خانه گیاهان دارویی آشنایی با عجیب‌ترین خواص هسته خرما

آشنایی با عجیب‌ترین خواص هسته خرما

توسط مدیر مجله
خواص هسته خرما

ممکن است شما نیز از شنیدن خواص هسته خرما تعجب کنید. اما باید بگوییم که هسته خرما مانند میوه خرما خواص شگفت‌انگیزی دارد و می‌تواند برای درمان و پیشگیری بسیار از بیماری‌ها مفید باشد. برخی از هسته خرما به صورت پودر شده، قهوه، روغن و غیره استفاده می‌کنند. اگر شما هم دوست دارید تا اطلاعات کافی در رابطه با هسته خرما بدست آورید، خواندن این مقاله از کاکوتی را به شما توصیه می‌کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

خواص هسته خرما برای درمان بیماری‌ها در طب سنتی

میوه خرما ارزش غذایی بسیار زیادی دارد و در بسیاری از موارد می‌تواند به عنوان غذای اصلی مورد استفاده قرار بگیرد. شاید باور این موضوع برای شما کمی سخت باشد که بدانید هسته خرما نیز خاصیت درمانی بیشماری دارد و از آن می‌توان هم به صورت قهوه و هم به صورت پودر در غذاها استفاده کرد. این دانه ارزشمند سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی بوده که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود انواع زخم‌ها با هسته خرما

یکی از خواص هسته خرما بهبود هر نوع زخم است. حتی دانه خرما می‌تواند برای زخم معده نیز مفید باشد. اگر قسمتی از بدن شما دچار زخم شده است، می‌توانید له شده هسته خرما را روی محل زخم به صورت پماد قرار دهید. محل زخم با قرار گرفتن هسته خرما بهبود پیدا می‌کند.

دفع سنگ کلیه با خاصیت هسته خرما

شاید برای شما نیز باورنکردنی باشد. اما باید بگوییم که هسته خرما می‌تواند برای دفع سنگ کلیه موثر باشد. همچنین اگر دچار سنگ مثانه هستید، می‌توانید دم کرده هسته خرما را روزی دو بار نوش جان کنید. این کار باعث می‌شود تا سنگ مثانه یا کلیه شما به راحتی دفع شود.

جلوگیری از ریزش مو با خواص درمانی هسته خرما

اگر دچار ریزش مو شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن هسته خرما را امتحان کنید. این روغن گیاهی سرشار از آهن است؛ بنابراین می‌تواند مانند یک قرص آهن عمل کرده و جلوی ریزش موهای شما را بگیرد و به رشد موها کمک کند.

همچنین روغن هسته خرما خاصیت نرم‌کنندگی دارد؛ بنابراین ماساژ مو با این روغن نرمی و لطافت را برای موهای شما به ارمغان می‌آورد. اگر موهای شما نرمی و لطافت خودش را از دست داده است، توصیه می‌کنیم که از خواص هسته خرما بهره ببرید.

از دیگر شگفت‌انگیزترین خواص دانه خرما برای زیبایی موها می‌توان به افزایش ضخامت موها اشاره کرد. ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در دانه خرما به ضخیم‌تر شدن بافت موها کمک می‌کند.

درمان اسهال با خاصیت درمانی هسته خرما

اگر دچار اسهال شده‌اید، این بار دانه خرما را امتحان کنید. هسته خرما یک ضد عفونی‌کننده طبیعی بوده و با از بین بردن باکتری‌های دستگاه گوارش، اسهال شما را درمان می‌کند.

زیبایی ناخن‌ها با روغن هسته خرما

رسیدگی به ناخن‌ها تاثیر زیادی در زیبایی دست‌ها دارد. شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید روغن هسته خرما تاثیر بسیاری روی زیبایی ناخن‌ها می‌گذارد. این روغن گیاهی به دلیل دارا بودن ویتامین‌های مورد نیاز ناخن یعنی ویتامین K و ویتامین A به رشد و ترمیم ناخن‌ها کمک می‌کند. به خصوص اگر ناخن‌های شکننده‌ای دارید، این روغن گیاهی می‌تواند به استحکام بیشتر ناخن‌های شما کمک کند.

خاصیت هسته خرما برای زنان باردار و شیرده

یکی از مهم‌ترین خواص هسته خرما افزایش ایمنی در زنان باردار و شیرده است. برخلاف سایر گیاهان دارویی که استفاده از آن‌ها در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد، اما دانه خرما می‌تواند فواید بیشماری را برای مادر به ارمغان بیاورد. به عنوان مثال دانه خرما می‌تواند یک شیرافزای طبیعی برای مادر شیرده باشد. همچنین پودر دانه خرما به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی بالای خود می‌تواند باعث افزایش سیستم ایمنی بدن مادر باردار شود.

