خانه دسته‌بندی نشده پیشنهاد طب سنتی برای درمان دندان درد

پیشنهاد طب سنتی برای درمان دندان درد

توسط kakooti

یکی از ناراحتی‌ها و دردهایی که نمی‌توان با هیچ دردی مقایسه کرد، دندان‌درد است که تمام تمرکز و آرامش را از آدمی می‌گیرد و رمق انجام دادن هر کاری را از آدم می‌گیرد. همه ما حداقل یک‌بار با این درد مواجه شده‌ایم، همان دردی که روز آرام را برایتان تاریک کرده است. خیلی عجیب است که دندان‌درد اغلب در شب‌هنگام و اواخر هفته که مطب‌های دندان‌پزشکی بسته و تعطیل هستند رخ می‌دهد. برای خلاص شدن از این درد وحشتناک از انواع مسکن‌ها و اسپری‌ها‌ی بی‌حس‌کننده استفاده می‌شود. اما ما در این مقاله سعی بر این داریم که  روش‌های خانگی و طبیعی برای درمان این درد عاصی کننده،معرفی کنیم و امیدواریم که مورداستفاده شما عزیزان قرار گیرد. پس ما را در این مقاله همراهی کنید تا با این روش‌های خانگی و طبیعی آشنا شوید.

روغن میخک

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان دندان‌درد استفاده از روغن میخک است. به دلیل اینکه در این گیاه یک مسکن طبیعی وجود دارد اگر به‌صورت درست از آن استفاده شود برای درمان دندان‌درد بسیار مؤثر است. اگر لثه و زبانتان دارای بافتی حساس است،و ریختن روغن روی دندانی که درد می‌کند، حالتان را بدتر می‌کند، از این روش استفاده نمایید: دو قطره از روغن میخک را روی پنبه بریزید و آن را پشت دندانتان بگذارید تا زمانی که درد آن کم شود. یک‌راه طبیعی‌تری هم وجود دارد به این صورت که یک‌دانه میخک را آن‌قدر بجوید تا روغن آن بیرون بیاید. دانه میخک له‌شده را می‌توانید به مدت نیم ساعت تا وقتی‌که درد آن التیام یابد، دردهان نگه‌دارید.

زنجبیل و فلفل

راهی دیگر برای درمان درد دندان استفاده از زنجبیل و فلفل است. زنجبیل و فلفل هردو دارای خاصیت ضد درد هستند. شما می‌توانید برای درمان دندان‌درد از هردوی این ادویه‌ها به‌صورت جداگانه استفاده نمایید اما برای بهتر نتیجه گرفتن از مخلوط این دو ادویه استفاده نمایید.

برای استفاده از این دو ادویه به این صورت عمل کنید که از هر دو ادویه به مقدار مساوی بردارید و با آب مخلوط نمایید. این مخلوط شبیه سس است. حالا با کمک یک پنبه مقداری از این سس را بردارید و بعد آن را درست روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید و آن‌قدر دردهان نگه‌دارید تا درد دندان کاهش یابد. لازم به ذکر است که مراقب باشید پنبه را روی لثه و زبان برخورد کند.

عصاره وانیل

عصاره وانیل یکی از راه‌های مفید خانگی برای درمان دندان‌درد است. برای استفاده از عصاره وانیل به این صورت عمل کنید که با استفاده از یک پنبه یا گوش پاک‌کن مقدار دو تا سه قطره از این عصاره را روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید تا درد دندان التیام یابد. از این روش می‌توانید به هر تعدادی که لازم است استفاده نمایید.

چای کیسه‌ای

استفاده از چای کیسه‌ای نیز روشی مناسب برای درمان دندان‌درد است. برای این کار چای کیسه‌ای را در آب قرار دهید تاکمی خیس و مرطوب شود آنگاه آن را روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید. اگر دندان شما حساس نیست می‌توانید چای کیسه‌ای را در آب یخ قرار دهید و روی دندان بگذارید. این عمل را می‌توانید روزانه یک الی دومرتبه انجام دهید.

