خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با ۱۳ خواص دمنوش گل رز برای سلامتی

آشنایی با ۱۳ خواص دمنوش گل رز برای سلامتی

توسط kakooti
خواص دمنوش گل رز

در میان گل‌های روی کره زمین، گل رز با قرمزی بسیار زیبای خود، از محبوبیت بالایی در بین افراد برخوردار است. در کنار جنبه‌ی زیبایی گل رز، خواص دمنوش گل رز برای سلامتی بسیار زیاد است. بسیاری از پزشکان برای درمان بیماری‌ها و مشکلات مربوط به پوست و مو این گیاه دارویی را پیشنهاد می‌دهند. اگر شما هم می‌خواهید با خاصیت دارویی دمنوش گل رز آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید.

خواص دمنوش گل رز برای درمان بیماری‌ها

یکی از دمنوش‌های پرطرفدار در بین افراد، چای گل رز است. این دمنوش به دلیل ترکیبات موثر در آن مانند ویتامین C، ویتامین A، مواد معدنی، پلی فنول، کورستین، میرسن، آنتی‌اکسیدان و… می‌تواند برای درمان انواع بیماری‌ها بسیار مفید باشد. خاصیت این گیاه شگفت‌آور به اندازه‌ای است که از آن در بسیاری از محصولات درمانی و بهداشتی استفاده می‌شود.

گلبرگ‌های این گل علاوه بر عطر و ظاهر بسیار دل‌انگیز برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. برخی آن را به صورت خشک شده و برخی به صورت تازه از آن استفاده می‌کنند. از جمله خواص درمانی دمنوش گل رز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-کاهش دردهای قاعدگی

اگر دوران قاعدگی دردناکی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص دمنوش گل رز بهره ببرید. خوردن این داروی گیاهی باعث تنظیم هورمون‌های زنانه می‌شود. علاوه بر این می‌تواند انقباضات و اسپاسم‌های رحمی را کاهش دهد. همچنین تغییرات خلق و خو در اثر قاعدگی را کاهش می‌دهد. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که برای کاهش علائم دوران قاعدگی یک هفته قبل از آن دمنوش گیاهی گل رز نوش جان کنید.

۲-تقویت سیستم ایمنی بدن

برای افزایش سیستم ایمنی بدن، خوردن مواد غذایی دارای ویتامین C، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. دمنوش گل رز سرشار از ویتامین C است. در نتیجه عملکردی مانند یک آنتی‌اکسیدان داشته و می‌تواند با افزایش سیستم ایمنی، بدن شما در برابر انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها مقاوم کند. علاوه بر این با خوردن دمنوش گل رز، متابولیسم و عملکرد بدن شما سالم خواهد شد.

شما می‌توانید چای گل رز را جایگزین قرص‌ها و مکمل‌های ویتامین کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید.

۳-درمان آرتروز

با افزایش سن، درد مفاصل و بیماری‌های مفصلی مانند آرتروز و… دور از انتظار نیست. خاصیت ضد التهابی دمنوش گل رز می‌تواند درد مفاصل را کاهش دهد. همچنین خواص دمنوش گل رز باعث می‌شود تا درد مفاصل شما بدون ناراحتی معده از بین برود. از طرفی دیگر، دمنوش گل رز باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود. این موضوع می‌تواند درد مفاصل را بهبود ببخشد.

یکی دیگر از فواید دمنوش گل رز ادرار آوری آن است. این ویژگی باعث می‌شود تا آب جمع شده در بافت‌ها که علت اصلی التهاب است، از بین برود. برای درمان آرتروز و کاهش التهاب ناشی از آن پیشنهاد می‌کنیم که روزانه دو لیوان دمنوش گل رز نوش جان کنید.

۴-تنظیم خواب

اگر خواب شبانه راحتی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که از خاصیت دمنوش گل رز بهره ببرید. این دمنوش گیاهی به دلیل خاصیت آرام‌بخشی خود هرگونه استرس را از شما دور می‌کند و می‌تواند یک خواب راحت را برای شما به ارمغان بیاورد. علاوه بر این، کسانی که خواب شبانه آنها نامنظم شده است، می‌توانند با خوردن دمنوش گل رز، اختلالات خواب خود را از بین ببرد.