جلوگیری از چین و چروک پوست با فواید هسته خرما

قطعا بعد از استفاده از روغن دانه خرما برای پوست خود شگفت‌زده خواهید شد. این روغن گیاهی حاوی ویتامین A، ویتامین B و آهن بوده و مشکلات پوستی شما را به طور معجزه‌آسایی رفع می‌کند. اگر شما هم به فکر زیبایی پوست صورت خود هستید، توصیه می‌کنیم که هر روز از روغن هسته خرما استفاده کنید. بعد از مدت کوتاهی متوجه تغییرات پوست خود خواهید شد.

همچنین روغن هسته خرما یک مرطوب‌کننده عالی بوده و با خواص آنتی‌اکسیدانی خود روند پیری پوست را به تاخیر می‌اندازد.

تاثیر هسته خرما روی قند خون

به کمک خواص هسته خرما می‌توانید از ابتلا به دیابت پیشگیری کنید. مصرف هسته خرما چه به صورت پودر و چه به صورت دمنوش می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند. به این دلیل که با مصرف هسته خرما، میزان تولید انسولین افزایش پیدا کرده و این شرایط می‌تواند باعث کاهش قند خون شود. در صورتی که دیابت دارید توصیه می‌کنیم که به صورت روزانه هسته خرما را دم کنید و یک لیوان از آن را نوش جان کنید. البته بهتر است قبل از مصرف حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

سلامت قلب با مصرف هسته خرما

برای کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی پودر هسته خرما معجزه می‌کند. برای این منظور کافی است تا دانه خرما را آسیاب کنید. سپس پودر آن را نوش جان کنید. مصرف پودر هسته خرما جلوی گرفتگی عروق قلب را گرفته و با کم کردن میزان کلسترول خون، خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد. اگر شما هم به فکر سلامت قلب خود هستید، دم کرده پودر هسته خرما را به صورت دمنوش مصرف کنید تا تاثیر آن را روی قلب خود ببینید.

پیشگیری از آسیب‌های کبدی با دانه خرما

شاید خواص هسته خرما برای شما باورنکردنی باشد. اما باید بگوییم که دانه خرما می‌تواند جلوی هرگونه آسیب‌های کبدی را بگیرد. به خصوص اگر کبد چربی دارید، هسته خرما به دلیل دارا بودن پروآنتوسیانیدین می‌تواند آسیب‌های کبدی را به حداقل برساند.

جلوگیری از گرفتگی رگ‌های قلب با خواص درمانی دانه خرما

آنتی‌اکسیدان و اسیدهای فنلی در دانه خرما می‌تواند از انسداد رگ‌های قلب جلوگیری کند. از طرفی دیگر روغن هسته خرما سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و میزان کلسترول پایینی دارد؛ بنابراین تمامی بیماران قلبی می‌توانند بدون هیچ‌گونه نگرانی از خاصیت شگفت‌انگیز دانه خرما بهره ببرند.

پیشگیری از سرطان با خاصیت آنتی‌اکسیدانی هسته خرما

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، هسته خرما حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان طبیعی است. عاملی که برای بهبود سلامت بدن بسیار ضروری است. این ویژگی باعث شده است تا این ماده غذایی یک گزینه‌ی درمانی مناسب برای پیشگیری از سرطان و رشد تومورها باشد. شما نیز می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص هسته خرما آن را به صورت قهوه دانه خرما نیز استفاده کنید.

تسکین دندان درد با فواید دارویی هسته خرما

شاید برای شما نیز عجیب به نظر برسد. اما باید بگوییم که دانه خرما می‌تواند برای تسکین دندان درد کارساز باشد. اگر از درد دندان خود کلافه شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم که کمی از پودر هسته خرما را روی محل درد قرار دهید. بعد از مدتی درد دندان شما کاهش پیدا می‌کند.

سلامت استخوان‌ها با مصرف دانه خرما

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید هسته خرما و روغن آن در مقایسه با خود خرما خواص بیشتری دارند. به عنوان مثال روغن هسته خرما سرشار از ویتامین K بوده که سلامت استخوان‌ها را برای شما به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این، ویتامین K موجود در روغن هسته خرما برای انعقاد خون بسیار مفید است. البته به یاد داشته باشید که روغن هسته خرما چربی بالایی دارد؛ بنابراین با وجود خواص هسته خرما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد.

