خانه دسته‌بندی نشده درمان خشکی و ترک لب با روش‌های طب سنتی

درمان خشکی و ترک لب با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
درمان خشکی و ترک لب با روش‌های طب سنتی

خشکی لب یکی از مشکلاتی است که اکثر افراد به خصوص در فصل سرما به آن مبتلا می‌شوند. اگر شما عزیزان نیز یکی از افرادی هستید که از خشکی و ترک لب رنج می‌برید پس به نکاتی که ذکر می‌کنیم توجه نمایید.

عوامل دیگری نیز باعث ترک و خشکی لب می‌شود مانند: تماس لب با خمیردندان، استفاده از رژلب‌های سربدار، استفاده از پروتزهای دندان، حرارت بیش از حد، سرمای زیاد، هنگام غذاخوردن دستمال را را محکم روی لب‌هایتان نکشید بلکه از گوشه‌ی دستمال به صورت آرام و لطیف استفاده نمایید، از روغن بچه و وازلین برای نرم کردن لب‌هایتان استفاده کنید و برخی از بیماری‌های سیستماتیک مانند پسوریازیس نیز باعث پوسته پوسته شدن و خشکی و ترک لب می‌شوند.

در صورت مواجه شدن با این مشکل نکات زیر را اجرا نمایید:

از رژلب‌های خشک و مات استفاده نکنید و نوع چرب و مایع را جایگزین آن کنید، اگر پس از استفاده از رژلب دچار خشکی و پوسته پوسته شدن لب می‌شوید پس قبل از استفاده از آنها لب خود را با اندکی ویتامین A چرب کنید و در صورت نیاز و احتیاج لب خود را با شوینده‌های ملایم همانند صابون‌های کرم‌دار و یا شامپو بچه شستشو دهید.

در طب سنتی راهها و روشهای خانگی و طبیعی برای درمان و برطرف کردن خشکی و ترک لب وجود دارد که در این مقاله به معرفی برخی از این روشها می‌پردازیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان  راهکاری مفید برای رفع این مشکل باشد. 

شکر و عسل

یکی از ترکیباتی که طب سنتی برای رفع پوسته پوسته شدن و خشکی لب‌ها به شما عزیزانی که دچار این مشکل هستید توصیه می‌کند، ترکیب شکر و عسل است. برای استفاده از این روش درمان خانگی و طبیعی به این صورت عمل کنید که مقدار دو قاشق چایخوری از شکر را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید تا خمیر یکنواختی حاصل شود. ترکیب به دست آمده را روی لب خود بمالید و اجازه دهید به مدت چهار الی پنج دقیقه به همان صورت باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را با آب شستشو دهید. برای حاصل شدن نتایج مطلوب این روش را روزانه دوبار صبح و شب تکرار کنید تا شاهد لب‌های نرم و زیبای خود شوید. اگر لب‌هایتان پوسته پوسته شده است این ترکیب را روی لب‌هایتان به همان مدت زمان ماساژ دهید و سپس با آب نیمه گرم بشویید.

عسل و گلیسیرین

ترکیب عسل و گلیسیرین روش دیگری در طب سنتی برای درمان خانگی و طبیعی رفع ترک و خشکی لب است. این ترکیب معجزه‌آسا باعث نرمی و لطافت لب‌هایتان می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری عسل را با یک قاشق چایخوری گلیسیرین مخلوط کنید و پس از هم زدن آن را روی لب‌هایتان بزنید و بگذارید شب تا صبح باقی بماند و صبح پس از بیدار شدن با آب نیمه گرم شستشو دهید. این ترکیب را هرشب قبل از خواب روی لب‌هایتان بزنید و شاهد اثرات مطلوب و مفید آن باشید.

برگ گل سرخ

استفاده از برگهای گل سرخ نیز روش طبیعی و خانگی دیگری است که در طب سنتی از آن برای رفع و برطرف شدن خشکی و ترک لب استفاده می‌شود. برای استفاده از این روش کافیست یک مشت از برگهای گل سرخ را در ظرفی که حاوی مقداری شیر است بریزید و اجازه دهید به مدت چند ساعت به همین صورت باقی بماند و سپس مخلوط برگ و شیر را به خوبی له کنید تا خمیری به دست آید. این خمیر به دست آمده را صبح و شب روی لب‌هایتان بمالید و بگذارید به مدت یک ربع تا بیست دقیقه به همان صورت باقی بماند و سپس با آب بشویید. انجام روزانه و مرتب این روش درمانی کمک شایانی به رفع خشکی و ترک لب می‌شود و پس از انجام دادن چند روز مکرر شاهد لب‌های نرم و زیبای خود خواهید بود.

