خانه گیاهان دارویی به کمک خواص روغن قسط بیماری‌های خود را درمان کنید

به کمک خواص روغن قسط بیماری‌های خود را درمان کنید

توسط kakooti
خواص روغن قسط

از ریشه گیاهی به نام قسط یک روغن ارزشمندی به نام روغن قسط بدست می‌آید. خواص روغن قسط با طبیعت گرم و خشک آن بسیار زیاد است. برخی از آن به عنوان یک ادویه ارزشمند و پرخاصیت در غذاها استفاده می‌کنند. این گیاه به طور انحصاری در چین، هند و سیلان کشت می‌شود و از آنجایی که خواص بیشماری دارد، در سایر نقاط جهان نیز آن را می‌کارند.

خاصیت روغن قسط بسیار زیاد است و بسیاری از پزشکان طب سنتی مصرف آن را توصیه می‌کنند. ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا در رابطه با فواید درمانی روغن قسط صحبت کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

خواص روغن قسط

روغن قسط به طلای طبیعت معروف است. به این دلیل که خواص دارویی بسیار زیادی دارد و برای درمان انواع بیماری‌ها بسیار موثر است. این گیاه با نام‌های دیگری مانند کوشنه نیز شناخته می‌شود. این گیاه به صورت علفی رشد می‌کند و برگ‌های آن مثلثی و دندانه‌دار است. ریشه خشک این گیاه معطر بوده و برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده می‌شود. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

تقویت دستگاه گوارش با قسط

یکی از خواص روغن قسط عملکرد مثبت آن بر روی دستگاه گوارش است. چرا که این گیاه دارویی خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. در نتیجه خوردن آن می‌تواند اسید معده شما را کنترل کند و جلوی سوزش و ترشی معده را بگیرد. علاوه بر این، روغن گیاهی قسط حرکات روده‌ای شما را تحریک می‌کند و کمک می‌کند تا عمل دفع به خوبی اتفاق بیفتد.

این گیاه دارویی برای کسانی که دچار یبوست هستند، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. چرا که می‌تواند با تقویت دستگاه گوارش، سلامتی بدن شما را تضمین کند.

کمک به کاهش وزن

طبیعت روغن قسط گرم و خشک است. این ویژگی باعث می‌شود تا میزان چربی‌های انباشته شده در بدن را از بین ببرد. خاصیت چربی سوزی گیاه دارویی قسط برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. چرا که می‌تواند اندام‌های بدن شما را زیباتر کند.

از بین برنده بوی بد دهان

خواص روغن قسط به دلیل خاصیت ضد باکتریایی خود، به صورت یک ضد عفونی‌کننده عمل می‌کند. در نتیجه شما می‌توانید از این روغن برای شستشوی دهان خود استفاده کنید. چرا که می‌تواند باکتری‌های مضر موجود در دهان شما را از بین ببرد. اگر شما هم به دنبال راهکاری برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و یا از بین بردن بوی بد دهان خود هستید، استفاده از روغن قسط را امتحان کنید.

تسکین دردهای مفصلی

یکی از ویژگی‌های خوب روغن قسط خاصیت ضد التهاب و ضد درد آن است. در نتیجه اگر جایی از بدن شما دچار درد و التهاب شده است، برای کاهش درد آن می‌توانید بدن خود را با این روغن ماساژ دهید. این روغن برای تسکین دردهایی مانند درد مفصلی، روماتیسم، سیاتیک، درد کمر و… بسیار موثر هستند.

افزایش میل جنسی

گاهی برهم خوردن هورمون‌های بدن باعث کاهش میل جنسی می‌شوند. اگر شما و یا شریک زندگیتان دچار سردی میل جنسی شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن قسط را امتحان کنید. از آنجایی که روغن قسط طبع گرمی دارد، در نتیجه به کمک خواص روغن قسط می‌توان هورمون‌های جنسی را به تعادل رساند. این ویژگی باعث می‌شود تا میل جنسی شما افزایش پیدا کند.

درمان آسم

اگر از حملات آسم خسته شده‌اید و به فکر درمان هستید، روغن قسط را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این روغن به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی‌کنندگی خود، می‌تواند التهاب سیستم تنفسی شما را کاهش دهد. همچنین می‌تواند جلوی سرفه‌های شما را بگیرد.

خاصیت ضد اسپاسم

اگر عضلات بدن شما به طور ناگهانی می‌گیرد و یا دچار انقباض و اسپاسم می‌شوند، روغن قسط را امتحان کنید. خواص بی‌نظیر این روغن، اختلالات عضلانی و دردهای استخوانی شما را درمان خواهند کرد.

