خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با خواص دارویی عرق کاسنی در طب سنتی

آشنایی با خواص دارویی عرق کاسنی در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با خواص دارویی عرق کاسنی در طب سنتی

کاسنی از گیاهان پرخاصیت در طب سنتی است که از خواص دارویی بسیار بالایی برخوردار است. استفاده از این گیاه بیشتر به شکل عرق متداول‌تر است و تقریبا اطلاعات افراد در مورد عرق کاسنی بیشتر است. در این مقاله از کاکوتی قصد بر این داریم که شما عزیزان همراه را با عرق کاسنی و خواص درمانی آن در طب سنتی آشنا کنیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد استفاده و رضایت شما همراهان همیشگی قرار گیرد. با ما همراه باشید.

کاسنی گیاهی با طبع سرد وتر است که مزه‌ای تلخ دارد. در طب سنتی از ریشه‌های خشک شده‌ و قطعات زمینی گیاه کاسنی برای تهیه دارو استفاده می‌شود. کاسنی در دو نوع صحرایی و کاسنی کشت شده توسط کشاورزان وجود دارد. نوع خودرو و صحرایی گیاه کاسنی در میان سبزه زار و در کنار جویبارها، در اوایل بهار رشد می‌کند. در اواسط خرداد این گیاه دارویی برداشت می‌شود. برگ گیاه کاسنی در بیشتر فرهنگ‌ها کاربردی شبیه به اسفناج را دارد. از ریشه گیاه کاسنی اغلب به صورت پودر که جایگزین بسیار خوبی به جای قهوه است، استفاده می‌شود.

کاسنی دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مانند روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، فولیک اسید آهن، پتاسیم، ویتامین A،   ویتامین C،  ویتامین E و ویتامین K می‌باشد که تمامی این مواد، مورد نیاز بدن می‌باشند. در طب سنتی از تمامی قسمت‌های کاسنی به خصوص ریشه و برگ‌ها برای رفع و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. مثلا ریشه و برگ کاسنی محرک صفرا است و فرآیند هضم را بهبود می‌بخشد. یا آب کاسنی پخته شده به همراه سکنجبین یکی از بهترین‌ گزینه‌ها برای درمان تب‌های ادامه دار و طولانی است. تخم کاسنی نیز در درمان سردرد و تنگی نفس بسیار سودمند است. استفاده از دمنوش گیاه کاسنی به همراه رازیانه به دفع سموم از بدن و افزایش اشتها کمک شایانی می‌کند. همچنین از برگ‌های گیاه کاسنی ضمادی تهیه می‌شود که برای درمان التهاب و ورم چشم بسیار موثر است.

ریشه گیاه کاسنی دارای ۶۸ درصد اینولین است. اینولین یک نوع فیبر است که با نام فروکتان شناخته می‌شود. در واقع اینولین باعث تغذیه باکتری‌های مفید روده می‌شود. باکتری‌های مفید روده در کاهش التهاب، مبارزه با باکتری‌های مضر و بهبود جذب مواد معدنی نقش بسیار موثری دارند.

عرق کاسنی یکی از فراورده‌های گیاه کاسنی است که از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. در واقع عرق کاسنی  از گیاه مدیترانه‌ای کاسنی به دلیل استفاده در سالادها و کاربردهای دارویی تهیه می‌شود. به همین دلیل در طب سنتی خرید و استفاده از این عرق گیاهی بسیار توصیه می‌شود. شما عزیزان نیز در صورت تمایل برای خرید عرق کاسنی، به راحتی می‌توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.

طبع عرق کاسنی

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی طبع عرق کاسنی سرد و تر است. بنابراین استفاده از آن برای افراد دارای طبع گرم مناسب است.

