لیمبیک مغز را تحریک کرده تا فرد احساس گرسنگی کند. تحقیقات حاکی از آن است که روغن قهوه یک محصول طبیعی قادر به رفع اختلالات اشتها در افراد می‌باشد.
  • اگر به دنبال یک روش کاملا طبیعی برای افزایش و تقویت رشد مو هستید، مصرف روغن گیاهی قهوه را فراموش نکنید. این روغن به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود باعث تحریک رشد مو می‌شود. تقویت ریشه مو و نرم و لطیف شدن موها به دلیل وجود کافئین موجود در روغن قهوه است.
  • روغن قهوه ضد التهاب است. این روغن به جهت تسریع روند بهبود و کاهش درد قابل استفاده است. روغن قهوه با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث اثرات ضد التهابی و تسکین آلرژی در فرد می‌گردد.
  • با استفاده از روغن گیاهی قهوه بدن خود را در مقابل ابتلا به سکته مغزی بیمه کنید. روغن قهوه غنی از کافئین، اسیدهای کلروژنیک، گیرنده‌های آدنوزین و … است که سبب تاثیرات مثبت بر عملکرد مغز می‌شوند. اسیدهای کلروژنیک نوعی آنتی اکسیدان می‌باشند که سطح فشار خون بالا، متابولیسم و قند خون را کنترل می‌کند. این بیماری‌ها ممکن است زوال عقل در کهولت سن را به دنبال داشته باشند. کافئین موجود در روغن قهوه نیز باعث تحریک سیستم عصبی می‌شود. برای این منظور کافیست از این روغن گیاهی به صورت موضعی استفاده کنید. به این صورت که مقداری از روغن را بر روی نواحی شقیقه‌ها پوشش و به آرامی ماساژ دهید. و یا از این روغن به صورت رایحه درمانی استفاده کنید. به این صورت که مقداری از روغن را در فضای اتاق اسپری و رایحه‌ی آن را استنشاق کنید.
  • روغن قهوه تقویت کننده‌ی خلق و خو است. این روغن قادر است روحیه را تقویت و احساس آرامش را در فرد ایجاد کند. روغن قهوه به دلیل دارا بودن کافئین در خود از ایجاد استرس و افسردگی پیشگیری کرده و باعث توسعه آرام بخشی در فرد می‌شود. همچنین استفاده‌ی مداوم از این روغن تمرکز در فرد را بالا برده و مانع از حواس‌پرتی می‌گردد.
  • درمان یبوست و مشکلات دستگاه گوارش از دیگر کاربردهای روغن قهوه در طب سنتی می‌باشد. این روغن یک گزینه بسیار عالی برای سندروم روده تحریک پذیر و باقی آسیب‌های وارد شده به سلامتی روده و دستگاه گوارش است.
  • اگر دچار گرفتگی بینی و مشکلات ناشی از آن هستید به راحتی می‌توانید از روغن گیاهی قهوه به صورت بخار درمانی استفاده کنید. به جهت باز کردن مجاری بینی مسدود شده و تقویت تنفسی روان، چند قطره از این روغن را استنشاق کنید.
  • روغن گیاهی قهوه یک روش کاملا طبیعی و خانگی برای پایین آوردن تب است.
  • اگر دچار گزش و نیش حشرات شدید، کافیست مقداری از روغن قهوه را بر روی موضع مورد نظر پوشش دهید. این روغن درد و تورم را کاهش داداه و باعث تسکین محل ضایعه می‌شود. بنابراین این روغن یک گزینه عالی برای کاهش التهاب ناشی از گزش و نیش حشرات است.
  • برای از بین بردن بوی بد حوله و لباس‌های شسته شده کافیست مقدار چند قطره از روغن قهوه را بر روی آنها اسپری کنید. این کار در ارتقا سطح بهداشت شخصی نیز بسیار تاثیرگذار است. به جهت اثرات تسکین ذهنی و بدن خود نیز می‌توانید از این روغن به صورت بخور پوستی استفاده کنید.
  • استنشاق اسانس دانه قهوه، یک روش بسیار عالی برای از بین بردن احساس آزار دهنده‌ی حالت تهوع است. زمانی که دچار این احساس ناخوشایند شدید، استشمام این رایحه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
  • سلولیت از مشکلات پوستی است که فرد با افزایش وزن دچار آن می‌شود. روغن قهوه می‌تواند در رفع این عارضه موثر عمل نماید. تحقیقات حاکی از آن است که کافئین موجود در قهوه با افزایش رگهای خونی در زیر پوست و بهبود جریان خون، در کاهش ظاهر سلولیت کمک شایانی می‌کند.           

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.