توصیه می‌کنیم که شب‌ها قبل از خواب یک لیوان دمنوش گل رز نوش جان کنید تا تاثیر مثبت خواص  دمنوش گل رز را بر روی کیفیت خواب خود ببینید.

۵-درمان مشکلات پوستی

ویتامین A و E موجود در دمنوش گل رز، به عنوان یک آبرسان عمل می‌کند و می‌تواند چین و چروک پوست صورت شما را از بین ببرد. همچنین گلبرگ‌های گل رز سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود می‌توانند سلامت و زیبایی پوست صورت شما را تامین کنند. نوشیدن دمنوش گل رز باعث تولید کلاژن در پوست صورت می‌شود و می‌تواند زیبایی را به پوست صورت شما برگرداند.

اگر از جوش‌‌های پوست صورت خود خسته شده‌اید، استفاده موضعی از دمنوش گل رز را به شما پیشنهاد می‌دهیم. خواص ضد التهابی و ضد باکتری دمنوش گل رز می‌تواند شما را از شر جوش‌های صورت نجات دهد. دمنوش گل رز به عنوان یک تونر عمل می‌کند و می‌تواند آسیب‌های ناشی از اشعه مضر نور خورشید را به حداقل برساند. خواص شگفت‌انگیز دمنوش گل رز می‌تواند سوزش‌های پوستی و بثورات دردناک پوستی را درمان کند.

۶-درمان مشکلات تنفسی

یکی از خواص دمنوش گل رز کمک به درمان مشکلات تنفسی و ریه‌ها است. به خصوص کسانی که درگیر سرماخوردگی فصلی و یا آنفولانزا هستند، خوردن این دمنوش گیاهی کمک می‌کند تا گلودرد و علائم سرماخوردگی آنها از بین برود. همچنین خوردن دمنوش گل رز به از بین رفتن مخاط و خلط بینی و سینوس‌ها کمک می‌کند. از طرفی دیگر ویتامین C موجود در دمنوش گل رز هرگونه عفونت را از بین برده و دردهای شما را تسکین می‌دهد.

برای افزایش تاثیر دمنوش گل رز می‌توانید مقدار یک قاشق چای‌خوری عسل را به این ترکیب اضافه کنید. همچنین می‌توانید برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا، روزانه مقدار سه تا چهار لیوان از دمنوش گل رز را نوش جان کنید. دمنوش گل رز سرشار از ویتامین B1، B2، K و بتاکاروتن بوده و می‌تواند عفونت و التهاب بدن شما را کاهش دهد.

۷-پیشگیری از سرطان

بسیاری از پزشکان معتقد هستند که مصرف دمنوش گل رز می‌تواند جلوی جهش‌های ژنتیکی را بگیرد و از بروز سرطان در فرد جلوگیری کند. به این دلیل که این گیاه دارویی سرشار از آنتوسیانین و آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام کاتچین، پلی فنول و EGCG است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد بدن را از بین ببرد.

۸-کمک به تقویت روحیه

یکی از خواص دمنوش گل رز از بین بردن افسردگی و استرس و بهبود علائم ناشی از آن در افراد است؛ بنابراین اگر دچار استرس و اضطراب هستید، مصرف دمنوش گل رز یک انتخاب عالی برای شما است. این دمنوش بدون عوارض جانبی بوده و هیچ‌گونه اعتیادی به وجود نمی‌آورد. عطر فرح‌بخش دمنوش گل رز می‌تواند ذهن شما را آرام کند. شما می‌توانید این دمنوش را به رژیم معمولی خود اضافه کرده و هر روز همراه با مدیتیشن روزانه آن را نوش جان کنید.

۹-کمک به کاهش وزن

اگر دچار اضافه وزن هستید و می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، پیشنهاد می‌کنیم که از ترکیب جادویی دمنوش گل رز بهره ببرید. خوردن چای گل رز باعث می‌شود تا چربی‌های اضافی بدن شما از بین برود. این نوشیدنی بدون کالری بوده و می‌تواند جایگزین نوشابه‌های کافئین‌دار و قهوه‌های خامه‌ای باشد. خوردن دراز مدت چای گل رز می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی کاهش وزن شما داشته باشد.