آشنایی با خواص درمانی عرق کاسنی در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی عرق کاسنی، کمک به بهبود عملکرد و سلامت قلب می‌باشد. استفاده مرتب و به اندازه از عرق کاسنی باعث کاهش کلسترول بد خون، و پیشگیری از از رسوب آن در رگ‌ها و ابتلا به سکته می‌شود. همچنین عرق کاسنی به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان‌هایی نظی فنل‌های گیاهی، از آریتمی قلب  و ایجاد لخته و ترومبوز پیشگیری کرده و بدین ترتیب خطر ابتلا به سکته قلبی را کاهش می‌دهد.
  • تحقیقات حاکی از آن است که فیبر موجود در عرق کاسنی باعث کنترل اشتها شده و با کاهش کالری دریافتی، به کاهش وزن و لاغری کمک شایانی می‌کند. بنابراین افرادی که تصمیم به لاغری و کاهش وزن دارند، وجود عرق گیاهی کاسنی را در سبد غذایی روزانه‌ی خود فراموش نکنند.
  • – بهبود کبد چرب از دیگر خواص درمانی عرق کاسنی در طب سنتی است. مصرف روزانه یک لیوان عرق کاسنی و همچنین استفاده از برگ‌های تازه کاسنی، در بهبود کبد چرب بسیار موثر است.
  • عرق کاسنی به دلیل دارا بودن ویتامین C در خود باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. وجود آنتی اکسیدان‌ها در عرق کاسنی خطر ابتلا به سرطان‌ها و تخریب سلول‌ها در اثر رادیکال‌های آزاد را به شدت کاهش می‌دهد.
  • عرق کاسنی دارای خواص ضد التهابی بوده و به درمان و کاهش التهابات بدن کمک شایانی می‌کند. بنابراین با استفاده از عرق گیاهی کاسنی می‌توان بیماری‌هایی همچون آرتروز که بر اثر التهاب بافت‌ها به وجود می‌آیند را درمان نمود.
  • عرق کاسنی ادرار آور است و به این ترتیب در بهبود عملکرد کلیه‌ها موثر است. بدین ترتیب نه تنها از ایجاد بیماری‌هایی نظیر سنگ کلیه پیشگیری می‌شود، بلکه عفونت‌های خفیف دستگاه تناسلی به خصوص در خانم‌ها کاهش و درمان می‌شود.
  • اگر از مشکل یبوست و عوارض ناشی از آن رنج می‌برید، گنجاندن عرق کاسنی در رژیم غذایی خود را فراموش نکنید. عرق کاسنی به دلیل دارا بودن فیبر در خود، به هضم و کارکرد بهتر باکتری‌های روده کمک نموده و بدین ترتیب باعث درمان یبوست و دیگر بیماری‌های گوارشی می‌شود.
  • تحقیقات نشان دهنده‌ی ارتباط بین عرق گیاهی کاسنی و تنظیم قاعدگی می‌باشند. مصرف عرق کاسنی باعث تنظیم هورمون‌ها و تنظیم سیکل‌های ماهانه خانم‌ها می‌گردد.
  • افرادی که به دلیل گرم شدن کبد چرب، دچار جوش و آکنه و عوارض ناشی از آن می‌شوند، برای رفع آن می‌توانند از عرق کاسنی به دلیل طبع سرد و خنک آن استفاده کنند.  

ارتباط درمان جوش و آکنه با عرق کاسنی

  • همانطور که در خواص درمانی عرق کاسنی اشاره کردیم، این عرق گیاهی برای درمان جوش و آکنه بسیار موثر است. علت ایجاد جوش و آکنه مختلف است، گاهی ممکن است این عارضه بر اثر گرمی مزاج ایجاد شود. عرق کاسنی نیز به دلیل دارا بودن طبع سرد، باعث متعادل شدن طبع فرد شده و بدین ترتیب جوش‌های ناشی از گرمی بدن درمان می‌شود.
  • گاهی جوش‌های صورت به دلیل غلیظ شدن خون پدیدار می‌شوند. عرق کاسنی با تاثیرگذاری بر عملکرد کبد، باعث رقیق شدن خون و در نتیجه درمان جوش می‌شود.
  • اختلالات هورمونی نیز از دیگر دلایل پدید آمدن جوش و آکنه هستند. کبد وظیفه‌ی تنظیم هورمون‌ها در بدن را بر عهده دارد. هنگامی که عملکرد کبد بهم خورد اختلالات هورمونی ایجاد می‌گردد. مصرف عرق کاسنی باعث دفع صفرا از بدن و بهبود عملکرد کبد شده و با تنظیم هورمون‌ها کمک شایانی به درمان جوش و آکنه می‌کند.
  • عرق گیاهی کاسنی دارای خواص ضد میکروبی است و جوش‌هایی که به این علت رخ می‌دهند را نابود می‌کند.
  • برای درمان جوش به کمک عرق کاسنی، توصیه می‌شود که عرق کاسنی به همراه عرق شاتره مصرف شود ( به نسبت دو به یک). بهتر است این ترکیب روزی سه مرتبه به میزان یک استکان قبل از هر وعده‌ی غذایی مصرف شود.    

ماسک‌های زیبایی با عرق کاسنی

در طب سنتی از عرق کاسنی علاوه بر مصرف دارویی در تهیه انواع ماسک‌های زیبایی نیز استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی انواع ماسک‌های زیبایی با عرق کاسنی  و خواص درمانی آنها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ماسک عرق کاسنی و سفیده تخم‌مرغ مناسب برای امراض جلدی و اگزما

اگزما یکی از مشکلات پوستی است که فرد مبتلا با مشکلاتی رو به رو می‌شود. یک درمان سنتی برای رفع این عارضه پوستی استفاده از ماسک خانگی عرق کاسنی و تخم‌مرغ است. برای تهیه این ماسک به یک عدد سفیده تخم‌مرغ و یک الی دو قاشق غذاخوری عرق کاسنی نیاز داریم. دو مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن، آن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. استفاده از این ماسک باعث تحریک غدد شده و تعریق را افزایش می‌دهد و به دلیل استفاده از آن برای مبتلایان به امراض جلدی و اگزما مناسب است.

