خانه دسته‌بندی نشده درمان گل‌مژه چشم به کمک راهکارهای طب سنتی

درمان گل‌مژه چشم به کمک راهکارهای طب سنتی

توسط kakooti

گل مژه چشم چیست؟

اگر توده‌ای قرمزرنگ در داخل و بخشی در خارج از پلک خود مشاهده کردید، مطمئناً دچار بیماری‌ به نام گل‌مژه شده‌اید. عارضه‌ای دردناک و آزاردهنده که تمامی افراد اعم از کودکان و بزرگ‌سالان را درگیر خود می‌کند.

به‌طورمعمول در کنار مژه‌های شما غدد چربی قرارگرفته است. کار این غدد ترشح چربی است تا از خشک شدن چشم شما جلوگیری کند. زمانی که فعالیت این غدد با اختلال روبه‌رو شود، چربی به‌خوبی از آن ترشح نمی‌شود. درنتیجه باعث تجمع چربی در لبه پلک شما می‌شود. این عارضه که به‌صورت یک آبسه کوچک خودش را نشان می‌دهد احتمال عفونت در لبه چشم را افزایش می‌دهد.

علائم و نشانه‌های گل‌مژه چشم چیست؟

گل‌مژه به‌شدت دردناک می‌باشد و معمولاً به‌صورت یک توده قرمز رنگ و متورم در لبه یا نزدیکی پلاک‌هایتان ظاهر می‌شود. اگر دچار این عارضه شوید، چند مورد از علائم زیر را تجربه خواهید کرد:

-قرمزی، سوزش در اطراف چشم و تورم پلک‌ها

-التهاب چشم

-تاری دید

-حساسیت به نور به‌طوری‌که احساس وجود یک جسم خارجی در چشم را دارد

-چشم‌درد

-حفره‌های قرمز پرشده با چرک

-آبریزش فراوان چشم

-به‌آسانی پلک نزدن و احساس سنگینی و درد کردن

-خروج ترشحات چرکی از گل‌مژه

دلایل ایجاد گل‌مژه چشم چه می‌باشد؟

مراقبت از چشم بسیار مهم است. آرایش و سایر ناخالصی‌ها، غدد چربی کنار چشم را تحت تأثیر خود قرار داده و با آلوده کردن این غدد، مسیر آن را مسدود می‌کند؛ بنابراین این غدد به‌درستی چربی ترشح نمی‌کنند. تجمع چربی در ناحیه پلک و ایجاد نوعی عفونت، گل‌مژه را ایجاد می‌کند. در مطلب زیر به برخی از دلایل ایجاد گل‌مژه چشم اشاره کرده‌ایم:

-تغییرات هورمونی و عدم تعادل هورمونی

-سرمای هوا

-استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی بی‌کیفیت

-بهداشت نامناسب پلک‌ها

-کمبود ویتامین A

-وجود باکتری اورئوس

-رژیم‌های غذایی نادرست

-کمبود خواب

-استرس

-التهاب کیسه‌های ترشحی مو

-اختلال در عملکرد غدد سبوم‌ساز

معمولاً عارضه گل‌مژه مشکل بینایی حادی را برای شما ایجاد نمی‌کند؛ اما اگر نسبت به درمان آن بی‌توجه باشید، گل‌مژه بزرگ‌شده و به قرنیه چشم شما فشار وارد می‌کند. درنتیجه باعث تاری دید شما می‌شود؛ بنابراین درمان به‌موقع و سریع گل‌مژه بسیار ضروری می‌باشد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از این بیماری رنج می‌برید، آشنایی با راهکارهای طب سنتی برای درمان این عارضه خالی از لطف نیست. انتخاب درمان‌های طبیعی برای درمان گل‌مژه چشم به درمان مؤثر بیماری شما کمک می‌کند.