جوش‌شیرین

یکی از راه‌های مفید برای درمان خانگی و طبیعی دندان‌درد استفاده از جوش‌شیرین است. برای این کار با استفاده از یک پنبه‌ای که نمناک شده مقداری از جوش‌شیرین را روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید. یا می‌توانید مقداری از جوش‌شیرین را در آب گرم حل کنید و از آن به‌عنوان دهان‌شویه استفاده نمایید. این عمل را شما می‌توانید روزانه دو تا سه مرتبه تکرار کنید.

آب‌اکسیژنه

برای استفاده از آب‌اکسیژنه، از آب‌اکسیژنه سه درصد استفاده کنید و آن را به‌عنوان دهان شویه مصرف نمایید. این عمل را می‌توانید روزانه چندین بار انجام دهید و بعد از استفاده از این دهان‌شویه دهان خود را با آب معمولی شستشو دهید.

روغن آویشن

روغن آویشن نیز راه مفید دیگری برای درمان دندان‌درد است. برای این کار از یک گوش پاک‌کن استفاده نمایید و مقداری از روغن آویشن را روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید. برای نتیجه بهتر این عمل را چندین مرتبه تکرار کنید. بعد از هر بار انجام این عمل، عمل بعدی را پس از چندین ساعت تکرار نمایید.

محلول آب‌نمک

محلول آب‌نمک روش خانگی و طبیعی مفید برای درمان دندان‌درد است. برای این کار یک قاشق چای‌خوری از نمک را در یک فنجان آب جوش حل کنید و از این محلول به‌عنوان دهان‌شویه استفاده نمایید. و در هر بار استفاده کردن به مدت سی ثانیه این محلول را در دهان نگه‌دارید.

نعناع

یک‌راه طبیعی و مفید برای کاهش درد دندان‌درد، استفاده از دم‌کرده نعناع است. برای استفاده از این گیاه پرخاصیت به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چای‌خوری از نعناع خشک را در یک فنجان آب‌جوش بریزید و اجازه دهید که به مدت بیست دقیقه به خوبی دم بکشد. وقتی‌که این دم‌نوش سرد شد، از آن به‌عنوان دهان‌شویه استفاده نمایید.

روغن نارگیل

برای استفاده از روغن نارگیل به این صورت عمل کنید که دو قطره از روغن نارگیل را دردهان بریزید و به‌عنوان دهان‌شویه به مدت پانزده الی بیست دقیقه ‌غرغره کنید. صبح ناشتا بهترین زمان غرغره کردن با روغن نارگیل است.

کمپرس یخ

برای استفاده از کمپرس یخ به این صورت عمل کنید که چند قالب یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و با یک پارچه نخی دور کیسه را بپوشانید و آن را روی دندانی که درد می‌کند به مدت پانزده دقیقه قرار دهید تا درد آن التیام یابد.

سیر

سیر یکی از چاشنی‌های مفید در آشپزخانه‌ها می‌باشد. سیر علاوه بر اینکه غذا را بسیار خوش‌طعم می‌کند برای درمان دندان‌درد نیز بسیار مفید و مؤثر است. سیر یک آنتی‌بیوتیک بسیار قوی می‌باشد و وقتی کاملاً له می‌شود، دو ماده شیمیایی از خود تولید می‌کند که برای درمان درد بسیار مناسب است. برای استفاده از این ماده مفید و پرخاصیت به این صورت عمل کنید که یک حبه سیر را به‌خوبی بکوبید تا له شود آنگاه آن را مستقیم روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید و مراقب باشی که به لثه برخورد نکند به دلیل اینکه سیر ممکن است باعث تحریک لثه شود. پس سیر را طوری روی دندان قرار دهید که با لثه برخورد نکند.

