خانه طب سنتی درمان و رفع سردی بدن با روش‌های طب سنتی

درمان و رفع سردی بدن با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti

برخی از افراد با فرا رسیدن فصل سرما احساس نگرانی می‌کنند و وقتی که به آنها نگاه می‌کنید درهم فرورفتگی چهره‌شان قابل مشاهده است. این افراد دارای طبعی سرد هستند و تاب و تحمل سرما را ندارند. افراد سرد مزاج فصول سرما را به سختی می‌گذرانند و جزء بلغمی مزاج‌ها به شمار می‌روند. این افراد باید رژیم غذایی و شیوه‌ی زندگی خود را تغییر دهند تا دچار مشکل نشوند.

از روشهایی که به این عزیزان کمک می‌کند تا حرارت بدن خود را افزایش دهند و به طبعی متعادل برسند استفاده از گیاهان و غذاهایی است که دارایی طبعی گرم هستند. در این مقاله ما به معرفی بعضی از این گیاهان و خوراکی‌ها که در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌پردازیم و امیدواریم مورد استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. پس ما را در این مقاله همراهی کنید.

سنبل الطیب

از گیاهانی که طبعی گرم دارد و در طب سنتی مصرف آن به عزیزانی که دارای طبع و مزاج سرد هستند توصیه می‌شود، گیاه سنبل الطیب است. برای استفاده از این روش درمان خانگی و طبیعی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از این گیاه را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید تا به مدت زمان پنج الی هفت دقیقه دم بکشد. این دمنوش را پس از گذشت این مدت زمان از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. این دمنوش را روزانه یک فنجان میل کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید.

گل گاو زبان

در طب سنتی توصیه می‌شود از گیاه گل‌ گاو زبان استفاده کنید تا سردی بدن شما را از بین ببرد. این گیاه که خاصیت آرامبخشی دارد، به عنوان یکی از گیاهانی که در طب سنتی دارای طبعی گرم است شناخته شده است. از این گیاه روزانه به عنوان دمنوش استفاده کنید و یک فنجان از آن میل کنید. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که در یک قوری مقدار یک الی دو قاشق از گیاه گل گاو زبان بریزید و به آن یک و نیم لیوان آب جوش اضافه کنید. در این حین می‌توانید اندکی به آن نبات نیز بیفزایید. قوری را به مدت پنج الی ده دقیقه روی حرارت کتری یا شعله قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. اکنون این دمنوش خوش طعم آماده است می‌توانید نوش جان کنید. لازم به تذکر است برای گرفتن نتایج مطلوب باید این روش درمان خانگی و طبیعی را به طور مرتب تکرار کنید.

دمنوش به لیمو و زیرفون

یکی از ترکیباتی که طبیعتی گرم دارد و در طب سنتی استفاده از آن برای عزیزانی که دارای مزاجی سرد هستند بسیار توصیه می‌شود. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که در یک قوری مقدار یک قاشق غذاخوری به لیمو و یک قاشق غذاخوری زیرفون بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. ترکیب را روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا به مدت ده الی پانزده دقیقه دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را نوش جان کنید. روزانه از این دمنوش یک فنجان میل کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود. لازم به تذکر است که این دمنوش به دلیل داشتن گیاه زیرفون برای خانم‌های باردار مناسب نیست، پس از خوردن آن اجتناب کنند.

بادرنجویه و زیرفون

از دیگر دمنوش‌هایی که طبعی گرم دارد و عزیزانی که دارای مزاجی سرد هستند می‌توانند به صورت روزانه از آن استفاده کنند، دمنوش گیاه بادرنجویه و زیرفون است. برای تهیه این دمنوش مقدار یک قاشق مرباخوری از گیاه بادرنجویه و یک قاشق غذاخوری گیاه زیرفون را در لیوانی که حاوی آب جوش است بریزید و دربی روی آن بگذارید تا به مدت پنج الی ده دقیقه دم بکشد. دمنوش را پس از گذشت این مدت زمان از صافی عبور دهید و روزانه یک فنجان از آن میل کنید تا شاهد روند تغییرات در خود شوید. خانم‌های باردار از استفاده از این دمنوش نیز به دلیل داشتن گیاه زیرفون اجتناب کنند.

