خانه گیاهان دارویی خواص گیاه اسفرزه برای سلامتی

خواص گیاه اسفرزه برای سلامتی

توسط kakooti
خواص گیاه اسفرزه

گیاه دارویی اسفرزه از جمله گیاهان دارویی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها بسیار موثر است. خواص گیاه اسفرزه بیشمار است. دانه‌های این گیاه سرشار از املاح و مواد معدنی، پروتئین، موسیلاژ و غیره است. این گیاه به صورت خودرو در مزارع، علف‌زارها، چراگاه‌ها، جاده‌ها و بیابان‌ها رشد می‌کند. ما در این مقاله از مجله کاکوتی قصد داریم تا شما را با فواید گیاه دارویی اسفرزه آشنا کنیم. ما را در ادامه همراهی کنید.

خواص گیاه اسفرزه در طب سنتی

بسیاری از افراد گیاه دارویی اسفرزه را گیاه مخصوص لاغری می‌دانند. اما تمام خواص این گیاه دارویی تنها به کاهش وزن ختم نمی‌شود. گیاه اسفرزه که با نام‌‌های دیگری از جمله اسپرزه، بذر قطونا و غیره نیز شناخته می‌شود، طبیعتی سرد و تر دارد. این گیاه دارویی همانند تخم شربتی و خاک شیر لعاب بسیار زیادی دارد و برای رفع تشنگی و عطش در تابستان یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

خواص گیاه دارویی اسفرزه بسیار زیاد است. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش وزن و لاغری با مصرف اسفرزه

اگر دچار اضافه وزن هستید و می‌خواهید وزن خود را کم کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص گیاه اسفرزه استفاده کنید. چرا که استفاده از دمنوش این گیاه باعث می‌شود تا بعد از مدتی کاهش وزن پیدا کنید. برای این منظور کافی است تا مقداری از این گیاه را همراه با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید. سپس با اضافه کردن مقداری لیمو آن را نوش جان کنید.

علاوه بر این ترکیب این گیاه دارویی با آب و نوشیدن آن به صورت ناشتا نیز برای لاغری و کاهش وزن بسیار موثر است. البته پیشنهاد می‌کنیم که قبل از مصرف این دمنوش حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

رفع یبوست با مصرف اسفرزه

از آنجایی که گیاه دارویی اسفرزه خاصیت ملینی دارد، در نتیجه در بسیاری از داروهای مربوط به رفع یبوست از آن استفاده می‌شود. تاثیر بسیار بالا در کنار بی‌ضرر بودن این گیاه دارویی باعث شده است تا بیشتر پزشکان طب سنتی از خواص گیاه اسفرزه برای درمان یبوست بیماران استفاده کنند.

از آنجایی که دانه‌های سخت افرزه از ماده‌ای به نام موسیلاژ تشکیل دشه است، در نتیجه بعد از خیس شدن حالتی لعابی و ژلاتینی به خود می‌گیرد و حجم آن افزایش پیدا می‌کنند. این ویژگی کمک می‌کند تا یبوست شما به خوبی درمان شود.

برای درمان کافی است تا مقدار یک قاشق مرباخوری از تخم اسفرزه را همراه با دو لیوان آب ولرم به تعداد ۳ بار در روز نوش جان کنید. تکرار این روش به تخلیه و رفع یبوست شما کمک بسیار زیادی می‌کند. علاوه بر این درد و خارش ناشی از بیماری‌های کولون و رکتوم را تکسین می‌بخشد و باعث قطع خونریزی ناشی از بواسیر می‌شود.

البته توجه به این نکته ضروری است که حتما بعد از مصرف اسفرزه، مقدار کافی آب بنوشید. در غیر این صورت ممکن است دچار ورم روده شوید و نتیجه معکوس بگیرید. همچنین مصرف این گیاه دارویی در خانم‌های بارداری که یبوست دارند، منع مصرف دارد. بهتر است به جای مصرف این گیاه دارویی از سبزیجات، غلات، نان‌های سبوس‌دار و غیره استفاده کنند.