روشی دیگر به این صورت است که مقداری از برگهای گل رز را له کنید و سپس به آن مقدار یک قاشق چایخوری گلیسیرین اضافه کنید و این خمیر به دست آمده را روی لب‌هایتان بمالید و پس از گذشت بیست الی نیم ساعت با آب نیمه گرم شستشو دهید. این روش درمانی را صبح و شب تکرار کنید و شاهد لب‌های زیبا و لطیف خود شوید.

خیار

گیاه بسیار مفید دیگرکه برای درمان و رفع خشکی و ترک لب مورد استفاده قرار می‌گیرد و نرمی و لطافت را جایگزین خشکی و ترک لب می‌کند، خیار است. این گیاه با خاصیت رطوبت دهی باعث درمان پوسته پوسته و خشکی لب می‌شود. برای استفاده از این روش آسان فقط کافیست یک خیار را برش دهید و تکه ‌ای از آن را به مدت پنج دقیقه روی لب‌هایتان ماساژ دهید این روش باعث رطوبت دهی به لب‌ها می‌شود. این روش را می‌توانید روزانه چندین بار تکرار کنید و شاهد اثرات اعجاب‌ انگیز آن باشید.

روغن خردل

از دیگر روغن‌های بسیار مفید که کمک شایانی به درمان خشکی و ترک لب می‌کند و طب سنتی استفاده از آن را به شما عزیزانی که از این عارضه رنج می‌برید توصیه می‌کند. برای استفاده از این روش درمان خانگی و طبیعی به این صورت عمل کنید که مقداری از روغن خردل را روی لب‌هایتان بمالید و اجازه دهید به مدت ده الی پانزده دقیقه به همان صورت باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را با آب نیمه گرم شستشو دهید. استفاده منظم و مرتب از این روغن باعث هر چه زودتر خوب شدن خشکی و ترک لب و لطافت بخشی و نرمی آنها می‌شود. 

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از روغن‌های بسیار مفید است که برای درمان خانگی و طبیعی خشکی و پوسته پوسته شدن لب از آن استفاده می‌شود. این روغن با چربی زیادش و با خواص بسیار مفیدش باعث لطافت و نرمی لب می‌شود. برای استفاده از این روش ساده فقط کافیست روزانه چهار بار این روغن را روی لب‌ها بمالید و بگذارید به مدت یک ربع تا نیم ساعت روی لب‌ها باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را با آب نیمه گرم شستشو دهید.

روغن کرچک

از دیگر روغن‌های بسیار مفید که در طب سنتی از آن برای رفع و درمان خشکی و ترک لب استفاده می‌شود، روغن کرچک است. استفاده از این روغن کمک شایانی به از بین بردن خشکی و پوسته پوسته شدن لب می‌کند. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که روغن کرچک را هرشب قبل از خواب روی لب‌هایتان به مدت یک الی دو دقیقه ماساژ دهید و اجازه دهید تا شب تا صبح باقی بماند و صبح پس از بیدار شدن آن را با آب نیمه گرم شستشو دهید. این روش ساده را هر شب قبل از خواب انجام دهید و شاهد اثرات مفید آن باشید. 

روش دیگر به این صورت است که مقدار یک قاشق چایخوری از روغن کرچک را با یک قاشق چایخوری گلیسیرین و نصف قاشق چایخوری آبلیمو مخلوط کنید و پس از هم زدن آن را شب‌ها قبل از خواب روی لب‌هایتان بمالید و صبح پس از بیدار شدن با آب شستشو دهید. با انجام چند روز این روش درمانی شاهد لب‌های زیبا و خلاصی از خشکی و ترک لب خواهید بود.

آلوئه‌ورا

یکی از گیاهان بسیار مفید که طب سنتی به شما عزیزان توصیه می‌کند برای رفع خشکی و ترک لب از آن استفاده کنید، آلوئه‌ورا است. این گیاه با خاصیت مرطوب کنندگی باعث نرمی و لطافت لب‌هایتان می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی مقداری آلوئه‌ورا تهیه کنید و پس از شستشو آن را برش دهید و مقداری از مایع آن را روی لب‌هایتان بمالید و اجازه دهید به مدت ده الی بیست دقیقه باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را با آب بشویید. این روش درمانی آسان و ارزان و بسیار اثربخش را روزانه چندبار تکرار کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود.