تقویت بینایی با مصرف روغن دانه خرما

برای تقویت بینایی مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A بسیار ضروری است. از آنجایی که روغن هسته خرما سرشار از ویتامین A است؛ بنابراین مصرف آن کمک می‌کند تا مشکلات بینایی شما حل شده و دید بهتری در شب داشته باشید. البته برای اطلاع از میزان و نحوه مصرف آن باید حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش با خاصیت دانه خرما

همانند خرما، هسته آن نیز سرشار از فیبر است. فیبر موجود در این ماده غذایی کمک می‌کند تا عملکرد دستگاه گوارش شما بهبود پیدا کرده و هضم غذا بهتر اتفاق بیفتد؛ بنابراین شما می‌توانید برای رفع اختلالات دستگاه گوارش خود از خاصیت قهوه هسته خرما بهره ببرید.

هسته خرما و تاثیر آن روی افزایش سیستم ایمنی بدن

هسته خرما حاوی مقدار بسیار زیادی مواد معدنی از جمله روی، کلسیم، پتاسیم و سدیم است. این ویژگی باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن شما بالا رفته و بدن شما در برابر انواع بیماری‌ها مقاوم باشد. شما نیز می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص هسته خرما آن را به صورت قهوه هسته خرما مصرف کنید.

رشد و تقویت مژه و ابرو با خواص شگفت‌انگیز روغن هسته خرما

استفاده مداوم از روغن هسته خرما می‌تواند علاوه بر تقویت مژه‌ها و ابرو، جلوی ریزش آن‌ها را نیز بگیرد. کافی است تا چند دوره مژه‌ها و ابروی خود را با روغن هسته خرما ماساژ دهید تا تاثیر چشمگیر آن را ببینید.

درمان کم‌ خونی با خاصیت دارویی هسته خرما

همانطور که در بالاتر به آن اشاره کردیم، هسته خرما مانند خود خرما دارای مقادیر بسیار زیادی آهن است؛ بنابراین کسانی که دچار کم‌خونی هستند، با مصرف خرما می‌توانند بخشی از مشکل خود را برطرف کنند.

کاهش وزن و لاغری با هسته خرما

اگر اضافه وزن دارید و دنبال روش‌های کاهش وزن هستید، خواص هسته خرما می‌تواند شما را در این مسیر کمک کند. از آنجایی که هسته خرما دارای مقادیر بسیار زیادی فیبر است؛ در نتیجه با خوردن آن احساس سیری خواهید کرد. این ویژگی کمک می‌کند تا مواد غذایی کمتری مصرف کرده و کاهش وزن سریع‌تر اتفاق بیفتد.

همچنین شما می‌توانید به جای پخت و پز با روغن‌های ناسالم، غذاهای خود را با روغن دانه خرما بپزید. مقاومت این روغن در برابر حرارت بسیار بالا بوده و می‌تواند یک جایگزین مناسب برای روغن‌های ناسالم باشد. این ویژگی باعث می‌شود تا چربی اضافی و ناسالم وارد بدن شما نشود؛ در نتیجه در کنار کاهش وزن، سلامت بدن شما نیز تامین خواهد شد.

مضرات مصرف هسته خرما

مصرف بیش از اندازه هسته خرما می‌تواند مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد. اگر دیابت دارید یا لوزالمعده حساسی دارید، بهتر است در مصرف هسته خرما جانب احتیاط را رعایت کنید. همچنین هسته خرما طبع گرمی دارد؛ بنابراین اگر جزو افراد گرم مزاج هستید، می‌تواند مصرف بیش از اندازه آن همراه با جوش و حساسیت باشد. علاوه بر این در برخی از افراد ممکن است بعد از خوردن هسته خرما یا دمنوش آن دچار حساسیت مانند خارش و قرمزی پوست شوند؛ بنابراین با وجود خواص هسته خرما بهتر است از مصرف آن خودداری کنند.

سخن نهایی

ما در این مقاله از کاکوتی در رابطه با اهمیت هسته خرما در رژیم غذایی صحبت کردیم. خاصیت بیشمار این ماده غذایی و اهمیت آن روی سلامتی باعث شده است تا بسیاری از افراد تمایل زیادی به مصرف این ماده غذایی داشته باشند. اگر شما هم تجربه‌ای از نحوه استفاده از این ماده غذایی را دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.