خانه دسته‌بندی نشده خشکی پوست و درمان آن با کمک راهکارهای طب سنتی

خشکی پوست و درمان آن با کمک راهکارهای طب سنتی

توسط kakooti

یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی که با شروع فصل پاییز و زمستان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنید، خشکی پوست دست می‌باشد. بیماری رایجی که خودش را به‌صورت تکه‌تکه شدن و یا ترک‌خوردگی بر روی پوست نشان می‌دهد.

ازآنجایی‌که پوست ازجمله پوست دست، یکی از پرکاربردترین قسمت‌های بدن شماست، درنتیجه خشکی و زبری آن می‎تواند مشکلات بسیاری نظیر خارش را برای شما به وجود بیاورد.

اگر شما هم دارای مزاج گرم و خشک» و یا سرد و خشک هستید لازم است با ما همراه باشید تا برخی از روش‌های خانگی ذکرشده در ادامه‌ی این مطلب را استفاده کنید. ما در این مطلب قصد داریم برخی از این درمان‌های خانگی را به‌خصوص در فصل سرما معرفی کنیم.

دلایل خشکی پوست در طب سنتی

خشکی پوست به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. برخی از این دلایل خارجی و برخی از آن داخلی می‌باشد. شما با شناسایی این عوامل در خود و تغییر برنامه غذایی و استفاده از چند ماسک طبیعی، می‌توانید خشکی پوست خود را در خانه درمان کنید.

در زیر برخی از این عوامل را که منجر به خشکی پوست شما می‌شود را ازنظر گذرانده‌ایم:

-طب سنتی معتقد است که غلبه خلط سرد و خشک بر پوست (کم شدن رطوبت زیر جلدی)، باعث خشکی پوست بدن شما می‌شود؛ بنابراین با توجه به اینکه در فصل پاییز مزاج انسان به سمت سرد و خشکی می‌رود، افراد با خشکی پوست دست بیشتر دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

-تماس بدن ازجمله پاشنه و ساق پا، با جسم سخت

-کاهش رطوبت کبد

-کم‌کاری تیروئید

-کمبود آب در لایه سطحی زیرپوست

-افزایش سن که منجر به کاهش میزان چربی طبیعی پوست می‌شود.

-عوامل محیطی مانند رطوبت کم و دمای سرد

-شستن مکرر دست و صورت با انواع شوینده‌ها

-مصرف الکل

-بیماری‌های پوستی نظیر اگزما

 

نکات قابل‌توجه برای درمان خشکی دست‌ها

-از استحمام با آب بسیار داغ خودداری کنید و بعد از حمام تا زمانی که پوست بدن نمناک است، برای مرطوب نگه‌داشتن پوست با روغن‌های گیاهی بدن خود را چرب کنید.

-از خوردن غذاهایی با طبع گرم و خشک و یا سرد و خشک که منجر به تشدید خشکی پوست می‌شود، پرهیز کنید.

-از صابون‌های شیمیایی برای شستن دستتان خود استفاده نکنید.

-دست‌های خود را با حوله نرم خشک‌کنید.

-برای آسیب نرسیدن به پوست و محافظت از آن، برای انجام کارهای روزانه نظیر باغبانی یا شستن از دستکش استفاده کنید.

-در زمستان به‌طور مرتبط دست‌های خود را چرب نگه‌دارید.

-به‌اندازه کافی آب بنوشید.

-قبل از خواب دست‌های خود را چرب نمایید و از یک دستکش برای محافظت از آن استفاده کنید.

-غذاهایی که دارای ویتامین و مواد مغذی است را مصرف کنید.

درمان خشکی پوست با راه‌کارهای طب سنتی

پزشکان طب سنتی توصیه‌ها و نکات بسیاری برای مراقبت از پوست دستتان مطرح کرده‌اند. ما در این مطلب برخی از این گیاهان و ماسک‌های طبیعی را برای درمان خشکی پوست دست و پیشگیری از ابتدا به عوارض آن مانند زبری و خشونت بیان کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا برخی از این موارد را باهم مرور کنیم.

روغن بنفشه یا روغن کدو: بعد از حمام و خشک کردن بدن، از روغن بنفشه یا روغن کدو استفاده کنید. این روغن‌های طبیعی، یکی مرطوب‌کننده برای کاهش خشکی پوست دست شما می‌باشد.

لعاب گل ختمی: یکی از روش‌های رطوبت بخشی به پوست بدن، استفاده از لعاب گل ختمی است. برای تأثیرگذاری بیشتر، بهتر است که این لعاب را به‌طور مکرر بعد از حمام استفاده کنید. برای تهیه‌ی این لعاب کافی است ۲ قاشق غذاخوری گل را در دو لیوان آب ریخته و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید تا لعاب‌دار شود. سپس بلافاصله بعد از حمام، صاف‌کرده آن را به مدت یک ربع بر روی پوست خود قرار دهید. درنهایت با کاردک آن را پاک‌کرده و روغن بادام بمالید. طب سنتی معتقد است که لعاب گل ختمی برای طولانی‌مدت، رطوبت را داخل پوست نگه می‌دارد.

