خانه دسته‌بندی نشده تاثیرات خواص ریشه ماکا روی بدن از تقویت قوای جنسی تا باروری و بهبود حافظه

تاثیرات خواص ریشه ماکا روی بدن از تقویت قوای جنسی تا باروری و بهبود حافظه

توسط مدیر مجله
خواص ریشه ماکا

ریشه ماکا یا همان جینسینگ پرویی یک گیاه دارویی است که با خواص درمانی خود، از محبوبیت بسیار بالایی در بین افراد برخوردار است. اگرچه اغلب افراد این گیاه دارویی را به عنوان یک گیاه تقویت‌کننده جنسی می‌شناسند، اما خواص ریشه ماکا تنها به این مورد ختم نمی‌شود. اگر شما هم کنجکاو هستید تا در رابطه با این گیاه دارویی بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم که خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را تمامی خواص ماکا آشنا کنیم. پس ما را در ادامه همراهی کنید.

خواص ریشه ماکا برای درمان بیماری‌ها

همانطور که از نام جینسینگ پرویی مشخص است، این گیاه دارویی مخصوص کشور پرو است. مردم پرو این گیاه را به عنوان یک گیاه دارویی انرژی‌زا می‌شناسند. این هدیه طبیعت سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی‌ها و آمینو اسیدهای مختلف بوده و خواص فراوانی برای سلامتی انسان دارد. این گیاه دارویی در رنگ‌های مختلفی از جمله زرد، قرمز و سیاه در طبیعت وجود دارد. اما ماکای زرد رنگ معمولا فراوان‌تر بوده و خواص دارویی بیشتری دارد. از جمله خواص فوق‌العاده این گیاه دارویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش فشار خون با مصرف ریشه ماکا

امروزه فشار خون به یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در بین افراد تبدیل شده است. عادت بد غذایی، ورش نکردن، استرس و اضطراب و غیره باعث شده است تا افراد در سنین پایین نیز دچار فشار خون بالا شوند. یکی از خواص ریشه ماکا تاثیر مثبت آن روی سطح فشار خون است. مصرف منظم و روزانه این ریشه گیاهی کمک می‌کند تا فشار خون شما تنظیم شود. البته توجه به این نکته ضروری است که اگر فشار خون بالایی دارید، این ریشه گیاهی به هیچ عنوان نباید جایگزین قرص‌های اصلی شما شود.

افزایش قدرت یادگیری و بهبود حافظه با خواص شفابخش ریشه ماکا

اگر دچار فراموشی شده‌اید یا می‌خواهید قدرت یادگیری خود را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم که ریشه ماکا مصرف کنید. تحقیقات انجام شده در طب سنتی روی ریشه ماکا نشان داده‌  است که استفاده از ریشه ماکا می‌تواند در بیماران مبتلا به آلزایمر مفید باشد. کافی است تا مدتی امتحان کنید تا نتیجه مثبت آن را روی حافظه خود ببینید.

تقویت استخوان‌ها

زنان بیشتر از مردان در معرض خطر پوکی استخوان هستند. به خصوص زنان بعد از دوران یائسگی اغلب دچار پوکی استخوان می‌شوند. تحقیقات انجام شده روی ریشه ماکا نشان داده است که این گیاه دارویی اثر محافظت‌کنندگی روی سلامت استخوان‌ها دارد.

افزایش قدرت باروری با خاصیت درمانی ریشه ماکا

ناتوانی در بارداری می‌تواند زندگی زوجین را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از شگفت‌انگیزترین خواص ریشه ماکا تاثیر بسیار بالای آن در باروری آقایان و خانم‌ها است. البته تحقیقات انجام شده روی این گیاه نشان داده است که تاثیر مصرف این گیاه در آقایان بیشتر از خانم‌ها است. مصرف این گیاه دارویی می‌تواند با بهبود کیفیت اسپرم در آقایان، قدرت باروری در آن‌ها را افزایش دهد.

پیشگیری از سرطان با خاصیت دارویی ریشه ماکا

یکی از ترکیبات موجود در ریشه ماکا، آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند گلوتاتیون و سوپر اکسید دیسموتاز است. وجود این مواد باعث می‌شوند تا سلول‌های بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد به خوبی محافظت شوند. چرا که تولید رادیکال‌های آزاد سبب بروز انواع سرطان‌ها در بدن می‌شوند. توصیه می‌کنیم که برای پیشگیری از سرطان، از خاصیت ریشه ماکا غافل نشوید.

تقویت و آرامش اعصاب

پزشکان برای افرادی که دچار اضطراب و استرس هستند، مصرف مواد غذایی حاوی فلاونوئید را پیشنهاد می‌دهند. ریشه ماکا به دلیل داشتن فلاونوئید آرامش اعصاب را برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر شما هم نشانه‌های افسردگی را در خود می‌بینید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص ریشه ماکا بهره‌مند شوید. مصرف این ریشه گیاهی باعث می‌شود تا به مرور زمان علائم و نشانه‌های افسردگی در شما کاهش پیدا کنند.