خامه

خامه این ماده‌ی خوراکی خوشمزه نیز برای درمان و رفع خشکی لب بسیار مفید مفید است. خامه به دلیل دارا بودن چربی زیاد به عنوان یک مرطوب کننده عمل می‌کند و نرمی و لطافت را به لب‌هایتان هدیه می‌دهد. برای استفاده از این روش درمانی به مقداری خامه تازه و پنبه احتیاج دارید برای انجام به این صورت عمل کنید که مقداری از خامه را روی لب‌هایتان بمالید و اجازه دهید به مدت یک ربع تا بیست دقیقه به همین صورت باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را با یک تکه پنبه به این صورت که مقداری از پنبه را در آب گرم فرو ببرید و آن را روی لب‌ها به آرامی مالش دهید تا خامه پاک شود. این روش ساده را روزانه یک الی دو بار انجام دهید تا خشکی و پوسته پوسته شدن لب‌ها برطرف شود. 

وازلین و عسل

طب سنتی به شما عزیزانی که از خشکی و ترک لب رنج می‌برید توصیه میکند برای درمان خانگی و طبیعی آن از ترکیب عسل و وازلین استفاده کنید. عسل و وازلین هردو باعث رطوبت دهی و لطافت و نرمی لب‌ها می‌شوند. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از عسل را روی لب‌هایتان بمالید و اجازه دهید چند دقیقه به همین صورت باقی بماند و سپس وازلین را روی عسل ماساژ دهید و باز هم اجازه دهید به مدت چهار الی پنج دقیقه باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان با یک تکه پنبه خیس شده با آب گرم آن را از روی لب‌هایتان پاک کنید. این روش درمانی را روزانه دو الی سه مرتبه تکرار کنید و شاهد اثرات نتایج بخش آن باشید. 

شکر، آبلیمو و روغن زیتون

از ترکیب‌های دیگری که طب سنتی به شما عزیزانی که از عارضه‌ی خشکی و ترک لب رنج می‌برید توصیه می‌کند، ترکیب شکر، آبلیمو و روغن زیتون است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از شکر را با یک قاشق چایخوری آبلیموی تازه و یک قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کنید و پس از همزدن آن را روی لب‌های خود بمالید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند و صبح با آب نیمه گرم شستشو دهید. برای گرفتن نتایج مطلوب و داشتن لب‌هایی زیبا و نرم این روش درمانی را به مدت چند وقت هرشب قبل از خواب به کار ببرید و از نتایج مطلوب آن بهره‌مند شوید.

ماست

استفاده از ماست این ماده‌ی خوراکی خوشمزه نیز برای درمان خانگی و طبیعی ترک و خشکی لب بسیار مفید است. ماست خاصیت مرطوب کنندگی دارد و به لب‌ها لطافت و نرمی می‌بخشد. برای استفاده از این روش ساده و طبیعی کافیست مقدار یک قاشق چایخوری ماست را با نصف قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و به آن کمی آرد گندم اضافه کنید تا خمیری حاصل شود. خمیر حاصل شده را روی لب‌هایتان بمالید و اجازه دهید به مدت ده الی پانزده دقیقه به همان صورت باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را با آب نیمه گرم شستشو دهید. این روش درمانی را یک بار در هفته تکرار کنید و شاهد لطافت و نرمی لب‌هایتان باشید.

بادام 

از دیگر روشهای طب سنتی برای درمان پوسته پوسته شدن و خشکی لب استفاده از بادام است. بادام خاصیت نرم کنندگی دارد و همچنین تیرگی لب‌ها را نیز برطرف می‌کند. برای استفاده از بادام به جهت رفع ترک و خشکی لب به این صورت عمل کنید که در ظرفی مقدار یک قاشق چایخوری پودر بادام بریزید و به آن یک قاشق چایخوری شکر، عسل و روغن بادام اضافه کنید و پس از مخلوط کردن این خمیر حاصل شده را روی لب‌هایتان بمالید و بگذارید به مدت دو الی سه دقیقه باقی بماند و سپس با یک مسواک نرم روی لب‌هایتان بکشید و با آب نیمه گرم شستشو دهید. این روش درمانی را یک تا دو مرتبه در هفته استفاده کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود. همچنین شما عزیزان برای درست ترکیب بالا می‌توانید به جای استفاده از روغن بادام از روغن کرچک نیز استفاده کنید. 

روشی دیگر نیز به این صورت است که از ترکیب مقدار مساوی روغن بادام و روغن کرچک استفاده کنید و آن را هرشب قبل از خواب به روی لب‌هایتان بمالید و بگذارید تا صبح باقی بماند و سپس با آب نیمه گرم شستشو دهید. 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.