عرق کاسنی و شاه‌تره: اگر مزاج گرم و خشک دارید، این دو عرق گیاهی، رطوبت کبد شمارا افزایش می‌دهد. درنتیجه خشکی پوست شمارا برطرف می‌کند.

اما اگر مزاج سرد و خشک دارید، در کنار مصرف این دو عرق گیاهی، از روغن‌زیتون و عسل نیز استفاده کنید.

-روغن دانه آفتابگردان: پیشنهاد ما به شما استفاده از روغن دانه‌ی آفتابگردان، برای برطرف شدن خشکی پوست بدنتان می‌باشد. این روغن دارای هیدراتاسیون بالایی است که به‌عنوان یک مرطوب‌کننده قوی پوست به شمار می‌رود.

روغن نارگیل: یکی از درمان‌های خانگی برای درمان خشکی پوست، استفاده از روغن طبیعی نارگیل می‌باشد. اسیدهای چرب موجود در این روغن، نرم‌کنندگی خاصی به پوست بدن شما می‌بخشد.

روغن‌زیتون: برای داشتن پوستی لطیف و نرم، روغن‌زیتون را امتحان کنید. آنتی‌اکسیدان و چربی سالم در این روغن، خشکی پوست شمارا برطرف می‌کند. برای این منظور کافی است دو بار در روز به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دست‌های خود را ماساژ دهید.

-بلغور جو دوسر: یکی از کرم‌های طبیعی جهت برطرف شدن خشکی پوست دستتان، شیره‌ای است که از جوشیدن بلغور جو دوسر حاصل می‌شود. جهت استفاده از این شیره کافی است هرچند وقت یک‌بار دست خودتان را با آن مرطوب کنید.

-وازلین: طب سنتی استفاده از وازلین را به افراد مسن جهت جلوگیری از خشک شدن پوستشان پیشنهاد می‌دهد. شما می‌توانید این روغن معدنی را از فروشگاه اینترنتی کاکوتی سفارش دهید.

-آلوئه‌ورا: برای رهایی از خشکی پوست بدنتان، گیاه آلوئه‌ورا را امتحان کنید. کافی است یک برش از این گیاه را بر روی دست خود بمالید و پس از خشک شدن، دستکش دست کنید تا ژل این گیاه به پوست شما نفوذ کند. یک‌بار امتحان کنید تا اثر معجزه‌آسای آن را ببینید.

-عسل: یکی از قوی‌ترین مرطوب کننده‌های طبیعی عسل می‌باشد. این ماده برای بسیاری از بیماری‌های پوستی ازجمله خشکی پوست دست بسیار کارساز می‌باشد. برای استفاده از خاصیت این ماده کافی است به یکی از دو صورت زیر عمل کنید:

-به مدت ۱۰ دقیقه عسل را بر روی پوست خود قرار دهید. سپس آن را با آب گرم بشویید. برای اثربخشی بیشتر این کار را یک تا دو بار در روز انجام دهید.

-۲ قاشق غذاخوری عسل را با مقداری آب‌لیمو و روغن‌زیتون مخلوط‌کنید. سپس دست خود را با این خمیر ماساژ دهید. بعد از ده دقیقه پوست خود را با آب گرم بشویید. این کار را چند بار در هفته انجام دهید تا اثر آن را ببینید.

-شیر: برای تسکین خشکی پوست دستتان از چربی موجود در شیر استفاده کنید. نوشیدن هر شب یک لیوان شیر می‌تواند به طراوت پوست بدنتان کمک کند.

آووکادو: ویتامین A، C و E موجود در این میوه، به برطرف کردن خشکی پوست دستتان کمک می‌کند.

نصف این میوه را پوست کنده و له کنید. سپس یک قاشق غذاخوری عسل را با آن مخلوط‌کنید. خمیر به وجود آمده را بر روی دست خود گذاشته و بعد از ۱۰ دقیقه دست‌های خود را با آب سرد بشویید. برای اثرگذاری بهتر این کار را به مدت چند بار در هفته انجام دهید.

 

ماسک‌های طبیعی جهت برطرف کردن خشکی پوست

-ماسک عسل و روغن بادام: یکی از بهترین ماسک‌های طبیعی برای کاهش خشکی نواحی پوست بدنتان استفاده از ماسک عسل به همراه روغن بادام می‌باشد. ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری عسل طبیعی را با ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین مخلوط‌کنید. سپس با حرارت دادن به این ترکیب، آن را گرم‌کنید تا به‌راحتی بر روی پوست قرار بگیرد. بعد از اضافه کردن مقداری بابونه به این ماسک، نیم ساعت بر روی ناحیه‌ی خشک‌شده‌ی پوست خود قرار دهید.

شما می‌توانید روغن بادام طبیعی را از فروشگاه اینترنتی کاکوتی سفارش دهید. این روغن افزایش‌دهنده‌ی رطوبت پوست و کاهش خارش پوست شما می‌باشد.