مصرف اسفرزه با سلامت پوست و مو

یکی از خواص گیاه اسفرزه برای زیبایی پوست و مو است. به این دلیل که این گیاه دارای مقدار زیادی فیبر طبیعی است، در نتیجه می‌تواند از پوست و موی شما به خوبی محافظت کند. همچنین از ماسک اسفرزه برای از بین بردن جای جوش و لک صورت نیز استفاده می‌کنند.

اگر شما هم قصد تهیه یک ماسک خانگی با گیاه دارویی اسفرزه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که دانه‌های این گیاه دارویی را با شیر و عسل ترکیب کنید. سپس آن را بر روی پوست و موی خود قرار دهید. این کار کمک می‌کند تا بعد از مدتی پوست و موی شما درخشندگی خاصی به خود بگیرد. همچنین شما می‌توانید از این ترکیب به عنوان یک شامپوی گیاهی استفاده کنید.

درمان مشکلات زنانگی با اسفرزه

یکی از خواص درمانی گیاه اسفرزه می‌توان به شسشتوی واژن با این گیاه دارویی اشاره کرد. این ویژگی کمک می‌کند تا خارش شما برطرف شود. همچنین اگر دچار عفونت رحم هستید، استفاده از گیاه اسفرزه کمک می‌کند تا مشکلات زنانگی شما از بین برود. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که دم‌کرده اسفرزه را نوش جان کنید.

کاهش قند خون با مصرف اسفرزه

یکی از خواص گیاه اسفرزه کمک به کاهش سطح قند خون است. از آنجایی که این گیاه دارویی سرشار از فیبر است، در نتیجه می‌تواند میزان قند خون و انسولین را در افراد دیابتی کاهش دهد.

کاهش میزان کلسترول بد خون

میزان بالای فیبر گیاه دارویی اسفرزه کمک می‌کند تا سطح کلسترول بد خون شما کاهش پیدا کند. در نتیجه با مصرف این گیاه دارویی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در شما کاهش پیدا می‌کند.

درمان گرفتگی صدا با مصرف اسفرزه

اگر دچار گرفتگی صدا شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که از خاصیت شفابخش اسفرزه استفاده کنید. برای این منظور کافی است تا مقداری از این گیاه دارویی را در یک لیوان آب بریزید. سپس چند ساعت صبر کنید. حال می‌توانید به صورت جرعه جرعه آن را نوش جان کنید. این روش درمانی کمک می‌کند تا گرفتگی صدای ناشی از گرما و حرارت به خوبی از بین برود.

دفع سنگ کیسه صفرا با اسفرزه

اگر دچار سنگ کیسه صفرا هستید و می‌خواهید بدون عمل سنگ شما برطرف شود، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص گیاه اسفرزه بهره‌مند شوید. برای این منظور کافی است تا مقدار ۲۰۰ گرم از این گیاه دارویی را در یک لیوان آب بجوشانید. سپس آب آن را نوش جان کنید. این کار را ۴ روز تکرار کنید تا نتیجه آن را ببینید. البته پیشنهاد می‌کنیم که حتما این دستور را زیر نظر پزشک طب سنتی انجام دهید.

تصفیه خون با اسفرزه

مقدار ۱۰۰ گرم از اسفرزه، تخم شربتی و خاکشیر را در ۲ لیوان آب با یکدیگر ترکیب کنید. سپس هر روز مقدار یک قاشق سوپ‌خوری از این دمنوش را نوش جان کنید. این دمنوش علاوه بر تصفیه خون، به رفع خارش تن و باز شدن اشتها نیز کمک بسیار زیادی می‌کند.

درمان اسهال خونی با مصرف اسفرزه

اگر دچار اسهال خونی شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم که اسفرزه را امتحان کنید. برای درمان کافی است تا مقدار یک قاشق شربت‌خوری از این گیاه دارویی را در یک لیوان آب جوش بریزید. سپس همراه با نبات آن را بخورید. این کار را صبح و ظهر و شب تکرار کنید تا نتیجه مثبت آن را ببینید.

