خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با عرق و دمنوش شوید و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با عرق و دمنوش شوید و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با عرق و دمنوش شوید و خواص درمانی آن در طب سنتی

شوید گیاهی است با طعم و رایحه‌ی عالی که از آن در تهیه بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. این گیاه علاوه بر کاربرد فراوانی که در صنعت غذا دارد، دارای خواص درمانی بیشماری نیز می‌باشد. شوید دارای طبیعت گرم و خشک است. این گیاه یک ساله با ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر تا یک متر، دارای ریشه مخروطی شکل به رنگ سفید است. طول ریشه متغیر و بین ۱۰ الی ۳۰ سانتی‌متر است. ساقه گیاه شوید منشعب، استوانه‌ای، بی کرک، دارای خطوط طولی و در محل گره‌ها کمی فرو رفته است. بر‌گ‌های تازه و خشک شده این گیاه مانند زیره  معطر است.منشا اصلی گیاه شوید مناطق جنوبی روسیه، غرب آفریقا و مناطقی از مدیترانه است. امروزه تقریبا در همه مناطق جهان این گیاه کشت می‌شود. در ایران نیز این گیاه به طور فراوان در تبریز، تفرش و بجنورد و به صورت اندک در سایر مناطق کشور مشاهده می‌شود.

 استفاده از شوید برای تنگی نفس، بیماری‌های ناشی از سردی و تری سینه و معده، کمک به هضم غذا، رفع سکسکه، ضعف معده، تسکین درد قاعدگی، درد معده، بهبود دل پیچه و… مناسب است.

مصرف عرقیات گیاهی منجر به جذب فواید گیاه به بدن می‌گردد. خواص دارویی و درمانی عرقیات نسبت به خود گیاه بالاتر است. یکی از فراورده‌های گیاه شوید عرق آن است که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، املاح معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌باشد. در طب سنتی خرید عرق شوید به دلیل داشتن فواید فراوان توصیه می‌گردد. شما عزیزان در صورت تمایل برای خرید عرق شوید می‌توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.

عرق شوید

عرق شوید عصاره یا آب غلیظ حاصل از گیاه شوید است که از روش تقطیر حاصل می‌شود.

عرق شوید دارای ترکیباتی مانند ترپنوئیدها، فلانوئیدها، پلی فنول‌ها، ساپونین‌ها، آلکالوئیدها و پلی ساکاریدها می‌باشد. عرق شوید دارای مقدار قابل توجهی ویتامین و مواد معدنی است. عرق گیاهی شوید سرشار از منیزیم، کلسیم، آهن، فولات، ویتامین A و ویتامین C می‌باشد.

طبع عرق شوید

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی طبع عرق شوید گرم و خشک است. بنابراین استفاده از این عرق گیاهی برای افراد دارای طبع سرد مناسب است.