ماسک پودر بادام و شیر: برای درمان خشکی پوست بدنتان دستور زیر را اجرا کنید:

دو قاشق غذاخوری پودر بادام را با ۲ قاشق غذاخوری شیر مخلوط‌کنید. سپس یک شب بگذارید تا این ترکیب بماند. بعد از یک شب، می‌توانید این ترکیب را بر روی پوست خود قرار دهید. این ترکیب با خاصیت مرطوب‌کنندگی فوق‌العاده خود، پوستی مرطوب را به شما هدیه می‌دهد.

ماسک روغن‌زیتون و زرده تخم‌مرغ: یکی از مؤثرترین ماسک‌های طبیعی جهت درمان خشکی پوستتان ماسک روغن‌زیتون و زرده تخم‌مرغ می‌باشد. برای این منظور کافی است دو عدد زرده تخم‌مرغ را با سه قاشق روغن‌زیتون مخلوط کرده و به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید.

ماسک لیمو و عسل: آب‌لیموی تازه را با دو قاشق عسل مخلوط‌کنید. سپس بر روی پوستتان قرار دهید. این ماسک علاوه بر برطرف کردن خشکی پوست، التهابات ناشی از خشکی پوست شمارا برطرف می‌کند.

ماسک عسل و زرده تخم‌مرغ: یکی از بهترین ماسک‌ها و کرم‌های طبیعی برای برطرف کردن خشکی پوست دستتان، ماسک عسل با تخم‌مرغ می‌باشد. بدین ترتیب که یک زرده تخم‌مرغ را با ۵ قاشق مرباخوری عسل ترکیب کنید. نیم ساعت قبل از رفتن به حمام پوست دست یا صورت خود را با آن ماساژ دهید. سپس به حمام بروید. این ماسک را امتحان کنید تا اثرگذاری آن را ببینید.

-ماسک اسفناج: یکی دیگر از مواد طبیعی که در درمان خشکی پوست و نرم کردن آن تأثیر بسزایی دارد، استفاده از ماسک اسفناج می‌باشد. برای تهیه این ماسک لازم است تا ۱۰ برگ اسفناج تازه را در یک لیوان شیر خیس کنید. سپس این ترکیب را به مدت سه تا چهار دقیقه بر روی حرارت گذاشته تا برگ‌ها پخته شود. بعد از سرد شدن، برگ‌های اسفناج را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست صورتتان قرار دهید. این روش را امتحان کنید تا از خواص معجزه‌آسای این گیاه برای از بین بردن خشکی پوست بدنتان بهره‌مند شوید.

ماسک سیب‌زمینی: اگر با لمس کردن پوستتان احساس زبری می‌کنید، ماسک ساده زیر را برای نرم کردن آن امتحان کنید. یک سیب‌زمینی متوسط را به‌صورت آب‌پز پخته و پس از سرد شدن آن را رنده کنید. سپس باکمی شیر مخلوط‌کنید تا به‌صورت خمیر درآید. این خمیر را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید.

ماسک خرمالو: یک خرمالوی رسیده را با یک قاشق روغن‌زیتون مخلوط کرده و آن را بر روی پوست خود قرار دهید. این کار در فصل پاییز و زمستان برای برطرف کردن خشکی پوست دست بسیار مؤثر است.

ماسک آووکادو و عسل: دو قاشق غذاخوری عسل را با نصف لیوان آب آووکادو مخلوط‌کنید. بعد از یک روز این ماسک را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید. این ماسک با تأمین ویتامین‌های مورد نیاز پوست شما، خشکی و خارش ناشی از آن را برطرف می‌سازد.

ماسک توت‌فرنگی و عسل: دو عدد توت‌فرنگی رنده شده را به یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. همچنین برای رسیدن رطوبت بیشتر پوستتان می‌توانید یک قاشق غذاخوری خامه را نیز به آن اضافه کنید. سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه این ماسک را بر روی پوست دست و صورت خود قرار دهید. کافی است امتحان کنید تا اثرات آن نظیر لطافت و نرمی پوست خود را احساس کنید.

ماسک شیر: یک قاشق غذاخوری شیر را به همراه یک قاشق غذاخوری خمیر بادام و عسل مخلوط کنید. بعد از ترکیب این مواد، به مدت ۱۵ دقیقه آن را بر روی صورت یا دست خود قرار دهید. سپس با آب گرم صورت خود را بشویید.

ماسک عسل و بابونه: دو قاشق غذاخوری عسل را با سه قاشق غذاخوری روغن بادام و نصف فنجان دم‌کرده بابونه مخلوط‌کنید. برای راحتی هم زدن بهتر است این مواد را بر روی حرارت قرار دهید. بعد از سرد شدن این ماسک را بر روی پوست خود بگذارید. این ماسک را امتحان کنید تا طراوت و لطافت به پوست دست شما برگردد.

ماسک جوانه گندم: جوانه گندم یک آب‌رسان قوی می‌باشد. استفاده از این ماسک می‌تواند چربی موردنیاز پوست شمارا تأمین و چهره شمارا شاداب‌تر کند.

سخن آخر

درصورتی‌که خشکی و خارش پوست دست شما به این درمان‌ها جواب نداد، انجام حجامت نیز می‌تواند گره‌گشا باشد؛ اما برای آنجا این کار نیاز به مشورت با پزشک و متخصص طب سنتی می‌باشد.

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.