گیاه بابونه

گیاه بابونه به دلیل داشتن طبعی معتدل و بابونه‌هایی صحرایی به دلیل دارا بودن طبعی گرم و خشک برای افرادی که مزاجی سرد هستند مناسب است. برای تهیه این دمنوش بسیار مفید کافیست مقدار یک قاشق غذاخوری از این گیاه را در یک لیوان بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. حالا دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید به مدت پنج شش دقیقه به همین صورت باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و میل کنید. استفاده مکرر و مرتب از این دمنوش به معتدل شدن مزاج بدنتان کمک شایانی خواهد کرد.

چای به لیمو

به لیمو این گیاه پرخاصیت دارای طبیعتی گرم است و در طب سنتی استفاده از آن بسیار توصیه می‌شود. برای تهیه این چای کافیست در یک لیوان آب جوش مقدار یک قاشق غذاخوری به لیمو بریزید و با گذاشتن دربی بر روی آن اجازه دهید به مدت زمان پنج الی هفت دقیقه باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. این دمنوش را روزانه یک فنجان میل کنید و از نتایج مطلوب آن بهره ببرید.

دارچین

این گیاه دارای طبیعتی گرم و خشک است و استفاده از آن کمک شایانی به رفع سردی بدن افراد دارای این طبع هستند خواهد کرد. از این گیاه دمنوشی تهیه کنید و از نتایج فوق‌العاده آن بهره کافی را ببرید. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که چند تکه از چوب دارچین را در یک لیوان آب جو بریزید و دربی روی آن بگذارید تا به مدت زمان پنج الی شش دقیقه به خوبی دم بکشد. این دمنوش را پس از گذشت این مدت زمان از صافی عبور دهید و به صورت دلخواه اندکی به آن عسل اضافه کنید و نوش جان کنید. این نوشیدنی خوش طعم را می‌توانید روزانه یک فنجان میل کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود.

لازم به تذکر است که خانم‌های باردار در مصرف دارچین جانب احتیاط را رعایت کنند.

دمنوش زنجبیل

گیاهی که دارای طبعی گرم است و در  طب سنتی استفاده از آن برای عزیزانی که سرد مزاج هستند بسیار توصیه می‌شود، گیاه زنجبیل است. این روش خانگی و طبیعی را انجام دهید و از نتایج مطلوب و فوق‌‌العاده آن بهره ببرید. برای تهیه این دمنوش سعی کنید از زنجبیل تازه و نکوبیده استفاده کنید به این صورت که در یک قوری مقدار دو تکه متوسط از این گیاه را بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. حالا قوری را روی حرارت کتری و یا شعله ملایم گاز قرار دهید تا به مدت پنج الی ده دقیقه باقی بماند. حالا دمنوش آماده شده را گرم بنوشید، گوارای وجودتان. از این دمنوش روزانه یک فنجان میل کنید.    

دمنوش نعناع

یکی از گیاهان دیگری که دارای طبعی گرم است و استفاده از آن به عزیزانی که دارای مزاجی سرد هستند توصیه می‌شود، گیاه پرخاصیت نعناع است. از این گیاه دمنوشی ساده تهیه کنید و روزانه یک فنجان به همراه عسل نوش جان کنید. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که مقدار دو قاشق غذاخوری از نعناع خشک شده و یا تازه را در یک قوری بریزید و به آن حدود سه الی چهار فنجان آب جوش اضافه کنید. قوری را به مدت ده الی پانزده دقیقه روی حرارت کتری و یا شعله ملایم قرار دهید تا دم بکشد. دمنوش نعناع پس از گذشت این مدت زمان آماده است. مصرف مرتب و مکرر این دمنوش کمک شایانی به رفع سردی بدن شما عزیزان خواهد کرد.

لازم به تذکر است که مادران باردار در مصرف این دمنوش جانب احتیاط را رعایت کنند و اشخاصی که دارای مشکل رفلاکس معده هستند پیش از آنکه به مصرف این دمنوش بپردازند حتما با پزشک خود مشورت کنند. همچنین کسانی که دارای سنگ‌های صفراوی و بیماری خاص هستند از مصرف این دمنوش خودداری نمایند.