لیموترش

لیموترش، این میوه پرخاصیت برای درمان دندان‌درد بسیار مفید است. لیموترش به دلیل داشتن ویتامین ث و اسیدسیتریک قوی باعث کاهش درد دندان می‌گردد.برای استفاده از لیموترش به این صورت عمل کنید که آب یک لیموترش را بگیرید و به آن نمک اضافه کنید و به‌عنوان دهان‌شویه استفاده نمایید. این دهان‌شویه را به مدت سی ثانیه دردهان نگه‌دارید و سپس از دهان خارج نمایید.

پیاز

پیاز این گیاه پرخاصیت به دلیل داشتن ویژگی ضدمیکروبی برای درمان طبیعی و خانگی دندان‌درد استفاده می‌شود. برای استفاده از پیاز به این صورت انجام دهید که یک‌تکه از پیاز را روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید و آن را گاز بگیرید تا آب آن استخراج شود. پیاز یک مسکن قوی شناخته‌شده است و برای آبسه دندان نیز بسیار مناسب است.

اسطوخودوس و بابونه

یک‌راه مفید و طبیعی دیگر برای درمان دندان‌درد استفاده از اسطوخودوس و بابونه است. ترکیب این دو گیاه با یکدیگر درد دندان را کاهش می‌دهد. این ترکیب علاوه بر خاصیت ضد دردی باعث آرام‌بخشی نیز می‌شود.

زردچوبه

زردچوبه این ادویه پرخاصیت برای درمان مشکلات دندان و لثه نیز مفید می‌باشد و یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان دندان‌درد شناخته‌شده است. این گیاه باعث از بین بردن عفونت‌های لثه می‌شود و درد دندان را کاهش می‌دهد.برای استفاده از زردچوبه به این صورت عمل کنید که یک‌تکه پنبه را به آب‌زده و آن را کمی خیس کنید و سپس به‌وسیله آن مقداری از زردچوبه را روی دندانی که درد می‌کند یا لثه‌ای که دچار عفونت شده است قرار دهید تا عفونت و درد را از بین ببرد.

کلم

کلم گیاهی است که اگر به‌صورت موضعی استفاده شود سم‌زدا و درمان‌کننده‌ی بسیار قوی می‌باشد. برای این کار مقداری از کلم را به‌خوبی بکوبید تا له شود و سپس آن را دندانی که درد می‌کند قرار دهید تا درد دندان کاهش و التیام یابد.

صمغ مر

صمغ مر یا شیره درخت مرمکی برای درمان دندان‌درد بسیار مفید است و روش خانگی و طبیعی عالی شناخته‌شده است. اگر تابه‌حال نامش را نشنیده بودید اکنون به عطاری بروید و آن را خریداری نمایید. برای استفاده از صمغ مر به این صورت عمل کنید که یک قاشق چای‌خوری از پودر مر را در دو فنجان آب به مدت‌زمان سی دقیقه بجوشانید و پس‌ازآنکه محلول سرد شد یک قاشق چای‌خوری از این محلول را در یک فنجان آب بریزید و به‌عنوان دهان‌شویه استفاده نمایید. این عمل را روزی پنج الی شش مرتبه انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

پنیر

پنیر به دلیل اینکه می‌تواند اسید پلاک دندان را خنثی کند، به همین دلیل باعث کاهش درد دندان می‌شود. پژوهشگران معتقدند استفاده از پنیر باعث می‌شود محیط دهان قلیایی‌تر شود و کمتر دچار ناراحتی‌های دندان شویم. بنابراین مصرف پنیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا دندان‌های سالم‌تری داشته باشیم و کمتر دچار دندان‌درد شویم.

روغن‌زیتون

روغن‌زیتون به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی برای کاهش درد دندان یک‌راه مفید خانگی و طبیعی شناخته‌شده است. برای استفاده از این روغن پرخاصیت، یک‌تکه پنبه را بردارید و به روغن‌زیتون آغشته کنید و آن را روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید و این عمل را روزی دو تا سه مرتبه تکرار نمایید تا درد دندان متوقف شود.

