خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با سفیدآب و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با سفیدآب و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با سفیدآب و خواص درمانی آن در طب سنتی

در گذشته عطارها ماده‌ای را از گل سفید و نخاع برخی حیوانات تهیه می‌کردند که به نام سفیدآب و یا روشور معروف است. در زمان‌های گذشته، زنان برای آرایش کردن و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست خود از این ماده‌ی ارزشمند استفاده می‌کردند. از زمان‌های گذشته تا به امروز این ماده به همان شکل سفید و گرد باقی مانده و در یک بسته بندی بسیار معمولی یا به صورت فله در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

سفیدآب موجود در بازار انواع مختلفی دارد که یک نوع آن به سفیدآب قلع معروف است که از سوزاندن فلز قلع حاصل می‌گردد و نوع دیگر سفیدآب سرب است که از سوزاندن فلز سرب به دست می‌آید.

سفیدآب یکی از بهترین لایه‌بردارهای طبیعی پوست است که در طب سنتی استفاده از آن بسیار توصیه می‌شود. استفاده مرتب از سفیدآب باعث پاکسازی، روشن و نرم شدن پوست می‌گردد. در گذشته از این ماده بسیار مفید بیشتر استفاده می‌شد و اکثر افراد در زمان استحمام از آن برای شستشوی خود استفاده می‌کردند اما امروزه به دلیل فراوان و متنوع شدن انواع محصولات شیمیایی استفاده از این ماده کاهش و به فراموشی سپرده شده است. از سفیدآب به دلیل بی‌ضرر بودن، می‌توان به عنوان یک لایه‌بردار طبیعی استفاده نمود. همچنین انواع ماسک‌های زیبایی با خواص درمانی متنوع از سفیدآب تهیه می‌شود که استفاده از آن باعث زیبایی و جوان‌سازی پوست می‌گردد.

در ادامه شما عزیزان را با خواص درمانی سفید آب در طب سنتی و انواع ماسک‌های تهیه شده با آن آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

موارد استفاده سفیدآب در گذشته

همانطور که در بالا اشاره نمودیم، در گذشته از این ماده با ارزش علاوه بر استفاده در زمان استحمام، برای روشن و سفید کردن پوست نیز مصرف می‌شد. در واقع سفیدآب یکی از اقلام آرایشی در آن زمان به حساب می‌آمد که زنان در کنار سرخاب برای زیبایی و سفید کردن پوست خود از سفیدآب استفاده می‌کردند.

خواص سفیدآب در طب سنتی

  • یکی از مهمترین خواص سفیدآب، لایه برداری پوست می‌باشد. استفاده از سفیدآب باعث پاکسازی پوست از سلول‌های مرده می‌شود. به این ترتیب پوست می‌تواند نفس بکشد و رشد سلول‌های جدید برای زیبایی پوست افزایش می‌یابد. برای بهره بردن از خواص این ماده کافیست در زمان استحمام مقداری از آن را بر روی پوست نم‌دار خود پوشش دهید و پس از گذشت چند دقیقه آبکشی نمایید.
  • سفیدآب می‌تواند به عنوان یک پاک کننده پوست بدون ایجاد هیچ‌گونه حساسیتی استفاده گردد. افرادی که دارای پوستی حساس هستند و در صورت استفاده از هر نوع بدن شوی شیمیایی دچار حساسیت می‌شوند، می‌توانند سفیدآب را جایگزین آنها کنند، زیرا استفاده از سفیدآب از بروز هر گونه حساسیتی پیشگیری می‌کند.
  • از دیگر خواص سفیدآب می‌توان به خاصیت ضد تعریق آن اشاره نمود. اگر جزء آن دسته افرادی هستید که بیش از حد عرق می‌کنید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان این است که در زمان استحمام از سفیدآب استفاده کنید. به این صورت که مقداری از سفیدآب را در مناطقی که دچار تعریق می‌شوید پوشش دهید و با کمک دست کمی ماساژ دهید. این عمل به کنترل میزان تعریق بدن کمک شایانی می‌کند، باعث بهبودی سلول‌ها و جوان‌سازی پوست می‌گردد. پس حتما این روش طبیعی و خانگی را امتحان کنید و از نتایج آن بهره‌مند شوید.
  • برای از بین بردن چربی‌های اضافی پوست و خلاص شدن از شر جوش و آکنه، از سفیدآب استفاه نمایید. می‌دانیم که ایجاد جوش و آکنه دلایل مختلفی دارد مانند تغییرات هورمونی، مواد غذایی، برخی بیماری‌ها و مصرف بعضی از داروها. برای رهایی از جوش و آکنه، برطرف کردن لک‌های پوستی، ضدعفونی کردن پوست و از بین بردن میکروب‌ها و چربی اضافی پوست کافیست مقداری سفیدآب را بر روی نواحی مورد نظر پوشش دهید و پس از گذشت چند دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این روش می‌توانید برای از بین بردن جوش و آکنه در هر نقطه از بدن استفاده کنید. فقط نکته‌ای که باید ذکر شود این است که، پس از پوشش دادن سفیدآب بر روی پوست، از ماساژ دادن پرهیز نمایید زیرا اینکار باعث التهاب پوست می‌گردد.
  • آقایان برای پیشگیری از جوش زدن پس از اصلاح، می‌توانند از سفیدآب استفاده نمایند. برای رفع این عارضه کافیست پس از اصلاح کردن پوست، از ترکیب سفیدآب به همراه عرق بیدمشک استفاده کنید. استفاده از این ترکیب به دلیل دارا بودن طبع سرد از بروز جوش و آکنه پس از اصلاح پیشگیری می‌کند.
  • سفیدآب دارای خواص ضد سرطان پوست می‌باشد. همانطور که می‌دانیم، اشعه خورشید برای پوست مضر می‌باشد و قرار گرفتن در معرض مستقیم آن باعث بروز انواع بیماری‌های پوستی و سرطان پوست می‌شود. با استفاده مرتب و منظم از سفیدآب می‌توان از آسیب‌های وارد شده بر پوست پیشگیری و به درمان سلول‌های آسیب دیده پرداخت. در واقع استفاده از سفیدآب همانند یک ضدآفتاب طبیعی عمل می‌کند.
  • برای روشن و سفید شدن پوست خود از سفیدآب استفاده کنید. طب سنتی به خانم‌ها پیشنهاد می‌کند که این ماده را در سبد لوازم بهداشتی خود قرار دهند و از داشتن پوست زیبا و شاداب خود لذت ببرند.
  • اگر از اسکارهای به جا مانده از جوش و آکنه رنج می‌برید و راه‌های مختلفی را برای از بین بردن آنها استفاده کرده‌اید و به نتیجه نرسیده‌اید، پیشنهاد ما به شما استفاده مرتب از سفیدآب است. فقط نکته قابل توجه این است که اگر دارای پوستی حساس هستید، حتما در مصرف این ماده جانب احتیاط را رعایت نمایید.