درمان گل‌مژه چشم به کمک راهکارهای طب سنتی

برای درمان گل‌مژه چشم‌های خود، از ساده‌ترین مواد موجود در خانه بهره ببرید. استفاده از این مواد نظیر روغن‌ها و گیاهان دارویی برای درمان آسان و سریع گل‌مژه بسیار مفید می‌باشد. ما قصد داریم تا در این مقاله از مجله اینترنتی کاکوتی شمارا با برخی نسخه‌های درمانی گل‌مژه در طب سنتی بیشتر آشنا کنیم. در این مقاله به ۱۵ روش خانگی برای درمان گل‌مژه پرداخته‌ایم:

۱-درمان گل‌مژه چشم به کمک تخم گشنیز: اگر گوشه‌ی چشم شما دچار گل‌مژه شده است، از تخم گشنیز استفاده کنید. تخم گشنیز علاوه بر خواص ضدالتهابی، به کاهش ورم و قرمزی پلک چشم شما نیز کمک بسیاری می‌کند. برای این منظور مقداری تخم گشنیز را در آب جوش بریزید. منتظر بمانید تا محلول حاصل کمی خنک شود. سپس هر ۶ ساعت یک‌بار چشم خود را با این آب شستشو دهید.

۲-درمان گل‌مژه چشم به کمک جعفری: خاصیت تصفیه‌کنندگی جعفری به درمان سریع گل‌مژه چشم شما کمک بسیاری می‌کند. برای درمان کافی است یک‌مشت جعفری را به مدت ۱۰ دقیقه در آب بجوشانید. بعد از خنک شدن پنبه‌ای را آغشته به این آب کرده و بر روی چشم آسیب‌دیده خود قرار دهید. این کار را هرروز تا بهبودی کامل انجام دهید.

۳-درمان گل‌مژه چشم به کمک ترکیب گو اوا، اقاقیا و برگ چای: اگر چشم شما در اثر گل‌مژه دچار تورم شده است، ترکیب گیاهان گو اوا، اقاقیا و برگ چای را در آب جوش بریزید. منتظر بمانید تا محلول حاصل ولرم شود. سپس یک‌تکه پنبه تمیز را به آب این محلول آغشته کنید و به محل گل‌مژه بزنید.

۴-درمان گل‌مژه چشم به کمک روغن میخک: یکی از راهکارهای خانگی جهت درمان گل‌مژه استفاده از روغن میخک می‌باشد. به این دلیل که خاصیت ضد باکتریایی روغن میخک می‌تواند التهابات و عفونت‌های چشم که در اثر گل‌مژه ایجادشده است را کاهش دهد. برای درمان کافی است چند قطره از این روغن گیاهی را بر روی محل گل‌مژه قرار دهید تا درد ناشی از گل‌مژه را تسکین دهید. برای اثرگذاری بیشتر، بهتر است این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

۵-درمان گل‌مژه چشم به کمک سبزیجات: قدیمی‌ترین روش برای درمان گل‌مژه چشم‌، استفاده از سبزیجاتی مانند خیار و سیب‌زمینی می‌باشد. خاصیت ضدالتهابی این سبزیجات باعث می‌شود تا درد و تورم چشم آسیب‌دیده شما کاهش یابد. برای این منظور کافی است این سبزیجات را خوب شسته و به‌صورت برش‌هایی بر روی محل گل‌مژه خود قرار دهید. این کار را تا بهبودی کامل هرروز ادامه دهید.

۶-درمان گل‌مژه چشم به کمک آب سیر: اگر چشم شما مبتلابه گل‌مژه شده است، خاصیت سیر را برای از بین بردن این مشکل نادیده نگیرید. خاصیت ضد باکتریایی سیر به‌صورت یک مسکن عمل کرده و باعث می‌شود تا خارش چشم شما کمتر شود. برای درمان کافی است یک پنبه‌ای تمیز را به آب سیر آغشته کرده و بر محل آسیب‌دیده بمالید. این کار را ۶ تا ۷ بار در روز استفاده کنید تا بهبودی حاصل شود.

۷-درمان گل‌مژه چشم به کمک سفیده تخم‌مرغ: جهت رفع گل‌مژه چشم، سفیده تخم‌مرغ را امتحان کنید. بدین‌صورت که پنبه‌ای را آغشته به سفیده تخم‌مرغ کرده و بر روی محل موردنظر بزنید. این کار را ۳ تا ۴ بار در روز تا بهبودی کامل انجام دهید.

