خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با فواید خاک رس در طب سنتی

 آشنایی با فواید خاک رس در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با فواید خاک رس در طب سنتی

خاک رس را به وفور می‌توان در طبیعت یافت. این خاک با دارا بودن عناصر مفید در خود، اثرات بسیار مفیدی بر بدن و به خصوص پوست می‌گذارد. با خاک رس می‌توان با کمترین هزینه‌ ماسک‌های زیبایی برای پوست با خواص بی‌شمار تهیه نمود. در این مقاله سعی بر این داریم که شما عزیزان همراه با طرز تهیه انواع ماسک‌های خانگی با خاک رس و فواید آنها آشنا کنیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مثمرثمر واقع گردد. با ما همراه باشید.

فواید استفاده از ماسک خاک رس

  • خاک رس به دلیل دارا بودن ترکیبات مفید در خود، مواد مورد نیاز پوست را تامین می‌کند.
  • خاک رس به این دلیل که جاذب طبیعی چربی می‌باشد، موجب جذب چربی‌های اضافی پوست می‌گردد.
  • ماسک خاک رس، باعث ایجاد احساس شادابی و طراوت فوق‌العاده در پوست شما می‌شود.
  • خاک رس به دلیل دارا بودن بافت‌های ریز و درشت در خود، همانند یک لایه‌بردار طبیعی عمل می‌نماید.

آشنایی با انواع خاک رس

خاک رس انواع مختلفی دارد، اما معروفترین و در دسترس‌ترین نوع آنها شامل بنتونیت یا گل ارمنی، خاک رس سفید یا کائولین و خاک رس قرمز می‌باشد.

  • بنتونیت یا گل ارمنی مناسب برای افراد دارای پوست‌های معمولی، چرب و مستعد جوش و آکنه است. این نوع خاک رس به دلیل جذب فوق‌العاده‌ی چربی‌ها، از گزینه‌های عالی برای پوست چرب به شمار می‌رود.
  • خاک رس سفید یا کائولین، مناسب برای افراد دارای پوست خشک و حساس است. خاک رس سفید به دلیل حالت بسیار ملایمش شناخته شده است. افراد دارای پوست خشک و حساس، می‌توانند آن را با ملایمت بر روی پوست خود پوشش دهند و شاهد زیبایی هر چه تمام‌تر پوست خود شوند.
  • خاک رس قرمز نیز مناسب برای افراد دارای پوست حساس و خشک است و به دلیل ملایم بودن آن، یک گزینه عالی برای این نوع از پوست می‌باشد. خاک رس قرمز از دسترس‌ترین نوع خاک رس در ایران می‌باشد.

برای تهیه ماسک‌های خانگی، خاک رس را با چه مایعاتی مخلوط کنیم؟

برای تهیه ماسک‌های خانگی با خاک رس، در ابتدا باید نوع خاک را متناسب با نوع پوست انتخاب نماییم و در مرحله بعدی باید از یک نوع مایع به جهت خمیر کردن استفاده نماییم. شما عزیزان می‌توانید از مایعات زیر برای تهیه ماسک استفاده نماید:

  • یکی از ساده‌ترین مایعات برای تهیه ماسک خاک رس، استفاده از آب است. به مقدار نیاز به خاک رس آب اضافه نمایید تا حالت خمیری به خود بگیرد.
  • گلاب گزینه‌ی دیگری است که از آن می‌توان برای تهیه این ماسک خانگی استفاده نمود. استفاده از گلاب، باعث بهبود رایحه ماسک می‌گردد.
  • عسل، به عنوان یک مرطوب کننده عالی عمل می‌کند و با دارا بودن خاصیت آنتی باکتریال در کاهش و رفع جوش و آکنه کمک شایانی می‌کند. بنابراین عسل می‌تواند از بهترین گزینه‌ها برای تهیه ماسک خاک رس باشد.
  • شیر به دلیل دارا بودن لاکتیک اسید در خود، به عنوان اکسید کننده طبیعی ملایم در پوست عمل نموده و با از بین بردن سلول‌های مرده پوست و ترمیم سلول‌های جدید، پوست شما را نرم و لطیف می‌کند.
  • ماست نیز همانند شیر به دلیل غنی بودن از لاکتیک اسید، دارای فواید بی‌شماری برای پوست می‌باشد. استفاده از ماست به خصوص ماست چکیده در ماسک، باعث غلیظ شدن آن شده و به راحتی پوست را پوشش می‌دهد.
  • سرکه سیب در تهیه انواع ماسک‌های خانگی به کار می‌رود. سرکه سیب به دلیل خاصیت اسیدی بودنش در متعادل نمودن PH خاک رس نقش بسزایی دارد.   