آشنایی با خواص درمانی عرق شوید در طب سنتی

  • کاهش کلسترول یکی از خواص درمانی عرق شوید در طب سنتی است. مصرف عرق شوید باعث تاثیر گذاری بر روی آنزیمهای کبدی و ژن‌های موثر و فعالت‌های آنزیمی بدن افراد دارای کلسترول بالا می‌شود. بنابراین استفاده از عرق گیاهی شوید یک گزینه عالی برای کاهش کلسترول بد خون می‌باشد.
  • از دیگر فواید و خواص درمانی عرق شوید می‌توان به درمان و تنظیم سطح قند خون در افراد دیابتی اشاره نمود.
  • افزایش توان باروری در بانوان از دیگر خواص درمانی عرق شوید در طب سنتی می‌باشد. مصرف مرتب و به اندازه‌ی عرق شوید و عصاره شوید می‌تواند منجر به افزایش دوره آمادگی برای باروری و غلظت پروژسترون گردد. همچنین استفاه از شوید و عرق شوید باعث ایجاد تغییران شیمیایی و ساختاری در تخمک‌ها شده و عوارض جانبی خاصی را به دنبال نخواهد داشت.
  • عرق شوید به دلیل دارا بودن عناصر و ترکیبات موثر در خود می‌تواند در مقابل با افسردگی به مراتب خیلی بالاتر و قوی‌تر از داروهای شیمیایی نظیر ترامادول و سرترالین عمل کند و بدین خاطر به عنوان یک داروی کاملا طبیعی برای درمان افسردگی به شمار می آید. در واقع وجود ترکیباتی نظیر فلاونوئیدها، پلی فنول‌ها و جوهر مازو یا تانین در عرق شوید باعث تاثیرگذاری آن در مقابله با افسردگی و عوارض ناشی از آن می‌شود.
  • عرق شوید می‌تواند یک گزینه‌ی عالی برای درمان صرع به شمار آید. صرع نوعی اختلال عصبی است که با تشنج‌های دوره‌ای و غیر قابل پیش بینی همراه است. داروهای شیمیایی بسیاری در صنعت دارو برای درمان این بیماری در دسترس افراد مبتلا است اما به دلیل داشتن برخی عوارض مصرف آنها پیشنهاد نمی‌‌شود، اما در طب سنتی مصرف شوید و عرق شوید بدون عوارض جانبی یا با کمترین عوارض جانبی برای درمان صرع توصیه می‌شود.
  • عرق شوید به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی به مقابله علیه رادیکال‌های آزاد می‌پردازد. این خاصیت عرق شوید به دلیل وجود مونوترپن‌های می‌باشد. عرق شوید با مقابله علیه رادیکال‌های آزاد و خنثی نمودن آنها در کنترل درد و التهاب بسیار موثر عمل می‌کند.
  • مقابله علیه سندروم متابولیک از دیگر خواص درمانی عرق گیاهی شوید است. سندروم متابولیک از ناهنجاری‌های مرتبط با سوخت و ساز بدن است. اضافه وزن شکمی، تجمع چربی در اطراف کمر و تنه، فشار خون بالا، افزایش کلسترول سرم ناشتا، افزایش تری گلیسیرید و… از جمله این نوع ناهنجاری‌ها می‌باشند. یک روش خانگی و کامل طبیعی برای درمان این سندروم و ناهنجاری‌های مربوط به آن، استفاده از عرق گیاهی شوید است. تحقیقات حاکی از آن است که مصرف روزانه‌ی عرق شوید به مدت دو هفته، تاثیر بسزایی در کاهش تری گلیسیریدها خواهد داشت.
  • عرق شوید به دلیل دارا بودن خاصیت ضد قارچی در دفع انگل ژیاردیا لامبلیا بسیار موثر است. این انگل نوعی انگل تاژک دار شناخته شده در روده است. میترونیدازول داروی شیمیایی است که برای از بین رفتن این انگل استفاده می‌شود. توصیه طب سنتی برای درمان انگل ژیاردیا لامبلیا، استفاده از عرق شوید است.
  • عرق شوید دارای خواص قاعده‌آوری است.
  • در طب سنتی برای افزایش شیر مادران شیرده، مصرف به اندازه‌ی عرق شوید توصیه می‌شود.
  • عرق شوید به دلیل دارا بودن کلسیم فراوان باعث تقویت و افزایش رشد استخوان‌های جنین در دوران بارداری می‌شود.
  • عرق شوید سرشار از آهن است و استفاده از آن برای درمان کم خونی پیشنهاد می‌گردد.

بهترین زمان برای استفاده از عرق شوید

مناسب‌ترین زمان برای مصرف عرق شوید، به میزان یک استکان پس از هر وعده‌ی غذایی می‌باشد.

مضرات مصرف عرق شوید

  • مصرف عرق شوید به دلیل دارا بودن خاصیت قاعده‌آوری به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. زیرا مصرف عرق شوید موجب سقط جنین می‌شود.
  • افراد دچار بیماری کلیوی بهتر است از مصرف عرق گیاهی شوید پرهیز کنند.
  • عرق شوید در کنار خواص و فواید دارویی بی‌نظیری که دارد، مصرف بیش از اندازه‌ی آن منجر به مضراتی می‌شود. یکی از عوارض مصرف بیش از اندازه‌ی عرق شوید، کاهش میزان اسپرم است.
  • استفاده از عرق شوید بر روی پوست ممکن است موجب خشکی پوست شده و با افزایش احتمال آفتاب سوختگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.
  • افرادی که با مصرف سبزیجاتی مانند هویج، به واکنش‌های آلرژیک مبتلا می‌شوند، در مصرف عرق شوید نیز جانب احتیاط را رعایت کنند زیرا ممکن است با مصرف این عرق گیاهی دچار حساسیت شوند.
  • افراد مبتلا به دیابت از مصرف خودسرانه عرق شوید پرهیز نمایند و قبل از مصرف حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایند.
  • مصرف عرق شوید برای افرادی که چربی خون بالا ندارند، بایستی بر اساس نسخه پزشک باشد.
  • افراد دارای زخم معده، قبل از استفاده از عرق شوید با پزشک مشورت نمایند زیرا ممکن است موجب خونریزی معده شوند.

دمنوش شوید

از گیاه و تخم شوید می‌توان دمنوشی تهیه نمود که مصرف آن در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها توصیه می‌شود. این دمنوش ترکیبی از مواد معدنی و ویتامین‌های A و C است. در هر ۱۰۰ گرم از گیاه شوید مقدار ۴۳ درصد ویتامین A و ۴۰ درصد ویتامین C وجود دارد. همچنین این دمنوش سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم و فولات است. وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی در این دمنوش باعث شده که در طب سنتی از آن به عنوان یک دمنوش برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها استفاده شود.

طرز تهیه دمنوش شوید

برای تهیه دمنوش شوید به یک قاشق غذاخوری شوید خشک شده یا تازه، یک لیوان آب جوش و مقداری عسل به دلخواه، نیاز داریم. شوید تازه یا خشک شده را در قوری بریزید و به آن آب جوش را اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از مدت زمان ذکر شده، دمنوش را از صافی عبور داده و با مقداری عسل میل کنید. روش دیگر تهیه این دمنوش، با تخم شوید است. برای تهیه این دمنوش به دو قاشق چای‌خوری تخم شوید و یک لیوان آب جوش نیاز داریم. اجازه دهید این دمنوش برای مدت زمان ۱۰ دقیقه دم بکشد و پس از عبور دادن آن از صافی میل کنید. این دمنوش زرد رنگ و دارای طعم تندی است.