به کمک خواص دمنوش گل رز می‌توانید احساس گرسنگی خود را در طول روز کاهش دهید. یکی از ویژگی‌های خوب دمنوش گل رز هضم چربی‌ها و کلسترول خون است. در عصاره گلبرگ‌های گل رز ماده‌ای به نام پکتین وجود دارد که به جای جذب شدن در خون، به چربی و کلسترول می‌چسبد. اگر طعم تنهای گل رز را دوست ندارید، می‌توانید ادویه‌های دیگر را نیز به آن اضافه کنید.

۱۰-کمک به هضم غذا

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، دمنوش گل رز خاصیت ضد باکتری دارد و می‌تواند بر روی عفونت‌های موجود در بدن تاثیر بگذارد. در صورتی که دستگاه گوارش و یا روده شما دچار عفونت شده باشد، خوردن دمنوش گل رز می‌تواند مشکل شما را برطرف سازد. علاوه بر این خوردن دمنوش گل رز می‌تواند یبوست، نفخ و اسهال را از بین ببرد. این دمنوش خاصیت ملینی داشته و مصرف آن می‌تواند به هضم بهتر غذا کمک کند.

۱۱-کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن

یکی از خواص دمنوش گل رز کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن است. استرس اکسیداتیو عامل مهمی برای ابتلا افراد به بیماری‌های مزمن است. چرا که این موضوع می‌تواند باعث فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن و در نهایت جهش سلول‌های سالم شود. با مصرف دمنوش گل رز تعداد آنتی‌اکسیدان‌های بدن افزایش پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند جلوی ابتلا به بیماری‌های مزمن را بگیرد.

۱۲-درمان عفونت‌های مجاری ادراری

از آنجایی که دمنوش گل رز خاصیت ادرار آوری دارد، در نتیجه می‌تواند عفونت‌های دردناک دستگاه ادراری را از بین ببرد و درد ناشی از آن را تسکین ببخشد. علاوه بر این خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتریایی چای گل رز می‌تواند تاثیر آن را بر روی درمان عفونت ادراری دوچندان کند. برای این منظور کافی است تا روزانه سه تا چهار لیوان از دمنوش گل رز را مصرف کنید تا سوزش و التهاب ناشی از عفونت ادراری از بین برود.

بسیاری از پزشکان معتقد هستند که نوشیدن منظم دمنوش گل رز می‌تواند جلوی سنگ کلیه را بگیرد. در نتیجه اگر به فکر بهبود عملکرد کلیه‌های خود هستید، از خواص دمنوش گل رز بهره ببرید.

۱۳-درمان درماتیت سبورئیک پوست سر

برای درمان بثورات قرمز رنگ پوست سر خود، استفاده از عصاره گلبرگ رز به عنوان شامپو را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این شامپوی طبیعی جلوی پوسته پوسته شدن و خارش سر را می‌گیرد. از طرفی دیگر نوشیدن چای گل رز می‌تواند باعث پاک‌سازی بدن از سموم شود. همچنین خاصیت ضد باکتریایی گل رز می‌تواند هرگونه عفونت موجود بر روی پوست سر را از بین ببرد.

استفاده از خاصیت گل رز در حمام

برای سلامت پوست و مو پیشنهاد می‌کنیم که از خواص درمانی گل رز در وان حمام یا دوش آب گرم استفاده کنید. برای این منظور کافی است تا دمنوش گل رز تهیه کرده و حوله خود را درون آن غوطه‌ور کنید. سپس پوست بدن خود را با آن ماساژ دهید. همچنین می‌توانید گلبرگ‌های تازه‌ی این گیاه را در وان حمام گذاشته و درون آن بخوابید.

ترکیبات ضد باکتریایی گل رز می‌تواند سلامت پوست شما را تامین کند. علاوه بر این استشمام عطر گل رز می‌تواند هرگونه استرس و اضطراب را از شما دور کند. برای تاثیرگذاری بیشتر خواص دمنوش گل رز می‌توانید زمانی که درون وان آب گرم هستید، این نوشیدنی خوش عطر و طعم را نوش جان کنید. مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان موجود در این دمنوش  تاثیر دوچندانی در این شرایط دارد و می‌تواند انرژی بدن شما را چندین برابر کند.