آشنایی با طرز تهیه انواع ماسک خاک رس

ماسک خاک رس قرمز، گلاب و ماست یونانی

استفاده از ماسک خاک رس قرمز، گلاب و ماست یونانی به دلیل ملایم بودن، یک گزینه عالی برای پوست‌های حساس به شمار می‌رود. گلاب در این ماسک، باعث ایجاد یک رایحه دلپذیر و ماست نیز به زیبایی هر چه تمام‌تر پوست شما کمک می‌کند. برای تهیه این ماسک خانگی به یک قاشق غذاخوری خاک رس قرمز، یک قاشق چایخوری گلاب و یک قاشق چایخوری ماست یونانی نیاز داریم. در ظرفی ابتدا خاک رس قرمز را بریزید و به آن گلاب را اضافه نمایید و خوب هم بزنید. در نهایت نیز ماست را به این ترکیب بیفزایید. مواد را به خوبی هم بزنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. خمیر حاصل شده را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید. اجازه دهید این ماسک برای مدت زمان ده دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو نمایید. در نهایت نیز از یک مرطوب مناسب پوست خود استفاده نمایید.

ماسک خاک رس بنتونیت، عسل و آب

ماسک خاک رس بنتونیت، عسل و آب، یک ماسک عالی برای کاهش جوش و آکنه می‌باشد. خاک رس بنتونیت به دلیل دارا بودن ترکیبات موثر در خود باعث از بین بردن و رفع چربی‌های اضافه پوست می‌گردد. عسل نیز با خاصیت آنتی باکتریال و ضدعفونی کنندگی به عنوان یک ضد جوش عالی عمل می‌کند. در نهایت ترکیب این دو مواد و استفاده از آن، باعث رفع جوش و آکنه و عوارض ناشی از آن می‌شود. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری خاک رس بنتونیت، یک قاشق غذاخوری عسل و مقداری آب به دلخواه نیاز داریم. ابتدا در ظرفی خاک رس و عسل را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و در صورت بیش از حد سفت بودن، به آن کمی آب اضافه کنید. یک لایه نازک از ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک خاک رس سفید، روغن گل پامچال و آب

اگر به دنبال یک ماسک طبیعی و خانگی با خاصیت روشن کنندگی، ضد چین و چروک و پیشگیری از پیری زودرس برای پوست خود هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان استفاده از ماسک خاک رس سفید، روغن گل پامچال و آب است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری خاک رس سفید، یک قاشق چایخوری روغن گل پامچال و یا روغن حامل دیگر و کمی آب نیاز داریم. خاک رس و روغن گل پامچال را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و سپس کمی آب به آن اضافه کنید تا خمیری یکدست حاصل شود. خمیر را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. با استفاده مداوم و منظم از این ماسک شاهد نتایج عالی قرار خواهید بود.  

ماسک خاک رس آرایشی و گلاب یاشیر

خاک رس آرایشی در جذب ناخالصی‌های پوستی، سفت کردن پوست و کاهش منافذ باز پوست نقش بسزایی دارد. برای تهیه این ماسک شگفت انگیز به دو قاشق غذاخوری خاک رس آرایشی یا همان بنتونیت و یک الی دو قاشق غذاخوری گلاب یا شیر نیاز داریم. خاک رس را در ظرفی بریزید و به آن مقدار کافی گلاب یا شیر اضافه کنید تا خمیر نرمی حاصل شود. یک لایه از ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. با استفاده دو بار در هفته از این ماسک شاهد نتایج عالی و مثبت قرار خواهید گرفت.