ماسک عرق کاسنی  و ماست، از بین برنده‌ی جای جوش

پیشنهاد طب سنتی برای از بین بردن جای جوش و آکنه استفاده از ماسک عرق کاسنی به همراه ماست است. برای تهیه این ماسک خانگی به یک قاشق غذاخوری عرق کاسنی و یک قاشق غذاخوری ماست نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن برای پوشش دهی پوست خود استفاده کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک عرق کاسنی، برگ شاتره و ژل کتیرا، شاداب کننده پوست

استفاده از ماسک خانگی عرق کاسنی، برگ شاتره و ژل کتیرا، باعث شادابی و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست می‌شود. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری عرق کاسنی، ۲۰ گرم برگ تازه شاتره و یک قاشق غذاخوری ژل کتیرای نیمه غلیظ نیاز داریم. مواد را پس از مخلوط کردن روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک عرق کاسنی و عسل، شفاف کننده پوست

گاهی پوست به دلایل مختلف شفافیت خود را از دست می‌دهد و دیگر آن شادابی را ندارد. یکی از ماسک‌هایی که استفاده از آن به شادابی دوباره پوست کمک می‌کند، ماسک عرق کاسنی به همراه عسل است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری عرق کاسنی و دو قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. ماسک را روزی سه مرتبه ( صبح، ظهر و شب)، بر روی پوست خود پوشش دهید و کمی ماساژ دهید. سپس با آب ولرم شستشو دهید.

لازم به ذکر است، قبل از استفاده از هر نوع ماسکی ابتدا تست حساسیت را انجام دهید. به این صورت که ابتدا ماسک را به یک قسمت از پوست دست خود پوشش دهید و در صورتی که پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه هیچ گونه حساسیتی را نشان ندادید، آستفاده از آن برای پوست صورت بلامانع است.

عوارض مصرف عرق کاسنی

عرق کاسنی در کنار تمام مزایا و خواص درمانی که دارد، ممکن است برای برخی افراد مضراتی را نیز به دنبال داشته باشد. در ادامه به مضرات عرق کاسنی اشاره می‌کنیم:

  • همانطور که اشاره نمودیم عرق کاسنی دارای طبع سرد و تر است. بنابراین استفاده از این عرق گیاهی به افراد دارای طبع سرد توصیه نمی‌شود.
  • با توجه به طبع سرد عرق کاسنی، استفاده از آن برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مناسب نیست.
  • به جهت اثربخشی مناسب تمامی عرقیات گیاهی، بایستی به اندازه مصرف شوند. چنانچه در مصرف این عرقیات زیاده‌روی شود، مضراتی را برای فرد به دنبال خواهد داشت. به طور مثال اگر در مصرف عرق کاسنی برای مدت زمان طولانی زیاده‌ روی شود، تخریب عروق شبکیه و حتی کاهش بینایی را به دنبال خواهد داشت.
  • درمان فشار خون بالا یکی از فواید و خواص درمانی عرق کاسنی می‌باشد. اما در صورتی که در مصرف این عرق گیاهی جانب احتیاط رعایت نگردد، افت فشار خون را به دنبال خواهد داشت.
  • یکی از برجسته‌ترین مضرات عرق کاسنی، خطر سقط جنین و انقباضات رحمی است. چنانچه مادران باردار عرق کاسنی را به صورت خودسرانه و بدون مشورت پزشک مصرف نمایند، خطراتی را به همراه خواهد داشت. همچنین عرق کاسنی دارای خاصیت قاعده آور است و مصرف آن در دوران بارداری موجب اختلال در تعادل هورمون‌ها و سقط جنین می‌شود. از دیگر مضرات عرق گیاهی کاسنی برای مادران باردار می‌توان به التهاب پوست، کاهش اشتها، ایجاد آلرژی، خواب آلودگی، احساس خستگی، ایجاد حس خس خس در سینه و دیگر مشکلات تنفسی اشاره نمود.
  • از دیگر افرادی که بایستی در مصرف عرق گیاهی کاسنی جانب احتیاط را رعایت کنند، افراد دارای مشکل سنگ صفراوی می‌باشند. زیرا مصرف بیش از اندازه باعث بدتر شدن مشکل سنگ صفراوی می‌شود.
  • ترش کردن معده از دیگر مضرات عرق کاسنی است. افراد دارای این مشکل بایستی در مصرف این عرق گیاهی احتیاط را رعایت کنند و بهتر است برای پیشگیری از این عارضه، عرق کاسنی را پس از غذا مصرف کنند.
  • برخی افراد ممکن است با مصرف عرق کاسنی دچار آلرژی یا حساسیت شوند. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به گیاهانی نظیر گل آفتابگردان، ابروسیا و گل همیشه بهار حساسیت دارید، این احتمال نیز وجود دارد که با مصرف عرق کاسنی دچار حساسیت شوید.
  • افراد دارای تشنج و صرع از مصرف عرق گیاهی کاسنی پرهیز نمایند.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.