مسکن درد رحم

اگر در دوران عادت ماهانه خود دچار دردهای رحم هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص معجزه‌آسای روغن قسط بهره ببرید. برای این منظور کافی است تا چند قطره از روغن سیاه دانه را با روغن قسط ترکیب کنید. سپس قسمت رحم خود را با آن ماساژ دهید. این کار کمک می‌کند تا درد رحم شما کمتر شود.

اشتهاآور

یکی از خواص روغن قسط خاصیت اشتها آوری آن است. برای این منظور می‌توانید چند قطره از این روغن را بر روی دستمال بچکانید. سپس استشمام عطر آن باعث می‌شود تا اشتهای شما باز شود.

درمان زکام

یکی از بیماری‌های شایع فصل پاییز، زکام است. برای این منظور می‌توانید از روغن قسط استفاده کنید. کافی است تا چند قطره از روغن بهار نارنج را با روغن رزماری و قسط ترکیب کنید. اگر دستگاه بخور دارید، چند قطره از ترکیب این روغن‌ها را درون دستگاه بریزید. سپس آنها را استشمام کنید.

درمان گرفتگی گوش

برای درمان گرفتگی گوش، روغن قسط معجزه می‌کند. برای این منظور کافی است تا چند قطره از این روغن را درون گوش خود بریزید. بعد از چند لحظه، گرفتگی گوش شما از بین خواهد رفت. البته پیشنهاد می‌کنیم که قبل از انجام این کار، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

کاهش درد سینه

اگر از سرفه کردن خسته شده‌اید، برای درمان درد سینه خود، روغن قسط یک گزینه‌ی درمانی مناسب است. برای درمان کافی است تا چند قطره از روغن قسط را به همراه روغن اکالیپتوس ترکیب کنید. سپس بخارات آن را از درون دستگاه بخور استنشاق کنید.

از بین بردن گاز معده

یکی از خواص روغن قسط کاهش گازهای معده است. برای این منظور کافی است تا چند قطره از آن را بر روی ناحیه معده خود چکانده و به آرامی در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید.

درمان سکسکه

برای درمان قطعی سکسه روغن قسط را امتحان کنید. کافی است چند قطره از این روغن را با آب ولرم ترکیب کنید. سپس آن را نوش جان کنید. این کار باعث می‌شود تا سکسکه شما درمان شود.

درمان سرفه‌های کهنه

اگر از سرفه‌های شبانه خود خسته شده‌اید، روغن قسط کمک می‌کند تا از شر این سرفه‌ها نجات پیدا کنید. برای این منظور کافی است تا چند قطره از روغن اکالیپتوس را با روغن پرتقال ترکیب کنید. سپس چند قطره از آن را در دستگاه بخور بچکانید. استنشاق بخار حاصل از آن کمک می‌کند تا سرفه‌های شما از بین برود.

تقویت رشد مو

اگر رشد موهای شما کم است، برای افزایش رشد موها، از خواص روغن قسط بهره ببرید. برای تاثیرگذاری بیشتر پیشنهاد می‌کنیم که روغن نارگیل را با روغن آووکادو و قسط ترکیب کنید. سپس این ماسک را به موهای خود زده و به آرامی ماساژ دهید. بگذارید تا این ماسک به مدت ۲۰ تا ۴۰ دقیقه بر روی موهای شما بماند. بعد از آن می‌توانید موهای خود را با آب ولرم و شامپو بشویید.

درمان فلج و سستی اعضای بدن

اگر دچار سستی اعضای بدن شده‌اید، روغن قسط بهترین گزینه برای درمان است. برای این منظور کافی است تا چند قطره از این روغن را با روغن زیتون ترکیب کنید. سپس قسمت مورد نظر بدن خود را با آن ماساژ دهید. به طوری که روغن به خوبی جذب پوست شما شود.

کمک به آرامش روح و روان

استنشاق بوی روغن قسط می‌تواند باعث آرامش اعصاب شود. برای این منظور می‌توانید چند قطره از این روغن را درون دستگاه بخور بریزید. سپس بخارهای آن را بو کنید تا اعصاب شما به آرامش برسد.

کاهش ترشحات زنانه

ترکیب این روغن گیاهی با آب سرد می‌تواند ترشح ادرار را کمتر کند.

درمان سرطان

برخی مطالعات طب سنتی نشان داده است، که مصرف قسط هندی می‌تواند از ابتلا به سرطان پیشگیری کند. همچنین به کمک خواص روغن قسط می‌توان رشد سلول‌های سرطانی را کاهش داده و روند رو به افزایشی سرطان را از بین برد.