ماسک خاک رس، آب خیار و عسل یا شیر

خاک رس دارای خواص نرم کنندگی است و برای پوست‌های خشک و حساس بسیار مناسب است و باعث حس خنک کنندگی در این نوع پوست می‌گردد. با چند بار استفاده از این ماسک، خشکی پوست به طور کامل از بین می‌رود. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری خاک رس، یک قاشق غذاخوری آب خیار و یک قاشق چایخوری عسل یا شیر نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط می‌کنیم تا خمیر قوام‌دار و غلیظی حاصل شود. در صورت غلظت زیاد می‌توانید از کمی آب استفاده کنید.  پس از یکدست شدن مواد، یک لایه از آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک خاک رس قهوه‌ای، گلاب و آبلیمو

خاک رس با جذب چربی‌های اضافه و آلودگی‌های پوست، باعث افزایش گردش خون در پوست شده و ترکیب آن با گلاب و آبلیمو در رفع جوش‌های زیر پوستی بسیار موثر است. برای تهیه این ماسک طبیعی و خانگی به دو قاشق غذاخوری خاک رس قرمز، یک قاشق چایخوری گلاب و چهار الی پنج قاشق چایخوری آبلیموی تازه نیاز داریم. مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن، یک لایه از آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از خشک شدن با آب فراوان شستشو دهید.

ماسک خاک رس و چریش

یکی از پرکاربردترین درمان‌های خانگی جوش و آکنه، استفاده از گیاه چریش است. برگ‌های این گیاه با دارا بودن خاصیت ضد قارچی، آنتی باکتریالی و تصفیه کنندگی خون، همانند یک ماده قابض طبیعی عمل می‌کند. پریش با خاصیت خنک کنندگی پوست از ایجاد جوش و آکنه پیشگیری می‌کند. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری خاک رس قرمز، چند عدد برگ چریش و مقداری گلاب به جهت خمیر کردن نیاز داریم. ابتدا برگ‌های خشک شده‌ی چریش را پودر کنید و یک قاشق چایخوری از آن را با خاک رس مخلوط کنید و به آن گلاب اضافه کنید تا خمیر نرمی حاصل شود. پوست خود را به ماسک آغشته کنید و اجازه دهید پانزده الی بیست دقیقه باقی بماند تا خشک شود. در نهایت نیز با آب فراوان شستشو دهید.

ماسک خاک رس و سفیده تخم‌مرغ

در طب سنتی از خاک رس به جهت جوانسازی پوست صورت و بدن استفاده می‌شود. برای تهیه این ماسک به یک عدد سفیده تخم‌مرغ و دو قاشق چایخوری خاک رس قرمز نیاز داریم. ابتدا سفیده تخم‌مرغ را در ظرفی بزنید تا کف کند. سپس خاک رس را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا خمیر یکنواخت و نرمی حاصل شود. ماسک حاصل شده را بر روی پوست خود با حرکات رو به بالا پوشش دهید. اجازه دهید ماسک بر روی پوستتان خشک شود و سپس با آب ولرم شستشو دهید. در نهایت نیز از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

ماسک خاک رس بنتونیت و سرکه سیب

خاک رس بنتونیت سرشار از مواد معدنی طبیعی مانند آهن، کلسیم، منیزیم، سیلیس و پتاسیم است. این نوع خاک رس دارای خواص درمانی بسیاری است و به همین دلیل قرن‌هاست که از آن در درمان برخی بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. این نوع از خاک رس چربی‌ها وناخالصی‌های درون منافذ پوست را بیرون می‌کشد و زمانی که با سرکه سیب ترکیب می‌شود، در درمان جوش‌های سر سیاه بسیار موثر است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری خاک رس و مقداری سرکه سیب به جهت خمیر کردن نیاز داریم. در ظرفی دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر نرم و یکدستی حاصل شود. با نوک انگشتانتان یک لایه نازک از این ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. در نهایت نیز از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

ماسک خاک رس و آبلیمو

خاک رس قهوه‌ای که نام دیگر آن گل سرشوی نیز می‌باشد، برای جذب آلودگی‌های پوستی بسیار مفید است. استفاده از این ماسک باعث باز شدن منافذ بسته پوست، از بین رفتن سلول‌های مرده و رفع تیرگی می‌شود. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری خاک رس و مقداری آبلیمو نیاز داریم. مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را روی نقطه مورد نظر پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. استفاده دو بار در هفته از این ماسک، در رفع این عارضه بسیار موثر است.

ماسک خاک رس و نعناع

برای تهیه این ماسک خانگی به دو قاشق غذاخوری خاک رس، چند عدد برگ نعناع و مقداری آب نیاز داریم. برگ‌های نعناع را له کنید و به آن خاک رس و آب را اضافه کنید تا خمیری حاصل گردد. ماسک را بر روی پوست صورت و گردن خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب سرد شستشو دهید.      

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.