طرز تهیه دمنوش گل رز

برای درست کردن دمنوش گل رز می‌توانید از گلبرگ‌های تازه این گل استفاده کنید. همچنین می‌توانید این دمنوش را با سایر گیاهان دارویی مانند چای سبز و چای سیاه نیز ترکیب کنید. برای تهیه دمنوش گل رز به مواد زیر نیاز دارید:

  • یک لیوان گلبرگ تازه و یا خشک شده گل رز
  • ۳ لیوان آب در حال جوش
  • عسل به مقدار مورد نیاز جهت بهتر کردن مزه دمنوش
  • مقدار یک چهارم لیوان برگ چای سبز یا برگ چای سیاه

در صورتی که از گلبرگ‌های تازه گل رز استفاده می‌کنید، حتما قبل از استفاده آن را با آب بشویید تا گرد و خاک آن گرفته شود. سپس آن را درون یک ظرف آب داغ خالی کنید. برای بهره‌مندی از خواص دمنوش گل رز بهتر است برگ‌ها خیلی داخل آب نجوشد. در این مرحله می‌توانید چای سبز و یا سیاه را به آب اضافه کنید.

روی ظرف را پوشانده و ۵ دقیقه صبر کنید تا دمنوش شما دم بکشد. بعد از آن می‌توانید آب آن را از صافی رد کرده و با عسل نوش جان کنید.

شما می‌توانید به جای استفاده از گلبرگ‌های تازه، از گلبرگ‌های خشک شده گل رز نیز استفاده کنید. توجه به این نکته ضروری است که حتما برگ‌های خشک شده گل رز را در جایی خنک و خشک نگهداری کنید. هنگام دم کردن این دمنوش چند پر از گلبرگ‌های خشک شده را به آب در حال جوش اضافه کنید.

عوارض مصرف دمنوش گل رز

دمنوش گل رز جزو یکی از بی‌خطرترین دمنوش‌های طب سنتی به شمار می‌آید. به طوری که هر فرد می‌تواند دو تا سه لیوان از این دمنوش را به صورت روزانه مصرف کند. البته توجه به این نکته ضروری است که ویتامین C موجود در خواص دمنوش گل رز می‌تواند عوارضی مانند سردرد، سرگیجه و حالت تهوع را به دنبال داشته باشد. در نتیجه بهتر است از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید.

اگرچه چای گل رز به دلیل عدم کافئین می‌تواند جایگزین نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های قندی باشد، اما این مسئله بدین معنا نیست که بتوان از آن برای کودکان نیز استفاده کرد؛ بنابراین به هیچ عنوان این چای را جایگزین داروهای مخصوص کودکان خود نکنید. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از استفاده از این چای گیاهی برای کودک خود، حتما با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

ترکیبات موجود در دمنوش گل رز، هیچ واکنش آلرژی در بدن ایجاد نمی‌کند. با این وجود آنتی‌اکسیدان و پلی فنول موجود در این چای در صورت مصرف زیاد می‌تواند باعث سردرد، خستگی، حالت تهوع و استفراغ شود.

مصرف دمنوش گل رز در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری بهتر است قبل از استفاده از هر نوع گیاه دارویی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. مصرف چای گل رز در دوران بارداری بی‌خطر است؛ بنابراین می‌توانید از خواص دمنوش گل رز در دوران بارداری خود بهره‌مند شوید. ویتامین سی موجود در این چای گیاهی می‌تواند برای مادر و رشد جنین بسیار مفید باشد.

علاوه بر این، دمنوش گل رز سرشار از ویتامین E، ویتامین B، منیزیم، پتاسیم، سلنیوم، منگنز بوده که به تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جنین کمک می‌کند. با این حال اگر قصد استفاده از این دمنوش در دوران بارداری را دارید، حتما با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص شگفت‌انگیز دمنوش گل رز صحبت کردیم. این گیاه دارویی خواص بیشماری داشته و می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد. اگر شما هم تجربه استفاده از این دمنوش گیاهی را دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.