نکاتی که در هنگام استفاده از سفیدآب باید به آن توجه کنید

  • افرادی که دارای پوستی چرب هستند به راحتی می‌توانند از سفیدآب استفاده نمایند و از فواید آن بهره‌مند شوند، اما استفاده از این ماده برای افرادی که زمینه آلرژی دارند و دارای پوست بسیار خشک هستند، توصیه نمی‌شود، زیرا چربی پوست این افراد بسیار کم می‌باشد و با استفاده از این ماده، چربی مورد نیاز پوست از بین می‌رود و خشکی پوست افزایش می‌یابد. خشکی بیش از حد پوست زمینه ساز عفونت‌ها و انواع لک‌های پوستی می‌باشد.  
  • نکته‌ی کلیدی دیگری که باید به آن اشاره نمود این است که در لایه برداری از پوست زیاده‌روی نکنید و از مصرف روزانه سفیدآب پرهیز کنید، زیرا با مصرف بیش از حد از این ماده، پوست خشک و حساس می‌گردد. بنابراین بهترین حالت استفاده از سفیدآب این است که هفته‌ای یک بار از آن استفاده نمایید و اگر دارای پوستی بسیار چرب هستید، دو بار در هفته مصرف نمایید.
  • همانطور که اشاره نمودیم، سفیدآب‌ها محصولاتی حیوانی هستند، بنابراین در زمان استفاده دقت کنید که پوستتان دچار زخم و یا خراش نباشد و یا آنقدر سفیدآب را محکم بر روی پوست خود نکشید که خراشیده شود، زیرا این عامل زمینه ساز انتقال بیماری می‌باشد.
  • قبل از استفاده سفیدآب در زمان استحمام، اجازه دهید که ابتدا پوست کمی در معرض بخار و رطوبت قرار گیرد تا لایه‌های سطحی پوست نرم شود. همچنین می‌توانید قبل از استفاده، سفیدآب را در زیر آب گرم قرار دهید تا کمی نرم شود تا راحت‌تر بتوان بر روی پوست پوشش داد.
  • برای استفاده از سفیدآب نیاز به فشار زیاد و استفاده از کیسه‌های بسیار زبر نیست، فقط کافیست سفیدآب نرم شده را به آرامی بر روی پوست پوشش دهید و به آرامی و دورانی ماساژ دهید تا لایه‌های سطحی و مرده پوست برداشته شوند.
  • در هنگام استفاده از سفیدآب، مراقب عفونت‌ها باشید. اگر مقدار جوش و آکنه پوستتان بیش از حد است، از مصرف سفیدآب پرهیز کنید، زیرا ممکن است جوش‌ها بدتر شوند. برای درمان این نوع از جوش‌ها حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سفیدآب مرغوب

  • برای خرید و شناخت سفیدآب مرغوب به این نکته توجه کنید که هر چه سفیدآب نرم‌تر و چرب‌تر باشد بهتر است.
  • شناسایی سفیدآب پاک از آلوده کار سختی است و تنها راه ممکن این است که از فروشنده معتبر خریداری نمایید.
  • سفیدآب خوب و مرغوب، نوعی است که تمامی قسمت‌های آن صاف و یکدست باشد و حالت گلوله گلوله نداشته باشد.
  • یک سفیدآب مرغوب دارای رنگ روشنی می‌باشد و سفیدآب مراغه و یزد معروف‌تر از جاهای دیگر است.

