خانه طب سنتی آشنایی با آناناس و خواص اعجاب‌انگیز آن در طب سنتی

آشنایی با آناناس و خواص اعجاب‌انگیز آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با آناناس و خواص درمانی آن در طب سنتی

آناناس از جمله میوه‌های گرمسیری بسیار خوشمزه و سالم است. رشد این میوه در آمریکای جنوبی آغاز شده است. آناناس سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان‌ها و عناصر مفیدی مانند آنزیم‌هاست که وظایف آنها، مبارزه با التهاب و بیماری می‌باشد.

در این مقاله سعی بر این داریم که مطالب ارزشمندی درباره‌ی این میوه مغذی، در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

آناناس دارای مواد معدنی بسیاری من جمله، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، سدیم، فسفر، گوگرد و ویتامین‌های AوBوC می‌باشد. این میوه‌ی خوشمزه و سرشار از مواد معدنی را می‌توان از دوره‌ی شیرخوارگی تا پایان عمر مصرف نمود. در صورتی که یک آناناس، کاملا رسیده باشد، به اندازه یک تخته شکلات خواهد توانست میزان قند بدن شما را تامین کند. ارزش غذایی آب آناناسی که در منزل گرفته می‌شود، بسیار بالاتر از آب آناناسی است که از بازار خریداری می‌شود.

خواص درمانی آناناس در طب سنتی

  • از قدیم الایام برای درمان زخم‌ها از آناناس استفاده می‌شد. از برگ آناناس به عنوان پانسمان استفاده می‌شود.
  • طب چینی به این امر معتقد است که آناناس دارای خواص خنک کنندگی می‌باشد و به همین دلیل برای درمان سوختگی بسیار مفید می‌باشد.
  • این میوه برای درمان بیماری‌های روده و برطرف نمودن یبوست بسیار مناسب است.
  • در طب سنتی برای درمان بیماری‌های عفونی از آناناس استفاده می‌شود.
  • مصرف آناناس باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد.
  • برای افزایش گردش خون از آناناس بهره گیرید.
  • یک میوه‌ی بسیار مفید به جهت استخوان سازی، آناناس است.
  • میوه آناناس به دلیل دارا بودن فلورید، از رشد سلول‌های سرطانی می‌کاهد.
  • آناناس به دلیل دارا بودن منگنز برای سلامت استخوان‌ها بسیار مفید می‌باشد.
  • با مصرف روزانه، ۱۰۰ گرم آناناس ویتامین C روزانه‌ی یک فرد بالغ تامین می‌شود و به دلیل دارا بودن این ویتامین، آناناس برای درمان سرماخوردگی بسیار مناسب است.
  • اگر مشکل سرفه دارید، از آناناس استفاده کنید.
  • آناناس به دلیل دارا بودن پتاسیم و بتاکاروتن، برای کاهش فشار خون بسیار مناسب است.
  • پکتین موجود در آناناس، باعث کاهش کلسترول خون می‌گردد.
  • برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، از آناناس بهره گیرید. لازم به ذکر است که پکتین موجود در آناناس با پختن آزاد می‌گردد.
  • برای پیشگیری از بیماری‌های چشمی، آناناس را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید.
  • از آناناس برای رژیم لاغری خود بهره گیرید.
  • مصرف آناناس به طور مرتب، باعث بهبود هضم غذا می‌گردد. استفاده از آناناس رسیده به کاهش نفخ و اسید معده کمک شایانی می‌کند.
  • اگر مشکل سینوزیت دارید از آناناس برای درمان آن کمک بگیرید. تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که به مدت ۶ روز متوالی بروملین دریافت کرده‌اند، ۸۳ درصد از آنها راحت‌تر توانسته‌اند از التهاب‌های مجاری تنفسی رهایی یابند.
  • از دیگر خواص آناناس، می‌توان به تاثیر فوق‌العاده آن بر پوست اشاره نمود.
  • همانطور که گفته شد، یکی از فواید آناناس، حفظ سلامت پوست می‌باشد، برخی از فواید آناناس برای پوست عبارتند از:
  • آناناس به دلیل دارا بودن ویتامین Aو B2و B3و B5و B6 وC، منیزیم، پتاسیم و بتاکاروتینا، باعث حفظ پوست از رادیکال‌های آزاد می‌گردد.
  • آناناس باعث لایه برداری پوست می‌گردد و پوست را از آلودگی‌ها محفوظ می‌دارد.
  • برای پیشگیری از کم آبی و خشکی پوست از آناناس استفاده کنید.
  • آناناس، میوه‌ای مناسب برای پاکسازی منافذ پوست می‌باشد.
  • مصرف آناناس باعث تحریک کلاژن سازی پوست می‌گردد.
  • برای سفت کردن پوست، از آناناس بهره جویید.
  • در طب سنتی برای کنترل چربی پوست از آناناس استفاده می‌شود.
  • آناناس دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی می‌باشد.

