خانه طب سنتی آشنایی با بهترین درمان خانگی سوزش معده در طب سنتی

آشنایی با بهترین درمان خانگی سوزش معده در طب سنتی

توسط مدیر مجله
درمان خانگی سوزش معده

یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات برای هر انسانی غذا خوردن است. اما ممکن است گاهی غذا خوردن همراه با درد و ناراحتی باشد یا بعد از خوردن غذا احساس درد و سوزش معده داشته باشید. اگر شما هم با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید و به دنبال درمان خانگی سوزش معده هستید، پیشنهاد می‌کنیم که خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید. ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با بهترین گیاهان دارویی برای درمان سریع سوزش معده آشنا کنیم تا هر زمانی که بعد از خوردن غذا احساس سوزش معده کردید، با خوردن این داروها بتوانید درد معده خود را تسکین ببخشید. پس ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

درمان خانگی سوزش معده

ماشینی شدن زندگی باعث شده است تا تمامی عادات و آداب و رسوم زندگی ما تحت تاثیر قرار بگیرد. همچنین این موضوع روی غذا خوردن و عادات غذایی نیز تغییرات بزرگی ایجاد کرده است و باعث شده است تا معده و دستگاه گوارشی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. یکی از مشکلات رایج امروزی سوزش سر معده است که گاهی به قسمت پشت و کمر نیز می‌زند. احساس ناخوشایندی که حتی غذا خوردن را نیز با مشکل روبرو می‌کند.

البته توجه به این نکته ضروری است که گاهی سوزش معده با علائم سکته قلبی شباهت بسیاری دارد. به طوری که برخی این دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند؛ بنابراین بهتر است قبل از شروع درمان از تفاوت علائم این دو کاملا آگاه باشید تا بتوانید درمان خانگی سوزش معده را انجام دهید.

از جمله علائم سوزش معده می‌توان به حالت تهوع، درد سینه و بالای معده، احساس طعم تلخی اسید معده، سرفه بی دلیل، بوی بد دهان، بلع دردناک، سرگیجه، کاهش وزن به دلیل کم اشتهایی، مدفوع تیره رنگ و گاها خونی، التهاب مری و حنجره، نفخ شکم، مشکل در تنفس، تعریق زیاد و غیره اشاره کرد.

اگر شما هم دائما دچار چنین مشکلی هستید، بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کرده و درمان خود را شروع کنید. اما اگر گاهی دچار سوزش معده می‌شوید، می‌توانید با درمان‌های خانگی زیر، سوزش معده خود را برطرف کنید. از جمله این درمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرکه سیب بهترین درمان برای سوزش معده

سرکه سیب به عنوان یک درمان خانگی سوزش معده در طب سنتی به کار می‌رود. یکی از دلایل سوزش معده بسته نشدن اسفنکترهای دو سمت معده است. این موضوع باعث می‌شود تا محتویات معده شما به سمت مری بازگردد. اما سرکه سیب باعث تحریک اسفنکتر پایینی معده شده و از برگشت اسید معده به سمت بالا جلوگیری می‌کند. از طرفی دیگر سرکه سیب هضم غذا را راحت‌تر می‌کند. این ویژگی سبب می‌شود تا سوزش معده شما درمان شود.

اگر شما هم با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید، توصیه می‌کنیم که در هر وعده غذایی مقدار دو قاشق چای‌خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب ریخته و نوش جان کنید. البته به یاد داشته باشید که اگر سرکه سیب شما طبیعی باشد، درمان شما اتفاق می‌افتد. این در حالی است که استفاده از سرکه‌های غیر اصولی نه تنها باعث عدم درمان سوزش معده شده بلکه می‌تواند مشکلات دیگری را نیز برای شما ایجاد کند.

درمان سریع سوزش معده با زنجبیل

یکی از سریع‌ترین درمان‌های سوزش معده استفاده از خواص شگفت‌انگیز زنجبیل است. زنجبیل به عنوان یک درمان خانگی سوزش معده می‌تواند اسید معده شما را جذب کرده و در کنار آرام کردن اعصاب معده، سوزش معده شما را از بین ببرد. برای استفاده از زنجبیل پرخاصیت جهت درمان سریع سوزش معده می‌توانید پودر شده آن را در غذاهای خود استفاده کنید. این گیاه دارویی در کنار خواص بی‌نظیر خود، عطر و طعم دل‌پذیری به غذاهای شما می‌بخشد.

