خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با خواص آرد نخودچی و استفاده از آن در تهیه انواع ماسک زیبایی

آشنایی با خواص آرد نخودچی و استفاده از آن در تهیه انواع ماسک زیبایی

توسط مدیر مجله
آشنایی با خواص آرد نخودچی و استفاده از آن در تهیه انواع ماسک زیبایی

آرد نخودچی از آسیاب کردن نخود خام یا برشته حاصل می‌شود. این محصول مغذی، تقریبا در هر خانه‌ای یافت می‌شود. آرد نخودچی از خواص درمانی فراوانی برای سلامت بدن برخوردار است، به طوری که این ماده قادر است به روش‌های مختلف سلامتی بدن، پوست و مو را به طور معجزه‌آسایی افزایش دهد. در کشور هندوستان از آرد نخودچی به عنوان یک لایه‌بردار طبیعی پوست استفاده می‌شود. آرد نخودچی حاوی کربوهیدرات، پروتئین و فیبر است و فاقد گلوتن می‌باشد.

در این مقاله از سایت کاکوتی با شما عزیزان همراه شده‌ایم تا به اتفاق هم با خواص آرد نخودچی و طرز تهیه انواع ماسک زیبایی با این ماده آشنا شویم. امیدواریم مطالب این هفته از سایت، مورد پسند و استفاده‌ی شما قرار گیرد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر نسبت به این ماده‌ی مغذی، با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در آرد نخودچی

آرد نخودچی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A، ویتامین E، ویتامین K، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، پانتوتنیک اسید، کلسم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، زینک ( روی)، مس و سلنیوم است.

دلایل استفاده از آرد نخودچی برای سلامتی بدن

آرد نخودچی همانند نخود از مواد مغذی بسیار زیادی برخوردار است. از خواص بارز آرد نخودچی، دارا بودن مقادیر قابل توجهی فیبر و پروتئین است. همچنین این ماده فاقد گلوتن می‌باشد. بنابراین چون آرد نخودچی غنی از فیبر است، استفاده از آن برای سلامت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار ضروری است. همچنین آرد نخودچی باعث تنظیم و متعادل شدن سطح قند خون در بدن شده و برای درمان دیابت بسیار مفید است. آرد نخودچی یک ترکیب عالی برای سلامت قلب است و در کاهش وزن بسیار کارآمد عمل می‌کند. مطالعات انجام شده بر این ماده، حاکی از آن است که آرد نخودچی سرشار از اسید لینولئیک و اسید اولئیک است که در دسته‌ی اسیدهای چرب اشباع نشده قرار می‌گیرد. همچنین این آرد، منبع خوبی از ویتامین‌ها مانند ریبوفلاوین، نیاسین، فولات و بتاکاروتن می‌باشد.

طبع آرد نخودچی در طب سنتی

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبیعت و مزاج آرد نخودچی گرم و خشک است.

خواص آرد نخودچی برای پوست

  • آرد نخودچی در درمان جوش و آکنه بسیار موثر عمل میکند.
  • آرد نخودچی باعث برطرف شدن برنزگی پوست می‌شود.
  • لایه برداری پوست از دیگر خواص درمانی آرد نخودچی برای پوست است.
  • یک روش کاملا طبیعی و خانگی برای کاهش چربی سطح پوست، استفاده از آرد نخودچی است.
  • آرد نخودچی به از بین بردن موهای ظریف پوست صورت کمک می‌کند.
  • اگر به دنبال روشی برای درخشان و صاف شدن پوست خود هستید، استفاده از آرد نخودچی را فراموش نکنید. این آرد سریع پوستتان را شاداب، سفید و درخشان می‌کند.