با توجه به خواص بیشمار آناناس برای پوست، به راحتی می‌توان از آن برای تهیه ماسک‌های زیبایی استفاده نمود. در ادامه به معرفی بهترین ماسک‌های طبیعی و خانگی تهیه شده از این میوه می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت شما عزیزان قرار گیرد.

ماسک آناناس، عسل و پودر جو، مناسب برای افراد دارای پوست چرب

اگر جزء آن دسته عزیزانی هستید که دارای پوستی چرب هستید و به دنبال ماسکی طبیعی و خانگی برای متعادل و تنظیم کردن چربی پوست خود هستید، از ماسک آناناس، عسل و پودر جو استفاده کنید. برای تهیه این ماسک، به یک قاشق چایخوری پوره آناناس، دو قاشق چایخوری پودر جو و دو قاشق چایخوری عسل نیاز داریم. آناناس و دو مواد ذکر شده‌ی دیگر را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست و یکنواخت شدن، آن را به پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب، تمیز کرده‌اید، اعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو کنید و پس از خشک کردن از یک مرطوب کننده مناسب پوستتان استفاده کنید.

ماسک آناناس، برنج پخته شده و روغن نارگیل، برای روشن کردن پوست

طب سنتی برای روشن کردن طبیعی پوست، مصرف ماسک آناناس، برنج پخته شده و روغن نارگیل را توصیه می‌کند. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری پوره آناناس، دو الی سه قاشق چایخوری برنج پخته شده و یک الی دو قاشق چایخوری روغن نارگیل نیاز داریم. برنج پخته شده را در همان حالت که داغ است، در ظرفی بریزید و به آن روغن نارگیل را اضافه کنید. پس از هم زدن، آناناس له شده را نیز به آن اضافه کنید. دوباره شروع به هم زدن کنید، تا یکدست و یکنواخت شوند. پس از شستشو و تمیز کردن پوست، ماسک مورد نظر را بر پوست خود اعمال کنید و بعد از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو کنید و در نهایت از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید. 

ماسک آناناس، ژل آلوئه‌ورا و روغن درخت چای، ماسکی مناسب، برای یکدست کردن پوست

یکی از ماسک‌های طبیعی و خانگی تهیه شده از آناناس، ماسک پوره آناناس، روغن درخت چای و ژل آلوئه‌ورا است. با استفاده از این ماسک خواهید توانست پوست خود را صاف و یکدست کنید. برای تهیه این ماسک، به پوره آناناس به مقدار یک قاشق چایخوری، ژل آلوئه‌ورا به مقدار دو قاشق چایخوری و روغن درخت چای به مقدار دو الی سه قطره نیاز داریم. در ظرفی هر سه مواد ذکر شده را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیری یکدست حاصل شود. توجه کنید که این ماسک نباید خیلی سفت باشد. قبل از استفاده از این ماسک، ابتدا پوست خود را با یک شوینده مناسب بشویید و با یک اسکراپ سبک، لایه برداری کنید. پس از انجام این اعمال، یک لایه نازک از این ماسک را به پوست صورت و گردن خود اعمال کنید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب سرد شستشو دهید. در نهایت نیز از یک مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده نمایید.

ماسک مرطوب کننده‌ی آناناس، هلو و شیر

ماسک آناناس، هلو و شیر، از ماسک‌های تهیه شده از آناناس است که خواص آبرسانی و رطوبت دهی به پوست را دارد. این ماسک را حتما برای یک بار هم شده در خانه تهیه کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری پوره آناناس، هلوی پوره شده به مقدار دو الی سه قاشق چایخوری و مقداری پودر شیر نیاز داریم. ابتدا پوره آناناس و هلو را در ظرفی بریزید و به آن کم کم پودر شیر را اضافه کنید و هم بزنید. این ترکیب باید به رنگ کرمی باشد. دقت کنید که این ماسک نباید بیش از حد سفت و یا بیش از حد رقیق باشد. روی پوست تمیز خود، یک لایه ضخیم از ماسک را پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه، (هنگامی که ماسک بر روی پوستتان خشک شد)، با آب ولرم شستشو دهید. استفاده از کرم مرطوب کننده را در نهایت فراموش نکنید.