همچنین می‌توانید از دمنوش زنجبیل به همراه عسل برای درمان مشکلات معده خود نیز استفاده کنید. کافی است تا چند بار امتحان کنید تا نتیجه مثبت آن را روی معده خود ببینید.

بابونه و خواص ضد التهابی آن برای سوزش معده

یکی از خواص شفابخش بابونه، خاصیت ضد التهابی این گیاه دارویی است. این ویژگی باعث می‌شود تا التهابات معده شما کاهش پیدا کرده و سوزش معده درمان شود. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که از خواص دمنوش بابونه برای سوزش معده خود غافل نشوید. در تهیه این دمنوش گیاهی کافی است تا برگ‌های تازه این گیاه را با کمی آب ترکیب کرده روی شعله قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. بعد از خنک شدن می‌توانید کمی عسل به آن اضافه کرده و نوش جان کنید.

خواص عرق نعنا برای سوزش معده

اکثر مادربزرگ‌ها از نعنا برای درمان خانگی سوزش معده استفاده می‌کنند. اگر شما دچار چنین مشکلی هستید، توصیه می‌کنیم که از خواص عرق نعنا غافل نشوید. بعد از استفاده از این گیاه مفید و خوش عطر درد معده شما تسکین پیدا می‌کند. همچنین عرق نعنا باعث هضم سریع‌تر غذا شده و سنگینی معده شما را از بین می‌برد. برای درمان سوزش معده می‌توانید هم از دمنوش برگ‌های تازه نعنا و هم از عرق نعنا استفاده کنید. همچنین جویدن برگ‌های نعنای تازه نیز می‌تواند سوزش معده شما را از بین ببرد.

عسل و درمان سوزش سر دل

مداومت بر خوردن عسل می‌تواند سوزش معده و رفلاکس آن را از بین ببرد. همچنین شما می‌توانید از خواص شفابخش عسل استفاده کرده و همراه با اکثر دمنوش‌ها نوش جان کنید.

آلوئه ورا و درمان سریع سوزش معده

یکی از فواید بی‌نظیر گیاه دارویی آلوئه ورا کمک به درمان سوزش معده است. دلیل این موضوع خواض ضد التهابی این گیاه دارویی است که می‌تواند التهابات معده را کاهش داده و درد و سوزش ناشی از آن را تسکین ببخشد. اگر سوزش معده شما را کلافه کرده است، خوردن قسمت ژله‌ای ساقه آلوئه ورا می‌تواند برای کاهش درد و درمان خانگی سوزش معده موثر باشد.

توجه به این نکته ضروری است که نوشیدنی‌های آماده آلوئه ورا را برای درمان مشکلات معده خود استفاده نکنید. به این دلیل که اغلب این نوشیدنی‌ها مواد نگهدارنده دارند که می‌توانند به معده شما آسیب وارد کنند؛ بنابراین بهتر است از ژله‌ی تازه این گیاه دارویی استفاده کنید.

ریحان آسان‌ترین درمان سوزش معده

اگر همیشه بعد از خوردن غذا دچار سوزش معده می‌شوید، این بار برگ‌های تازه ریحان را امتحان کنید. برگ ریحان با کاهش اسید معده می‌تواند برای بهبود سوزش معده بسیار موثر باشد. برای این منظور کافی است تا چند برگ ریحان را در یک لیوان آب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. بعد از دم کشیدن مقداری عسل به آن اضافه کنید. خوردن ۲ تا ۳ بار از این دمنوش در روز کمک می‌کند تا سوزش معده شما از بین برود.

سیب و کاهش درد سوزش معده

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید یکی از راه‌های درمان خانگی سوزش معده خوردن سیب است. سیب این میوه بهشتی اسید معده شما را از بین برده و سوزش معده را کاهش می‌دهد. برای این منظور کافی است تا هر روز یک عدد سیب نوش جان کنید.

رفع سوزش سر دل با نارون

یکی دیگر از گیاهان دارویی برای رفع سوزش سر دل، نارون است. در صورتی که شما هم از این بیماری رنج می‌برید، کافی است تا مقداری از پودر نارون را در یک لیوان آب ریخته و صبر کنید تا به خوبی دم بکشد. مصرف ۲ تا ۳ بار از این دمنوش در روز می‌تواند برای رفع سوزش سر دل مفید باشد.

شیر سرد و پروبیوتیک‌ها برای رفع سوزش معده

برای درمان سوزش معده خود شیر سرد را امتحان کنید. شیر سرد با استراحت دادن به اسفنکترهای معده کمک می‌کند تا سوزش معده شما از بین برود. همچنین علاوه بر شیر می‌توانید سایر مواد غذایی پروبیوتیک مانند لبنیات، شکلات تلخ، سویا و غیره را برای درمان خانگی سوزش معده استفاده کنید.