درمان مشکلات کبدی

اگر دچار کبد چرب هستید، برای حفظ سلامت کبد خود می‌توانید قسط مصرف کنید. مخصوصا قسط هندی برای افرادی که دچار هپاتیت ب مزمن هستند، می‌تواند یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب باشد.

افزایش باروری در مردان

یکی از خواص درمانی قسط کمک به افزایش میزان باروری در مردان است. اگر شما هم با این مشکل روبرو هستید، پیشنهاد می‌کنیم که قسط هندی مصرف کنید.

برطرف کردن مشکلات غده تیروئید

در صورتی که دچار کم کاری تیروئید هستید، مصرف عصاره قسط هندی می‌تواند با افزایش سطح هورمون تیروئید به درمان مشکلات تیروئید شما کمک بسیار زیادی کند.

کاهش سطح قند خون

مصرف عصاره قسط می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد. در نتیجه با کاهش تولید گلوکز، دیابت شما درمان خواهد شد و عوارض آن را کمتر خواهد کرد.

روش مصرف روغن قسط

برای بهره‌مندی از خواص روغن قسط می‌توانید آن را هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی استفاده کنید. از جمله روش‌های مصرف روغن قسط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از روش‌های استفاده از روغن قسط، استفاده موضعی از آن است. برای این منظور می‌توانید قسمتی از بدن خود را که احساس درد در آن می‌کنید، با این روغن ماساژ دهید. سپس یک نایلون روی آن بکشید. تکرار منظم این کار به شما کمک می‌کند تا دردهای موضعی شما کاهش پیدا کنند.
  • برخی این روغن را به صورت خوراکی استفاده می‌کنند. در نتیجه شما باید روغن خوراکی آن را خریداری کنید. ترکیب این روغن با آب سرد باعث کاهش حجم ادرار، کاهش ترشحات دوران پریودی، خروج ترشحات زایمان و… می‌شوند.

برای تهیه این روغن در خانه می‌توانید مقدار ۲۰۰ گرم از قسط تلخ را بکوبید. سپس آن را به مدت یک روز درون سرکه رقیق خیس کنید. در نهایت آن را با ۲ کیلوگرم روغن زیتون ترکیب کنید. ترکیب حاصل را بر روی شعله ملایم گاز بگذارید تا جوش بخورد. این حرارت باید به اندازه‌ای باشد که سرکه ریخته شده در آن تبخیر شود.

عوارض مصرف روغن قسط

در کنار مزایای بیشماری که این روغن دارد، روغن قسط عوارضی نیز دارد. برای همین موضوع پیشنهاد می‌کنیم که قبل از استفاده از این روغن برای درمان مشکلات خود، حتما با یک پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید. چرا که با وجود خواص روغن قسط این روغن می‌تواند عوارض زیر را به دنبال داشته باشد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از آنجایی که روغن قسط طبع گرمی دارد، در نتیجه مصرف آن به افراد گرم مزاج توصیه نمی‌شود.
  • مصرف روغن قسط برای زنان باردار و کودکان منع دارد.
  • در صورتی که در مصرف روغن قسط زیاده‌روی کنید، این موضوع می‌تواند مشکلاتی مانند دردهای معده، تهوع، تحریک کلیه و… را برای شما داشته باشد.

انواع روغن قسط

ممکن است در بازار شما انواع مختلفی از روغن قسط را ببینید. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع اول به قسط بحری و یا قسط شیرین معروف است. طعم این قسط شیرین بوده و رنگ آن سفید مایل به زرد است. چوب این نوع قسط بسیار سبک است. عطر خوش این قسط باعث شده است تا از آن به عنوان ادویه استفاده شود.
  • نوع دوم به قسط هندی یا قسط تلخ شناخته می‌شود. برخلاف قسط بحری، این قسط طعم تلخی دارد و رنگ مغز آن زرد بوده و بیرون آن به سیاهی می‌زند. از این قسط برای استعمال خارجی استفاده می‌شود.
  • قسط نوع سوم سرخ و سنگین است. از نظر وزنی شباهت بسیاری به چوب شمشاد دارد. عطر خوبی داشته اما برخلاف دو قسط دیگر، سمی و کشنده است.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص روغن قسط صحبت کردیم. این روغن گیاهی جزو یکی از روغن‌های پرخاصیت در طب سنتی است. به طوری که پزشکان طب سنتی، استفاده از آن را برای درمان بیماری‌ها بسیار توصیه می‌کنند. البته بیشتر پیشنهاد می‌دهند که به جای مصرف خوراکی، از آن به صورت موضعی استفاده شود. چرا که عوارض آن برای شما کمتر خواهد بود. اگر شما هم به دنبال خرید آنلاین روغن قسط هستید، می‌توانید آن را از فروشگاه اینترنتی کاکوتی سفارش دهید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.