ماسک‌های زیبایی تهیه شده با سفیدآب

ماسک سفیدآب و آبلیمو، لایه‌بردار عمیق پوست

ماسک سفیدآب و آبلیمو، از جمله ماسک‌های معروف تهیه شده از سفیدآب است که با دارا بودن خاصیت لایه‌برداری باعث از بین بردن سلول‌های مرده پوست و شادابی آن می‌گردد. آبلیمو به دلیل دارا بودن خاصیت اسیدی باعث درخشندگی پوست می‌شود و ترکیب آن با سفیدآب از زمان‌های دور در تمامی حمامی‌ها بود و مورد استفاده مشتریان قرار می‌گرفت. برای تهیه این ماسک طبیعی و خانگی به یک قاشق غذاخوری سفیدآب پودر شده و مقداری آبلیمو به جهت خمیر کردن نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر ترکیب کنید تا یکدست و یکنواخت شوند. این ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و اجازه دهید ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. استفاده مرتب از این ماسک نرمی و لطافت خاصی به پوست می‌دهد. توجه کنید که آبلیمو چربی پوست را از بین می‌برد، بنابراین افراد دارای پوست خشک در استفاده از این ماسک دقت نمایند.

ماسک سفیدآب، آرد برنج و شیر کم‌چرب، کنترل کننده میزان چربی پوست

ماسک سفیدآب، آرد برنج و شیرکم‌چرب، ماسکی مناسب برای کنترل میزان چربی پوست می‌باشد. افراد دارای پوست چرب که از چربی بیش از حد پوست خود رنج می‌برند به راحتی می‌توانند از این ماسک، برای رفع این عارضه کمک بگیرند. برای تهیه این ماسک طبیعی و خانگی به یک الی دو قاشق غذاخوری پودر سفیدآب، یک قاشق غذاخوری آرد برنج و مقداری شیر به جهت ترکیب کردن نیاز داریم. سفیدآب و آرد برنج را با یکدیگر مخلوط کنید و به آن شیر را اضافه کنید تا خمیری حاصل شود. این خمیر نباید خیلی سفت باشد. ترکیب را برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی پوست قرار دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک سفیدآب و ماست، مناسب برای افراد دارای پوست مستعد آکنه و جوش

اگر از جوش‌های صورتتان رنج می‌برید و تا به حال روش‌های مختلفی را برای درمان استفاده کرده‌اید اما به نتیجه نرسیده‌اید، پیشنهاد طب سنتی به شما، مصرف ماسک سفیدآب و ماست است. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری پودر سفیدآب و مقداری ماست کم‌چرب نیاز داریم. در ظرفی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم به آرامی شستشو دهید. توجه کنید که اگر مقدار جوش و آکنه بسیار زیاد است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

ماسک سفیدآب و گلاب، درخشان کننده پوست

گلاب دارای خواص بسیار فوق‌العاده‌ای برای پوست می‌باشد و ترکیب آن با سفیدآب به زیبایی و درخشندگی هر چه تمام‌تر پوست می‌افزاید. همچنین این ماسک برای درمان جوش و آکنه نیز بسیار کارآمد است. برای تهیه این ماسک به یک عدد سفیدآب و مقداری گلاب نیاز داریم. سفیدآب را برای مدت زمان دوازده ساعت در گلاب بخیسانید و پس از گذشت این مدت زمان آن را له کنید. ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و برای مدت زمان یک الی دو دقیقه به صورت دورانی ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک سفیدآب و روغن زیتون، مناسب برای افراد دارای پوست خشک

روغن زیتون به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود، باعث نرم شدن و لطافت پوست می‌گردد و ترکیب آن با سفیدآب می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی برای افراد دارای پوست خشک باشد، زیرا استفاده از این ماسک می‌تواند خشکی پوست را کاهش دهد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری پودر سفیدآب، مقداری روغن زیتون و شیر پرچرب نیاز داریم. مواد را پس از ترکیب کردن بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک سفیدآب و شیر کم‌چرب، مناسب برای افراد دارای پوست چرب

برای تهیه این ماسک به مقداری پودر سفیدآب و شیر کم‌چرب نیاز داریم. مواد را پس از ترکیب کردن بر روی پوست تمیز خود برای مدت زمان ده دقیقه قرار دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.