خواص آرد نخودچی برای سلامت بدن

  • تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه آرد نخودچی در کاهش سطح کلسترول خون بسیار تاثیرگذار است. آرد نخودچی غنی از فیبر محلول و غیر محلول است و به همین دلیل میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد.
  • مصرف مداوم و به اندازه‌ی آرد نخودچی خطر ابتلا به بیماری دیابت و سایر بیماری‌های مرتبط مانند بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
  • آرد نخودچی به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر، به سلامت قلب کمک می‌کند.
  • آرد نخودچی یک گزینه عالی برای کاهش وزن و لاغری است. فیبر و پروتئین موجود در آرد نخودچی به کاهش وزن کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که دنبال کردن رژیم غذایی حاوی پروتئین زیاد، بیش از دنبال کردن رژیم حاوی کربوهیدرات زیاد، در لاغری و کاهش وزن موثر است.
  • آرد نخودچی یک گزینه عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. آرد نخودچی دارای خواص ضد التهابی است، به همین دلیل استفاده از آن خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد. همچنین این ماده به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان فراوان در خود از آسیب‌های وارده ترکیبات رادیکال آزاد به سلول‌های بدن پیشگیری می‌کند. بنابراین آرد نخودچی در طب سنتی، از همه لحاظ به عنوان یکی از متحدین سیستم ایمنی بدن شناخته شده است، زیرا به بدن کمک می‌کند تا به طور موثر در برابر انواع بیماری‌ها مقابله نماید.  
  • آرد نخودچی، سرشار از مواد معدنی مانند پروتئین، پتاسیم، منیزیم، روی و ویتامین‌هایی نظیر ویتامین‌های گروه B می‌باشد.  همچنین آهن موجود در این ماده نیز از دیگر مزایای مهم آرد نخودچی است، زیرا خطر ابتلا به کم خونی و فقر آهن را به طور معجزه‌آسایی کاهش می‌دهد.
  • آرد نخودچی یک غذای بسیار مناسب برای افرادی است که از یبوست رنج میبرند. آرد نخودچی به دلیل دارا بودن فیبر فراوان، از ابتلا به بیماری یبوست پیشگیری کرده و به درمان آن می‌پردازد.
  • مصرف منظم و به اندازه‌ی آرد نخودچی، یک روش کاملا طبیعی و خانگی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان است.

آشنایی با طرز تهیه انواع ماسک صورت با آرد نخودچی

ماسک آرد نخودچی و آلوئه‌ورا، از بین برنده‌ی لکه‌های تیره پوست

استفاده از آلوئه‌ورا در این ماسک به تغذیه پوست کمک می‌کند. این گیاه حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های مختلف می‌باشد. استفاده از ماسک آلوئه‌ورا و آرد نخودچی به شاداب شدن و شفافیت هر چه تمام‌تر پوست کمک شایانی می‌کند. این ماسک یک گزینه‌ی عالی برای کاهش لکه‌های تیره، تسکین آفتاب سوختگی و رفع برنزگی پوست است. این ماسک قابل استفاده برای انواع پوست می‌باشد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چای‌خوری آرد نخودچی و یک قاشق چای‌خوری ژل آلوئه‌ورا نیاز داریم. مواد را در ظرفی با یکدیگر به خوبی ترکیب کنید و پس از یکدست شدن، بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. با استفاده‌ی دو الی سه بار در هفته از این ماسک به نتایج عالی دست خواهید یافت.

ماسک آرد نخودچی و زردچوبه، روشن کننده و ضد آکنه

اگر به دنبال یک روش خانگی برای روشن شدن و رفع جوش و آکنه هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از ماسک آرد نخودچی و زردچوبه است. زردچوبه از ترکیبات موثر برای روشن شدن پوست تشکیل شده است. استفاده از ماسک آرد نخودچی و زردچوبه به دلیل دارا بودن خواص آنتی باکتریال در درمان و کاهش جوش و آکنه نیز بسیار موثر است. این ماسک قابل استفاده برای تمام افراد است. برای تهیه این ماسک، به دو قاشق چای‌خوری آرد نخودچی، نوک قاشق چای‌خوری زردچوبه و مقدار کمی گلاب  نیاز داریم. در یک ظرف تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر یکنواختی حاصل شود. خمیر را بر پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید دو بار در هفته استفاده کنید.

نکته: اگر دارای پوستی خشک و حساس هستید، پیشنهاد می‌شود از مقداری کرم مرطوب کننده‌ی مناسب پوست خود در این ماسک استفاده کنید.

ماسک آرد نخودچی و مولتانی میتی، پاک کننده‌ی منافذ پوست

در این ماسک از بین بردن چربی‌های اضافی و ناخالصی‌های پوست، بر عهده‌ی مولتانی میتی است. این ماسک باعث پاکسازی منافذ پوست می‌شود و دارای اثرات خنک کننده است. ماسک آرد نخودچی و مولتانی میتی با افزایش جریان خون در پوست، به زیباتر شدن هر چه تمام‌تر آن کمک شایانی می‌کند. استفاده از این ماسک برای افراد دارای پوست چرب، مختلط و معمولی مناسب است. برای تهیه این ماسک به دو قاشق چای‌خوری مولتانی میتی، یک قاشق چای‌خوری آرد نخودچی و مقداری گلاب نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر یکنواختی حاصل شود. خمیر را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک آرد نخودچی و گوجه‌فرنگی، برطرف کننده‌ی لکه‌های تیره پوست