ماسک پالپ آناناس، گلاب و پودر جو مناسب برای درمان جوش و آکنه

اگر جزء آن دسته از عزیزانی هستید که از مشکل جوش و آکنه رنج می‌برید و به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای درمان آن هستید، ماسک پالپ آناناس، گلاب و پودر جو را امتحان کنید و از نتایج بی‌نظیر آن بهره ببرید. برای تهیه این ماسک به پالپ آناناس به مقدار یک قاشق چایخوری، گلاب به مقدار دو قاشق چایخوری و پودر جو به مقدار دو قاشق چایخوری نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود. صورت خود را با شوینده مناسب بشویید و در حالی که پوستتان نم‌دار است، از این ماسک استفاده کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. پس از خشک شده پوستتان از یک مرطوب کننده مناسب استفاده نمایید. دقت کنید که برای گرفتن نتایج مطلوب و نتیجه بخش، این ماسک را به طور مرتب استفاده نمایید.

استفاده از ماسک پوره آناناس و ماست، مناسب برای افراد دارای منافذ باز پوست

افرادی که دارای منافذ باز پوست هستند و در پی راهی برای درمان آنند، می‌توانند از ماسک پوره آناناس و ماست غلیظ استفاده کنند. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق چایخوری پوره آناناس و دو قاشق چایخوری ماست غلیظ نیاز داریم. دو مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست و یکنواخت شوند و سپس یک لایه‌ی نازک از آن را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید. این ماسک باید برای مدت ده الی پانزده دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو شود. پس از شستشو از یک تونر مناسب پوستتان استفاده کنید و در نهایت مرطوب کننده بزنید. دقت کنید که از مصرف بیش از حد این ماسک اجتناب کنید، زیرا باعث از بین رفتن لایه‌ای از پوست شما می‌گردد.

ماسک پوره آناناس، موز و روغن بادام شیرین، ماسکی ضد چروک

یک ماسک عالی و مناسب برای به تاخیر انداختن روند پیری و کاهش چین و چروک، ماسک پوره آناناس، روغن بادام شیرین و موز است. با استفاده مرتب از این ماسک، خواهید توانست روند پیری و چین و چروک را به تاخیر بیندازید. برای تهیه این ماسک به پوره آناناس به مقدار یک قاشق چایخوری، موز له شده به مقدار دو الی سه قاشق چایخوری و روغن بادام شیرین به مقدار یک الی دو قاشق چایخوری نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن آن را به پوست تمیز خود اعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت پانزده الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید و در نهایت از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

ماسک آناناس، خیار و روغن لاوندا، مناسب برای پوست‌های خشک که نیازمند آبرسانی هستند

برای تهیه این ماسک، به پوره آناناس به مقدار یک قاشق چایخوری، پوره خیار به مقدار یک الی دو قاشق چایخوری و روغن لاوندا به مقدار دو الی سه قطره نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا ترکیبی یکدست و یکنواخت حاصل شود. یک لایه ضخیم از این ماسک را بر روی پوست تمیز خود که پاکسازی نیز کرده‌اید، اعمال کنید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید و سپس از یک مرطوب کننده مناسب استفاده نمایید. در صورت تمایل و بسته به نوع پوست شما، می‌توانید پس از گذشت پانزده دقیقه، دوباره ماسک را تمدید کنید.

نکاتی که در هنگام خرید آناناس باید به آن توجه کنید؟

در هنگام خرید آناناس به این نکته توجه کنید که کاملا رسیده باشد، زیرا با نگهداری طولانی‌تر، رسیده نمی‌شود. نکته دیگر اینکه، به بوی آن توجه کنید، زیرا هر چه بوی آن قوی‌تر باشد، شیرین‌تر و رسیده‌تر است.

چه افرادی باید از مصرف آناناس خودداری کنند؟

  • افرادی که به میوه آناناس آلرژی دارند.
  • همچنین خانم‌های باردار، مادران شیرده و بچه‌های زیر ۶ سال نیز باید از مصرف این میوه خودداری کنند.
  • عزیرانی که داروهای ضد انعقاد خون، آسپرین و داروهایی مانند این مصرف می‌کنند.
  • مصرف آناناس برای افرادی که مکمل‌هایی با خواص ضد انعقادی همانند جینک، امگا۳ استفاده می‌کنند نیز مناسب نمی‌باشد.

نکته‌ای که باید آن را مد نظر قرار دهید این است که آناناس به دلیل دارا بودن بروملین، باعث افزایش جذب برخی آنتی‌بیوتیک‌ها مانند آموکسی سیلین می‌گردد. بنابراین قبل از مصرف آن، حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایید.             

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.