موز تسکین فوری سوزش معده

برای رفع سوزش معده موز می‌تواند کمک‌کننده باشد. این میوه با از بین بردن اسید معده باعث می‌شود تا سوزش سر دل شما از بین برود. شما می‌توانید برای رفع سوزش معده از مو هم به تنهایی و هم به صورت اسموتی موز با شیر سرد نیز استفاده کنید.

درمان سوزش سر دل با جوش شیرین

ماهیت قلیایی جوش شیرین می‌تواند سوزش سر دل را تسکین ببخشد. اگر سوزش سر دل شما را اذیت می‌کند، نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با یک لیوان آب ترکیب کنید. سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید. برای طعم بهتر پیشنهاد می‌کنیم که کمی لیموترش به آن اضافه کنید. این نوشیدنی را دو تا سه ساعت بعد از هر وعده غذایی نوش جان کنید.

بادام و تاثیر آن در کاهش سوزش معده

برای کاهش درد سوزش معده پیشنهاد می‌کنیم که بعد از غذا چند دانه بادام نوش جان کنید. مصرف بادام کمک می‌کند تا رفلاکس معده شما بهتر شده و دچار سوء هاضمه نشوید؛ بنابراین برای درمان خانگی سوزش معده حتما از فواید بادام سنگی غافل نشوید.

آب لیمو ترش و تاثیر شگفت‌انگیز آن در کاهش سوزش معده

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید آب لیموترش می‌‌تواند باعث رفع سوزش معده شود؛ بنابراین هر وقت احساس سوزش معده کردید، یک قاشق غذاخوری لیمو ترش تازه همراه با یک لیوان آب گرم نوش جان کنید. البته برای اثر گذاری، بهتر است لیموترش را یک ربع قبل از غذا و با معده خالی نوش جان کنید. لیمو ترش کمک می‌کند تا اسید معده خنثی شده و سوزش معده شما رفع شود. کافی است یکبار امتحان کنید تا نتیجه مثبت آن را ببینید.

مصرف رازیانه برای رفع سوزش معده

برای رفع مشکلات معده مانند سوزش معده و نفخ و همچنین برای هضم راحت‌تر غذا توصیه می‌کنیم که دمنوش رازیانه مصرف کنید. اگر شما هم گاهی سوزش سر دل می‌شوید این درمان خانگی سوزش معده را امتحان کنید.

مربای گل محمدی و تاثیر آن در کاهش اسید معده

یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای رفع سوزش سر دل مصرف مربای گل محمدی است. مصرف این مربای خوش عطر و طعم باعث می‌شود تا معده و مری شما تقویت شود.

تخم بارهنگ و تاثیر آن در کاهش اسید معده

یکی از سریع‌ترین درمان‌های خانگی برای سوزش معده استفاده از دمنوش تخم بارهنگ است. به خصوص اگر همراه با عرق نعنا و عسل نوش جان کنید، تاثیر دو چندانی روی درمان شما خواهد گذاشت.

غذاهای مضر برای سوزش معده

اگر شما هم دائما دچار سوزش معده می‌‌شوید، در کنار مصرف داروهای گیاهی باید یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید. چرا که مصرف برخی از غذاها خود می‌تواند باعث افزایش سوزش معده شود. در چنین شرایطی درمان خانگی سوزش معده بی‌اثر خواهد بود. از جمله این غذاها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غذاهای پرچرب مانند سیب‌زمینی سرخ کرده، انواع فست فود‌ها، گوشت‌ پرچرب، سس و غیره
  • برخی میوه‌های اسیدی مانند مرکبات، گریپ فروت، لیمو شیرین و سبزیجات مانند گوجه فرنگی
  • غذاهای تند و شور
  • شکلات و کاکائو
  • سیر و پیاز خام
  • نوشابه‌های گازدار
  • کافئین و الکل

سخن نهایی

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با درمان سریع و راحت سوزش معده در خانه آشنا کنیم. البته توصیه می‎کنیم که درد معده خود را جدی بگیرید و قبل از خود درمانی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. چرا که مصرف داروی گیاهی بدون نسخه طبیب می‌تواند مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد. اگر شما هم تجربه‌ای از مصرف این داروهای گیاهی برای رفع سوزش معده خود دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین برای تهیه هر نوع داروی گیاهی تازه می‌توانید سفارش خودتان را در فروشگاه اینترنتی کاکوتی به ثبت برسانید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.