آشنایی با خواص درمانی دمنوش شوید در طب سنتی

  • یکی از خواص مصرف دمنوش شوید، کمک به سلامت و جوانسازی پوست است. دمنوش گیاه شوید به دلیل دارا بودن ویتامین C و خاصیت آنتی اکسیدانی باعث افزایش تولید کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست می‌گردد. این ویژگی دمنوش شوید باعث شده که از آن به جهت رفع چین و چروک و جوانسازی پوست استفاده شود.
  • توصیه طب سنتی برای افرادی که دچار شپش موی سر شده‌اند، مصرف دمنوش شوید است. دمنوش شوید به دلیل دارا بودن خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی در رفع این مشکل بسیار توانا می‌باشد.
  • شوره و پوسته سر یکی از مشکلاتی است که پوست و مو با آن مواجه می‌شود. دمنوش شوید به دلیل دارا بودن خاصیت ضد قارچی و آنتی باکتریال در رفع این مشکل بسیار موثر عمل می‌کند.
  • اگر قصد کاهش وزن و لاغری را دارید، مصرف دمنوش شوید را فراموش نکنید. مصرف مرتب و به اندازه‌ی دمنوش شوید باعث می‌گردد اشتهای شما به میزان قابل توجهی کاهش یافته و وزنتان به مرور کم شود.
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش از دیگر خواص درمانی دمنوش گیاه شوید است. استفاده از دمنوش شوید باعث بهبود درد معده، دل درد، بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش می‌شود.
  • مصرف دمنوش شوید به دلیل دارا بوذن خاصیت ضد قارچی در رفع عفونت‌های قارچی روده و اسهال نقش بسزایی دارد. بنابراین استفاده از این دمنوش گیاهی به افراد مبتلا به کولیک یا اسهال توصیه می‌شود.
  • کمک به سلامت کودکان از دیگ خواص دارویی دمنوش گیاه شوید است. مصرف دمنوش گیاهی شوید در درمان مشکلات مربوط به دستگاه گوارش بسیار کارآمد است. همچنین این دمنوش در بهبود تمرکز کودکان بیش فعال نیز نقش بسزایی دارد.
  • دمنوش گیاه شوید حاوی مقادیر بالایی از کلسیم است و به همین خاطر، در تقویت و سلامت دندان‌ها بسیار مفید است. همچنین مصرف دمنوش شوید در از بین بردن باکتری‌های موجود در دهان و پیشگیری از بوی بد دهان بسیار موثر عمل می‌کند. تقویت دندان و لثه‌ها نیز از دیگر فواید مصرف دمنوش شوید است، زیرا این دمنوش حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان می‌باشد.
  • دمنوش شوید، یک آرام بخش طبیعی است. وجود فلانوئیدها و ویتامین B در چای شوید باعث ترشح هورمون‌های شادی در بدن و کاهش استرس، اضطراب و افسردگی می‌شود.
  • چای شوید یک درمان عالی برای اختلالات خواب به خصوص بی‌خوابی است. این دمنوش با خاصیت آرام بخشی در ایجاد خوابی آرام بسیار موثر عمل می‌نماید. مصرف مرتب و به اندازه‌ی دمنوش شوید باعث تجربه‌ی خوابی آرام و دلنشین خواهد شد.    
  • دمنوش شوید به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان، باعث کاهش سطح کلسترول بد خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.
  • با مصرف دمنوش شوید به سلامت و بهبود عملکرد کبد کمک کنید. دمنوش شوید دارای خواص دیورتیک قوی است و در پاکسازی و سم‌زدایی کبد و درمان بیماریهای کبد از جمله کبد چرب بسیار مفید است.
  • آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در دمنوش شوید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود.
  • برای درمان سردرد، گلو درد، سرفه، سینوزیت و رفع گرفتگی بینی در دوران سرماخوردگی، مصرف دمنوش شوید را فراموش نکنید.
  • استفاده از دمنوش شوید باعث بهبود تعادل هورمون‌های زنانه شده و به این ترتیب به درمان قاعدگی نامنظم کمک شایانی می‌کند. همچنین مصرف این دمنوش از علائم یائسگی زودرس پیشگیری می‌کند.

عوارض مصرف دمنوش شوید

  • مصرف دمنوش شوید ممکن است در برخی افراد منجر به واکنش‌های آلرژیک شود.
  • از مصرف دمنوش شوید در دوران بارداری پرهیز کنید. زیرا مصرف این دمنوش خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.
  • اگر دچار افسردگی هستید و برای درمان لیتیم مصرف می‌کنید، دمنوش شوید را استفاده نکنید، زیرا ممکن است بدن با عوارض شدیدی رو به رو شود.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.