مخلوط آرد نخودچی و گوجه‌فرنگی باعث روشن شدن پوست و رفع برنزگی آن می‌شود. گوجه‌فرنگی به دلیل دارا بودن اسیدهای طبیعی در خود همانند یک سفید کننده عمل می‌کند و لکه‌های تیره و برنزگی پوست را برطرف می‌کند. گوجه‌فرنگی PH پوست را تنظیم کرده و تولید چربی را به حالت اولیه خود باز می‌گرداند. همچنین گوجه‌فرنگی به دلیل دارا بودن ویتامین C در خود در از بین بردن چین و چروک و خطوط ظریف و سفت و شفاف‌تر کردن پوست بسیار موثر عمل می‌کند. استفاده از این ماسک برای انواع پوست بلامانع است. برای تهیه، به دو قاشق غذاخوری آرد نخودچی و یک عدد گوجه‌فرنگی رسیده نیاز داریم. گوجه‌فرنگی را در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا له شود. پوره گوجه‌فرنگی را در ظرفی بریزید و به آن آرد نخودچی اضافه کنید. ترکیب را به خوبی هم بزنید و آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. ماسک را برای مدت زمان ده الی دوازده دقیقه بر روی پوستتان پوشش دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه بار در هفته استفاده کنید تا نتایج مثبت حاصل گردد.

ماسک آرد نخودچی و موز، مرطوب کننده‌ی عمیق پوست

موز به دلیل دارا بودن چربی‌های سالم در خود باعث تغدیه و رطوبت رسانی کامل پوست می‌شود. همچنین با افزایش تولید کلاژن و الاستین، چین و چروک پوست را کاهش داده و آثار به جای مانده از زخم را به طور موثر برطرف می‌کند. استفاده از این ماسک به افراد دارای پوست خشک توصیه می‌شود. برای تهیه این ماسک خانگی به دو قاشق چای‌خوری آرد نخودچی، سه تا چهار عدد موز رسیده و مقداری شیر یا گلاب نیاز داریم. موزها را له کنید و سپس آرد نخودچی و شیر یا گلاب را به آن اضافه کنید. به خوبی ترکیب را هم بزنید و سپس برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده، صورتتان را با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک آرد نخودچی و کشک، پاک کننده‌ی عمیق پوست

کشک دارای خواص مرطوب و پاک کنندگی می‌باشد، زیرا حاوی چربی‌های طبیعی و آنزیم‌ها است. همچنین اسید لاکتیک موجود در کشک به لایه‌برداری سلول‌های مرده پوست و روشن شدن آن کمک شایانی می‌کند. کشک به دلیل دارا بودن زینک در خود، در درمان جوش و آکنه بسیار موثر عمل می‌نماید. استفاده از این ماسک به افراد دارای پوست خشک، معمولی، ترکیبی یا مختلط و افراد دارای پوست مستعد جوش و آکنه توصیه می‌شود. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری آرد نخودچی و یک تا دو قاشق چای‌خوری کشک نیاز داریم. کشک و آرد را در ظرفی با یکدیگر ترکیب کنید تا خمیر نرمی حاصل شود. ماسک را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید و پس از گذشت پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک آرد نخودچی و تخم‌مرغ، درخشان کننده‌ی پوست

سفیده‌ی تخم‌مرغ به دلیل دارا بودن آنزیم‌های موجود در خود، باعث باز شدن منافذ باز پوست و روشن شدن آن می‌شود. همچنین باعث رفع خطوط ظریف و چین و چروک پوست می‌شود. پس از استفاده از این ماسک، پوست شفاف و درخشان می‌شود. استفاده از این ماسک به تمامی افراد به جز افراد دارای پوست خشک توصیه می‌شود. برای تهیه این ماسک کافیست مقدار دو قاشق چایخوری آرد نخودچی و نصف قاشق چایخوری عسل را در ظرفی بریزید و به خوبی هم بزنید. حالا یک عدد سفیده‌ی تخم‌مرغ به خوبی زده شده را به آن اضافه کنید. مخلوط را به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. حالا آن را برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی پوست خود اعمال کنید و پس از خشک شدن، با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید هر چهار تا پنج روز یک بار استفاده کنید.

ماسک آرد نخودچی و چای سبز، ترمیم کننده‌ی پوست صورت

دلیل استفاده از چای سبز در این ماسک، دارا بودن آنتی اکسیدانهای فراوان آن می‌باشد. استفاده از این ماسک باعث ترمیم پوست، رفع کدری  و افزایش سلامت پوست می‌گردد. مصرف این ماسک برای انواع پوست بلامانع است. برای تهیه، به دو قاشق غذاخوری آرد نخودچی، یک عدد چای سبز کیسه‌ای و یک فنجان آب داغ نیاز داریم. چای سبز را در فنجان آب داغ قرار دهید. پس از سرد شدن چای، به آن آرد نخودچی را اضافه کنید. مخلوط را بر روی پوست خود پوشش دهید و پس از پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید.     

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.