عسل و دارچین

ترکیب این دو ماده پرخاصیت برای درمان دندان‌درد بسیار مفید است. برای این کار مقداری از پودر دارچین را در ظرفی بریزید و به آن عسل اضافه نمایید تا به‌صورت یک خمیر چسبناک درآید. حال این خمیر چسبناک را مستقیم روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید. این عمل را روزی دو تا سه مرتبه تکرار کنید تا درد دندان تسکین یابد. دارچین دارای خاصیت ضدالتهابی و ضد میکروبی می‌باشد و عسل نیز لثه‌های اطراف دندانی که آسیب دیده را تسکین و همچنین دارای خاصیت ضدمیکروبی و ضدعفونی کننده نیز می‌باشد.

نعناع فلفلی

روش طبیعی و خانگی دیگر برای درمان دندان‌درد استفاده از دم‌نوش نعناع فلفلی است. برای تهیه این دم‌نوش برگ‌های نعناع فلفلی را در آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت بیست دقیقه خوب دم بکشد. سپس این ترکیب را از صافی عبور دهید و پس‌ازآنکه سرد شد به‌عنوان دهان‌شویه از آن استفاده نمایید. استفاده از این دهان‌شویه را تا زمانی که درد دندان تسکین یابد تکرار کنید. دم‌نوش نعناع فلفلی باعث بی‌حسی قسمت‌های آسیب‌دیده دهان می‌گردد. به دلیل وجود منتول در این دم‌نوش، درد دندان کاهش میابد.

روغن سیاه‌دانه

یک روغن مؤثر و مفید دیگر برای درمان دندان‌درد، روغن سیاه‌دانه می‌باشد. برای استفاده از ای روغن پرخاصیت به این صورت انجام دهید که یک گوش پاک‌کن را در روغن سیاه‌دانه قرار دهید و روی دندان آسیب‌دیده قرار دهید و بگذارید حدود پانزده‌تا بیست دقیقه روی دندان باقی بماند. همچنین شما می‌توانید یک قاشق غذاخوری از روغن سیاه‌دانه را با آب گرم مخلوط‌کنید و از آن به‌عنوان دهان‌شویه استفاده نمایند. از این دهان‌شویه روزی دومرتبه استفاده نمایید. روغن سیاه‌دانه به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی برای تسکین درد دندان بسیار مفید است.

برگ گیاه گواوا

برگ گیاه گواوا به دلیل خاصیت ضدالتهابی، ضدمیکروبی و آرام‌بخشی برای درمان درد دندان بسیار مفید است.

برای استفاده از گیاه گواوا به این صورت عمل کنید که چند برگ تازه از گیاه گواوا را در دهان بگذارید و به آرامی بجوید تا عصاره‌ی آن خارج شود تا باعث تسکین درد دندان شود. همچنین می‌توانید از برگ‌های تازه اسفناج نیز به همین صورت استفاده نمایید.

راه دیگر به این صورت است که چند برگ از گیاه گواوا را در آب بریزید و بگذارید بجوشد و پس‌ازآنکه سرد شد به آن مقداری نمک اضافه کنید و از آن به‌عنوان دهان‌شویه استفاده نمایید.

آب سبزه گندم

به دلیل خاصیت ضد باکتری سبزه گندم، از آن برای درمان دندان‌درد استفاده می‌شود و همچنین از پوسیدگی دندان نیز جلوگیری می‌کند. برای استفاده از این روش، آب سبزه‌ی گندم را بگیرید و از آن به‌عنوان دهان‌شویه استفاده نمایید و اجازه دهید در هر بار استفاده، حدود سی ثانیه دردهان باقی بماند. این کار را روزی دومرتبه تکرار کنید تا به نتیجه‌ی دلخواه برسید.

 

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.