تاثیر ریشه ماکا روی قند خون

با مصرف ریشه ماکا میزان گلوکز خون کاهش پیدا می‌کند. اگر میزان قند خون شما بالا رفته است، با مصرف این ریشه گیاهی می‌توانید قند خود را کنترل کنید. البته این بدین معنا نیست که ریشه ماکا می‌تواند جایگزین داروهای اصلی شما باشد. همچنین اگر قند بالایی دارید، بهتر است قبل از مصرف حتما با پزشک متخصص صحبت کنید.

کاهش علائم یائسگی با فواید درمانی ریشه ماکا

یکی از ویژگی‌های خوب ریشه ماما برقراری تعادل در سطح هورمون‌های استروژن در خانم‌ها است. برهم خوردن تعادل این هورمون باعث می‌شود تا خانم‌ها دچار حالت‌های ناخوشایند و اذیت‌کننده‌ای شوند. به خصوص در زمان یائسگی که میزان این هورمون در بدن بالا و پایین می‌رود، اغلب باعث بروز برخی علائم مانند گرگرفتگی، عرق شبانه و غیره در خانم‌ها می‌شود. اما بهره‌مندی از خواص ریشه ماکا باعث می‌شود تا علائم ناخوشایند یائسگی از بین بروند.

درمان مشکلات جنسی آقایان با فواید ریشه ماکا

یکی از مشکلات جنسی در آقایان، اختلالات نعوظ است. این مشکل باعث می‌شود تا کیفیت رابطه جنسی آن‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد. اما مصرف ریشه ماکا باعث می‌شود تا اختلالات جنسی آن‌ها درمان شده و از نظر سلامت جنسی بهبود پیدا کنند.

افزایش انرژی و استقامت با مصرف ریشه گیاهی ماکا

اکثر ورزشکاران و بدنسازان به دنبال مصرف مکمل‌های انرژی‌زا هستند. اغلب این مکمل‌ها در طولانی‌مدت می‌تواند اثرات سویی روی بدن داشته باشد. اگر شما هم جزو آن دسته از ورزشکارانی هستید که از مکمل‌های انرژی‌زا استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که ریشه ماکا را جایگزین آن‌ها کنید. مصرف درازمدت این ریشه گیاهی می‌تواند باعث افزایش انرژی شما شود.

کاهش استرس و اضطراب با خواص دارویی ریشه ماکا

کسانی که به طور منظم ریشه گیاهی ماکا مصرف می‌کنند، نسبت به سایر افراد کمتر دچار تاثیرات سوء اضطراب و استرس خواهند شد. چرا که این ریشه گیاهی دارای ترکیباتی است که می‌تواند میزان استرس را کمتر کند. خواص ریشه ماکا می‌تواند ذهنی آرام را برای شما به ارمغان بیاورد.

تاثیر ریشه ماکا در پیشگیری از پروستات

اغلب آقایان با افزایش سن دچار بیماری پروستات می‌شوند. مصرف این ریشه گیاهی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی کوچک شدن پروستات خوش خیم داشته باشد. چرا که ریشه ماکا دارای ترکیباتی مانند گلوکوزینولاتی است که می‌تواند اندازه و سایز پروستات را کوچکتر کند. در صورتی که پروستات شما دچار مشکل شده است، می‌توانید زیر نظر پزشک از خواص درمانی ریشه ماکا بهره‌مند شوید.

افزایش میل جنسی با ریشه ماکا

یکی از شناخته ‌شده‌ترین خواص ریشه گیاهی ماکا، افزایش میل جنسی است. در واقع بیشتر افراد ریشه ماکا یا جینسینگ را به عنوان یک گیاه جنسی می‌شناسند اگر همسرتان دچار بی‌میلی جنسی است یا خودتان از بی‌میلی جنسی رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که از تاثیر مثبت این گیاه استفاده کنید. این گیاه با افزایش میل جنسی، یک رابطه‌ی جنسی باکیفیتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

حفاظت از پوست در برابر نور خورشید با خاصیت ریشه ماکا

پوست صورت در اثر برخورد با اشعه ماوراء بنفش ممکن است دچار سوختگی شود. این موضوع در درازمدت می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند چین و چروک صورت یا سرطان پوست شود. تحقیقات انجام شده روی خواص ریشه ماکا نشان داده است که این گیاه دارویی اثر محافظتی روی پوست صورت دارد. دلیل این موضوع، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ریشه ماکا است که می‌تواند پوست صورت شما را در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید به خوبی محافظت کند.

