خانه گیاهان دارویی از خواص خرنوب و کاربردهای این گیاه دارویی چه می‌دانید؟

از خواص خرنوب و کاربردهای این گیاه دارویی چه می‌دانید؟

توسط مدیر مجله
خواص خرنوب

خرنوب جزو یکی از پرطرفدارترین گیاهان دارویی است. خواص خرنوب بیشمار بوده و این موضوع باعث شده است تا بسیاری از پزشکان طب سنتی برای درمان بیماری‌ها دمنوش و پودر این گیاه را تجویز کنند. اگر شما هم کنجکاو هستید تا با خواص درمانی خرنوب آشنا شوید، این مقاله از کاکوتی برای شما نوشته شده است. ما در این مطلب قصد داریم تا خاصیت درمانی خرنوب و طرز تهیه دمنوش آن را توضیح دهیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

خواص خرنوب برای درمان بیماری‌ها

گیاه دارویی خرنوب به دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف جزو یکی از پرکاربردترین گیاهان دارویی در طب سنتی به شمار می‌رود. فواید درمانی خرنوب بیشمار بوده و به دلیل ترکیبات موجود در آن مانند فیبر، آنتی‌اکسیدان، کلسیم، سدیم، پتاسیم و غیره از شیره آن در صنایع غذایی استفاده می‌شود. حتی بسیاری از افراد به جای شکر از خرنوب استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که باید قند را از رژیم غذایی خود حذف کنید، گیاه دارویی خرنوب می‌تواند بهترین جایگزین برای شما باشد.

این گیاه دارویی طبیعت سرد و خشکی دارد. از لحاظ ظاهری شباهت به باقلا داشته و این موضوع باعث شده است تا جزو دسته باقلاسانان به شمار برود. از مهم‌ترین خواص درمانی خرنوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برطرف‌کننده مشکلات تنفسی

برای درمان سرفه و مشکلات تنفسی پیشنهاد می‌کنیم که از خواص خرنوب بهره ببرید. این گیاه دارویی خاصیت خلط‌آوری دارد و می‌تواند مشکلات تنفسی را به خوبی برطرف سازد. همچنین مصرف این گیاه دارویی برای افرادی که دچار تنگی نفس و ورم ریه هستند، بسیار توصیه شده است. البته این بدین معنا نیست که شما می‌توانید بدون دستور پزشک این گیاه دارویی را مصرف کنید. در صورتی که بیماری تنفسی شما حاد است، بهتر است تحت نظر پزشک از خاصیت درمانی خرنوب بهره ببرید.

درمان ناباروری مردان

امروزه مشکلات جنسی باعث شده است تا بسیاری از زوج‌ها درگیر مسائل ناباروری شوند. یکی از مشکلات رایج در ناباروری مردان، کیفیت پایین اسپرم و کندی سرعت آن است. این موضوع می‌تواند میزان باروری را در مردان تحت تاثیر قرار دهید. اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید، گیاه خرنوب می‌تواند برای درمان ناباروری مردان موثر باشد. مصرف دانه‌های این گیاه موجب می‌شود تا کیفیت اسپرم بالا رفته و تحرک آن افزایش یابد.

درمان اسهال

خواص خرنوب می‌تواند برای درمان اسهال کمک‌کننده باشد. شما می‌توانید دانه‌های این گیاه را آسیاب کرده و همیشه در منزل داشته باشید تا در صورت بروز اسهال از آن استفاده کنید. برای این منظور کافی است تا یک قاشق مرباخوری از دانه خرنوب را همراه با یک لیوان آب گرم نوش جان کنید. بعد از مدتی مشکل شما برطرف خواهد شد. البته توجه به این نکته ضروری است که اگر اسهال شما بیشتر از یک بار اتفاق بیفتد، بهتر است که مشکل خود را با پزشک در میان بگذارید.

کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی

این گیاه با کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون می‌تواند به کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد پر ریسک هستید یا در خانواده خود سابقه سکته قلبی و مغزی دارید یا کلسترول بالایی دارید، خاصیت درمانی خرنوب می‌تواند برای شما معجزه کند.