چای ریبوس

چای ریبوس یکی از نوشیدنی ‌های بسیار مناسب برای افراد سرد مزاج به خصوص در فصول سرما است. کافئین این چای نسبت به چای سیاه و سبز کمتر است. برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که در یک قوری مقدار یک قاشق غذاخوری از این چای بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت ملایم گاز و یا کتری قرار دهید تا به مدت پنج الی هفت دقیقه باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان چای آماده است می‌توانید به آن کمی عسل و شیر اضافه کرده و نوش جان کنید. روزانه مصرف یک فنجان از این چای شما را به نتایج مطلوب خود خواهد رساند. لازم به تذکر است که مصرف بیش از اندازه‌ی این چای سطح استروژن بدن را بالا می‌برد، لذا به عزیزانی که دچار سرطان سینه هستند توصیه می‌شود از مصرف این چای اجتناب کنند. همچنین عزیزانی که تحت شیمی درمانی هستند نیز این چای را مصرف نکنند.

چای سبز

مصرف چای سبز نیز گزینه‌ی دیگراز گیاهانی است که طب سنتی مصرف آن را به عزیزانی که دارای طبعی سرد هستند توصیه می‌کند. مصرف این چای به خصوص در فصول سرد سال کمک شایانی به گرم نگهداشتن بدن شما خواهد کرد. برای تهیه این چای فقط کافیست مقدار یک قاشق مرباخوری از آن را در یک قوری بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را به مدت هشت الی ده دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را میل کنید. اگر طعم این چای را دوست ندارید می‌توانید در هنگام مصرف به آن کمی شکر و آبلیمو اضافه کنید. برای رسیدن به نتایج دلخواه این روش درمان خانگی و طبیعی را به طور مرتب تکرار کنید. لازم به تذکر است کسانی که دارای مشکلات فشار خون بالا، مشکلات کلیه، کبد، زخم معده و مشکلات قلبی هستند این چای را مصرف نکنند. همچنین عزیزانی که دچار دیابت، پوکی استخوان و یا کم خونی هستند، قبل از مصرف این روش درمانی حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایند. مادران شیرده و باردار نیز از نوشیدن این چای اجتنای کنند. افرادی که داروهایی مانند وارفارین، آسپرین، داروهای افسردگی و قرص لیتیم مصرف می‌کنند لطفا از انجام این روش درمانی خودداری کنند.

چای سفید

مصرف خانگی و طبیعی این چای نیز در طب سنتی برای رفع سردی بدن بسیار توصیه می‌شود. این چای که نسبت به چای‌های ذیگر ناآشنا است سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد و در فصول سرما بدن شما عزیزانی که دچار سردی بدن هستید، گرم نگه می‌دارد. برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که مقدار دو قاشق چایخوری از این چای را در یک قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به مدت پنج الی شش دقیقه باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان آن را میل کنید. برای آنکه طعم این چای مورد پسندتان واقع شود، خواهید توانست در هنگام دم کشیدن به آن مقداری چوب دارچین و چند عدد برگ نعناع اضافه کنید و پس از دم کشیدن و در زمان مصرف به آن مقدار عسل بیفزایید. همچنان که می‌دانیم مقدار کافئین موجود در این چای نسبت به چای‌های دیگر کمتر است اما مصرف بیش از اندازه‌ی آن باعث اختلالات در خواب، اضطراب و افزایش ضربان قلب میشود، بنابراین عزیزان در مصرف این چای جانب اعتدال را رعایت کنند. توصیه ما به مادران باردار این است که بدون مشورت با پزشک این چای را مصرف نکنند. همچنین یکی از عوارض زیاده‌روی در مصرف این چای یبوست است.

چای اولانگ

دمنوش مناسب و مفید دیگری که به شما عزیزان توصیه می‌کنیم برای رفع سردی بدن خود از آن استفاده کنید، دمنوش چای اولانگ است. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که مقدار سه گرم از چای اولانگ خشک شده را در یک قوری بریزید و به آن حدود ۲۰۰ میلی لیتر آب جوش اضافه کنید. قوری را به مدت پنج الی ده دقیقه روی حرارت ملایم و یا کتری قرار دهید تا دم بکشد. برای آنکه طعم این چای بهتر و مطبوع شود در هنگام دم کردن می‌توانید به آن کمی چای سفید، گیاه جنسینگ و گل رز اضافه کنید. لازم به ذکر است مصرف این چای برای مادران باردار توصیه نمی‌شود. همچنین زیاده‌روی در مصرف این چای باعث اسهال، بی‌خوابی، تپش قلب، اضطراب، فشار خون بالا و سردرد می‌شود.  

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.