درمان مشکلات قاعدگی زنان با مصرف اسفرزه

اگر قاعدگی شما همراه با خونریزی بسیار زیادی است، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص گیاه اسفرزه بهره‌مند شوید. به این دلیل که دمنوش اسفرزه کمک می‌کند تا شدت خونریزی شما کاهش پیدا کند. البته بهتر است قبل از خوردن این دمنوش حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

درمان زخم‌های دهانی با مصرف اسفرزه

برای درمان زخم‌های دهانی مانند برفک، سوختگی، طاول و گلودرد خوردن و یا قرقره کردن اسفرزه بسیار موثر است. همچنین می‌توانید لعاب این گیاه دارویی را به صورت جرعه جرعه بخورید تا گلوی شما نرم شود. همچنین نگهداری آب این گیاه دارویی در دهان کمک می‌کند تا زخم‌های دهانی شما به خوبی درمان شود.

درمان سالک با اسفرزه

استفاده از ضماد اسفرزه باعث می‌شود تا بیماری سالک شما درمان شود. برای درمان کافی است تا این گیاه دارویی را بکوبید. سپس آن را با سرکه به صورت خمیر در بیاورید. این ضماد طبیعی را بر روی زخم خود بگذارید تا درمان شود.

ضد تب و لرز

از جمله خواص گیاه اسفرزه خاصیت ضد تب و لرز آن است. برای این منظور کافی است تا مقداری از این گیاه دارویی را به صورت دمنوش مصرف کنید.

موارد منع مصرف گیاه دارویی اسفرزه

اگرچه خواص معجزه‌آسای گیاه اسفرزه بسیار زیاد است، اما مصرف خودسرانه آن در برخی شرایط می‌تواند عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف این گیاه دارویی همراه با برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد دیابت، داروهای ضد سرع و داروهای کاهش چربی خون و مشکلات قلبی تداخل دارویی دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که اگر داروی خاصی را مصرف می‌کنید، حتما قبل از مصرف این گیاه دارویی با پزشک طب سنتی مشورت کنید و یا مصرف آن را به ۲ تا ۴ ساعت قبل از این داروها موکول کنید.
  • زنان باردار و شیرده بهتر است از مصرف گیاه دارویی اسفرزه خودداری کنند.
  • اگرچه خواص گیاه اسفرزه زیاد است، اما اگر دچار بیماری کلیوی هستید، حتما قبل از مصرف این گیاه دارویی با پزشک طب سنتی مشورت کنید.
  • اگر دچار مشکلاتی مانند نفخ، گاز معده و درد معده هستید، حتما میزان کمی از این گیاه دارویی را مصرف کنید.
  • مصرف زیاد گیاه دارویی اسفرزه در کسانی که قبلا عمل جراحی داشتند و یا نسبت به این گیاه آلرژی دارند، مشکلاتی مانند انسداد مری، تنگی نفس و غیره را به دنبال دارد. همچنین بهتر است این گیاه دارویی را همراه با آب کافی نوش جان کنید.
  • اگر بعد از مصرف گیاه دارویی اسفرزه علائمی مانند تپش قلب، مشاهده خون در مدفوع، سرگیجه و غیره را داشتید، سریعا مصرف این گیاه دارویی را قطع کنید.
  • استفاده از گیاه دارویی اسفرزه در نوزادان و کودکان باعث ایجاد خفگی می‌شود.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص گیاه اسفرزه صحبت کردیم. اگرچه این گیاه دارویی خواص بیشماری دارد، اما پیشنهاد می‌کنیم که برای اطلاع از نحوه مصرف جهت درمان برخی از بیماری‌های خاص، حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید تا دچار عوارض دیگری نشوید. در صورت تمایل به خرید آنلاین این گیاه دارویی می‌توانید از فروشگاه اینترنتی کاکوتی سفارش خودتان را ثبت کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.