البته بهتر است این موضوع را به یاد داشته باشید که اثر محافظتی ریشه ماکا روی پوست به معنی جایگزینی آن با کرم ضد آفتاب نیست؛ بنابراین بهتر است در کنار استفاده از کرم ضد آفتاب از خاصیت ریشه ماکا نیز بهره‌مند شوید. همچنین برای بهره‌مندی از این خاصیت شگفت‌انگیز ریشه ماکا بهتر است به جای خوردن ریشه ماکا مستقیما آن را روی پوست صورت خود قرار دهید.

عوارض ریشه ماکا

با وجود خواص و فواید ریشه ماکا، زیاده‌روی در مصرف این گیاه دارویی می‌تواند عوارضی را برای شما به دنبال داشته باشد؛ بنابراین اگر می‌خواهید که دچار این عوارض نشوید، بهتر است به میزان کافی از آن مصرف کنید. البته توجه به این نکته ضروری است که این مسئله تنها برای این گیاه دارویی نیست. بلکه سایر گیاهان دارویی نیز در صورت مصرف بیش از اندازه می‌توانند عوارضی را به دنبال داشته باشند. با وجود خواص ریشه ماکا عوارض زیر دور از انتظار نیست:

  • خانم‌های باردار و مادران شیرده بهتر است از مصرف ریشه ماکا جدا خودداری کنند.
  • ریشه گیاهی ماکا، عملکردی مشابه با استروژن دارد؛ بنابراین ممکن است مصرف بیش از اندازه از این گیاه دارویی باعث ایجاد برخی سرطان‌های حساس به این هورمون مانند سرطان رحم، سرطان سینه، سرطان تخمدان، اندومتریوز و غیره شود.
  • ریشه ماکا به دلیل دارا بودن ترکیبات گواتروژن، اختلالاتی را در تولید هورمون‌های تیروئیدی ایجاد می‌کند؛ بنابراین اگر بیماری تیروئید دارید، از مصرف این ریشه گیاهی جدا خودداری کنید.
  • مصرف این گیاه دارویی ممکن است برای شما آلرژی‌زا باشد؛ بنابراین قبل از استفاده حتما از وضعیت بدنی خود اطمینان حاصل کنید. در صورت بروز هرگونه حساسیت بهتر است از مصرف آن جدا خودداری کنید.

ترکیبات موجود در ریشه ماکا

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، اغلب ورزشکاران از خواص ریشه ماکا برای تامین انرژی بدن خود استفاده می‌کنند. چرا که این گیاه دارویی بسیار مغذی بوده و منبع بسیار خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. همچنین ریشه گیاهی ماکا دارای مقادیر بسیار زیادی فیبر، ویتامین سی، ویتامین ب ۶، پتاسیم، آهن، منگنز، مس و غیره است که می‌تواند انرژی و بنیه شما را افزایش دهد. در کنار این مواد، ریشه ماکا از محتواهای گیاهی بواکتیو نیز برخوردار است که به ارتقای سلامت کمک می‌کند.

طریقه مصرف ریشه ماکا

روش‌های مختلفی برای مصرف ریشه ماکا وجود دارد. اما پیشنهاد می‌کنیم که این گیاه دارویی را طبق نظر پزشک طب سنتی مصرف کنید تا درگیر عوارض سوء این گیاه دارویی نشوید. پزشک طب سنتی با توجه به فاکتورهایی مانند سن، وضعیت جسمانی و شرایط بالینی شما دوز مناسب این دارو را تجویز می‌کند. براساس این عوامل ممکن است بین ۱٫۵ گرم تا ۵ گرم در روز از این ریشه گیاهی استفاده کنید.

در صورتی که قصد دارید تا ریشه ماکا یا همان جینسینگ پرویی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، می‌توانید آن را به صورت پخته شده، پودر یا کپسول استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از ریشه ماکا در برخی غذاها مانند اسموتی، کیک، اسنک‌ها، نوشیدنی‌ها، دمنوش‌ها و غیره نیز استفاده کنید. علاوه بر این هنگام طبخ انواع غذاها می‌توانید مکمل ریشه ماکا را به صورت ادویه به غذاهای خود اضافه کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص ریشه ماکا صحبت کردیم. این گیاه دارویی هم‌اکنون به صورت‌های مختلف از جمله پودر در بازار موجود است. اگر شما هم تمایل دارید تا از خواص شگفت‌انگیز این گیاه دارویی بهره‌مند شوید، پیشنهاد می‌کنیم که آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید تا محصولی اصل و ارگانیک را در اختیار شما بگذارند. برای خرید این محصول می‌توانید آن را از فروشگاه اینترنتی کاکوتی سفارش دهید. ما به شما این اطمینان را می‌دهیم که محصولی باکیفیت را دریافت خواهید کرد.

در صورت تجربه استفاده از این گیاه دارویی می‌توانید نظرات خودتان را زیر این پست با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.