۸-درمان گل‌مژه چشم به کمک روغن کرچک: یکی از راهکارهای سریع جهت درمان گل‌مژه چشم، استفاده از روغن کرچک می‌باشد. اسید ریسین اولیئک موجود در روغن کرچک به‌صورت یک ضدالتهاب عمل کرده و درد و التهاب ناشی از گل‌مژه چشم شمارا تسکین می‌دهد. برای درمان کافی است پنبه‌ای را به روغن کرچک آغشته کرده و بر روی محل آسیب‌دیده قرار دهید. این کار را روزی دو بار تکرار کنید تا درد، ورم و سوزش ناشی از گل‌مژه، چشم شمارا رها کند.

۹-درمان گل‌مژه چشم به کمک چای قاصدک: برای درمان گل‌مژه چشم‌های خود از خاصیت شفابخشی چای قاصدک بهره ببرید. برای درمان کافی است به‌طور منظم این چای را مصرف کنید تا بهبودی حاصل شود.

۱۰-درمان گل‌مژه چشم به کمک آلوئه‌ورا: برگ‎های گل آلوئه‌ورا خاصیت شفابخشی طبیعی دارد. به این دلیل که این گیاه سرشار از خواص ضد میکروبی و ضدالتهابی است که می‎تواند قرمزی، التهاب و تورم ناشی از گل‌مژه چشم‌ها را کاهش دهد. درنتیجه بهبودی سریع شمارا به دنبال دارد. برای درمان کافی است برگ‌های گیاه آلوئه‌ورا را با چاقو بریده و ژل آن را خارج کنید. سپس مقداری از این ژل را بر روی چشم آسیب‌دیده خود قرار دهید. بهتر است این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود.

۱۱-درمان گل‌مژه چشم به کمک چای کیسه‌ای (چای سبز یا چای بابونه): برای رهایی از شر گل‌مژه و دردهای ناشی از آن چای کیسه‌ای را امتحان کنید. چای کیسه‌ای همانند سایر مواد، خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی داشته و می‌تواند از تورم و التهاب ناشی از گل‌مژه جلوگیری کند. همچنین اسید تانیک موجود در چای می‌تواند علاوه بر جلوگیری از عفونت، التیام سریع چشم شمارا به دنبال داشته باشد. برای این منظور کافی است یک کیسه چای سبز را داخل آب گرم قرار دهید تا مرطوب شود. سپس آب اضافی آن را گرفته و چای کیسه‌ای را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بر روی پلک آسیب‌دیده خود قرار داده و چشمان خود را با آن ماساژ دهید.

برای اثرگذاری بهتر می‌توانید از چای کیسه‌ای بابونه به‌جای چای سبز کیسه‌ای استفاده کنید. همچنین دقت کنید که برای هر چشم خود از یک کیسه چای جداگانه استفاده کنید تا عفونت چشم‌ها به یکدیگر منتقل نشود.

۱۲-درمان گل‌مژه چشم به کمک کمپرس آب گرم: ساده‌ترین و ارزان‌ترین راهکار برای درمان گل‌مژه چشم، استفاده از کمپرس آب گرم می‌باشد. این کار با افزایش گردش خون باعث تخلیه چرک چشم شما شده و درد و ورم ناحیه‌ی آسیب‌دیده را کاهش می‌دهد. کافی است چشمان خود را بسته و کمپرس آب گرم را بر روی ناحیه چشم آسیب‌دیده خود قرار دهید. روزانه چند مرتبه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه این کار را انجام دهید تا چرک بیرون بیاید و گل‌مژه به‌طور کامل برطرف شود.

۱۳-درمان گل‌مژه چشم به کمک زردچوبه: یکی از بهترین راه‌ها برای درمان گل‌مژه چشم در طب سنتی استفاده از خواص زردچوبه می‌باشد. به این دلیل که این ماده دارای ترکیبی به نام کرکیومین است که با خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی خود، شمارا از گل‌مژه چشم راحت می‌کند. همچنین با از بین بردن عفونت، التهاب و تورم ناشی از گل‌مژه را کاهش داده و درد شمارا تسکین می‌دهد. برای درمان با زردچوبه کافی است یکی از دستورات زیر را اجرا کنید:

-مقداری زردچوبه را داخل آب ریخته و بر روی حرارت قرار دهید. بعدازآن که مقدار آب به نصف رسید، شعله را خاموش کرده و منتظر بمانید تا محلول حاصل خنک شود. سپس ناحیه آسیب‌دیده را با این ترکیب شستشو دهید. این کار را هرروز ۲ تا ۳ بار تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود.

-مقداری زردچوبه را داخل شیر ریخته و بر روی حرارت قرار دهید. سپس این محلول را قبل از خواب بنوشید تا درمان شوید.

۱۴-درمان گل‌مژه چشم به کمک حجامت: یک درمان طبیعی و ساده برای درمان گل‌مژه چشم حجامت می‌باشد. برای این منظور ناحیه گیجگاه و یا زیر پلک خود و یا کنار چشم خود را حجامت کنید. برای انجام این کار حتماً با پزشک خود مشورت کرده و حجامت را توسط افراد متخصص انجام دهید.

۱۵-درمان گل‌مژه چشم به کمک شامپو بچه: برای حفظ تمیزی چشم‌ها و همچنین پیشگیری از گل‌مژه استفاده از شامپو بچه بسیار مؤثر است. برای این منظور کافی است مقداری شامپو بچه را با یک لیوان آب ولرم به خوبی ترکیب کرده و پنبه‌ای را آغشته به این محلول کنید. سپس روی پلک‌های خود را با آن ماساژ و شستشو دهید. هنگام تمیز کردن پلک‌ها توجه به این نکته ضروری است که از فشار دادن گل‌مژه خودداری کنید؛ زیرا این کار باعث سرایت گل‌مژه به سایر نقاط پلک شما می‌شود.

توصیه‎های عمومی طب سنتی برای درمان گل‌مژه چشم

-درصورتی‌که دست‌های شما آلوده است، به‌هیچ‌عنوان به چشم‌های خود دست نزنید. بهتر است برای جلوگیری از انتقال آلودگی به چشم‌ها دست‌های خود را به‌طور مرتب بشویید.

-به‌طور مرتب پلک‌های خود را با آب ولرم شستشو دهید.

-درصورتی‌که دچار گل‌مژه شده‌اید، به‌هیچ‌عنوان گل‌مژه را فشار ندهید و یا تحریک نکنید. به این دلیل که ممکن است عفونت به بافت‌های اطراف گل‌مژه سرایت کند. درنتیجه باعث گسترش بیماری شما شود.

-در طول دوره درمان گل‌مژه به‌هیچ‌عنوان از لوازم آرایشی و لنز استفاده نکنید. به این دلیل که این کار عفونت چشم شمارا بیشتر کرده و به بینایی شما آسیب می‌رسد.

-از لوازم آرایشی باکیفیت استفاده کنید.

سخن نهایی

با انجام درمان‌های خانگی گفته‌شده در بالا، گل‌مژه ظرف چند روز بهبود می‌یابد. درصورتی‌که درمان خانگی به رفع مشکل شما کمک نکرد و تمام پلک شما متورم شد و یا بر قوه بینایی شما تأثیر نامطلوب گذاشت، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورت لزوم و تشخیص پزشک، عفونت داخل گل‌مژه باید به‌وسیله‌ی عمل جراحی تخلیه شود. همچنین درصورتی‌که به‌طور مکرر دچار گل‌مژه می‌شوید حتماً این مشکل را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید. گاهی برخی مشکلات چشم مانند تومورها باعث ایجاد چنین مشکلی در شما می‌شود که باید به فکر درمان اساسی آن باشید؛ زیرا در اثر سهل‌انگاری ممکن است این عارضه تمام سطح پلک را درگیر خود کرده و پلک زدن شمارا دچار مشکل کند؛ درنتیجه باعث بروز سایر بیماری‌های مربوط به چشم شود.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.