افزایش اشتها و چاقی

شاید برای شما نیز این خواص خرنوب جالب باشد. این گیاه یک اشتها آور بوده و  مصرف آن میل به خوردن غذا را در شما زیاد می‌کند؛ بنابراین اگر بیش از اندازه لاغر هستید، این گیاه مخصوص شما است. برای این منظور کافی است تا مقدار یک قاشق غذاخوری از گیاه آسیاب شده خرنوب را به همراه یک لیوان شیر و یک قاشق عسل نوش جان کنید. بهتر است که این ترکیب را به صورت ناشتا قبل از صبحانه میل کنید.

رفع یبوست

اگر دچار یبوست هستید و دفع مدفوع شما به سختی انجام می‌گیرد، راهکارهای زیادی برای نرم‌تر کار کردن شکم وجود دارد. اما اگر می‌خواهید بدون مراجعه به پزشک یبوست را درمان کنید، گیاه خرنوب مصرف کنید. این گیاه به دلیل فیبر بسیار زیاد خود، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

 البته توجه به این نکته ضروری است که اگرچه این گیاه به عنوان روان‌کننده سریع شکم به حساب می‌آید، اما میزان مصرف این گیاه دارویی بسیار مهم است. چرا که مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند خود باعث یبوست شود.

پیشگیری از سرطان

خواص خرنوب برای پیشگیری از سرطان معجزه می‌کند. به این دلیل که این گیاه دارویی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند میریستین و کورستین بوده که درمان و پیشگیری از انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان ریه و سرطان رحم بسیار موثر است.

کاهش درد مفاصل و نقرس

درد مفاصل گاهی آنقدر سخت می‌شود که می‌تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما هم از درد مفاصل خود خسته شده‌اید، از خاصیت درمانی خرنوب بهره ببرید. ترکیبات موجود در این گیاه دارویی کمک می‌کند تا درد مفاصل شما تسکین پیدا کند. همچنین کسانی که دچار نقرس هستند، با مصرف خرنوب درد مفاصل آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

پیشگیری از پوکی استخوان

یکی دیگر از شگفت‌انگیزترین خواص گیاه دارویی خرنوب، پیشگیری و کنترل پوکی استخوان است. دلیل این موضوع وجود مقادیر بسیار زیادی اسید گالیک، فسفر و کلسیم در ترکیبات این گیاه دارویی است.

استحکام لثه و دندان

یکی دیگر از بهترین خواص خرنوب کمک به استحکام لثه و دندان‌ها است. به خصوص اگر درد دندان داشته باشید، این گیاه دارویی مانند یک مرهم می‌تواند درد دندان شما را از بین ببرد. همچنین برخی از افراد از برگ‌های این گیاه دارویی برای جلا و سفیدی دندان‌های خود استفاده می‌کنند. همچنین شما می‌توانید از این گیاه دارویی به جای خمیر دندان نیز استفاده کنید. تنها کافی است تا مقداری از برگ‌های تازه این گیاه را سابیده و به دندان‌های خود بمالید.

درمان مشکلات کلیوی

برای درمان مشکلات کلیوی مانند سنگ کلیه، گیاه خرنوب بهترین گزینه است. مصرف دمنوش این گیاه دارویی می‌تواند سنگ کلیه را از بین ببرد.

تقویت بینایی

دمنوش خرنوب یک نوشیدنی بسیار عالی برای تقویت بینایی است. دلیل این موضوع این است که این گیاه دارویی سرشار از ویتامین A است و برای درمان بیماری‌های چشمی بسیار موثر  است. البته توجه داشته باشید که قبل از مصرف حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و سپس نسبت به خوردن این دمنوش گیاهی اقدام کنید.

کمک به جوان‌سازی پوست

یکی دیگر از خواص خرنوب کاهش چین و چروک صورت است. برای این منظور بسیاری از افراد از ماسک این گیاه دارویی برای جوان‌سازی پوست صورت خود استفاده می‌کنند. البته قبل از استفاده از خرنوب حتما آن را روی قسمت دیگری از بدن خود تست کنید و در صورت نداشتن حساسیت از آن برای پوست صورت خود استفاده کنید.

تنظیم سطح قند خون

گیاه دارویی خرنوب کمک بسیاری به تنظیم سطح قند خون می‌کند؛ بنابراین کسانی که دیابت دارند می‌توانند از مزایای این گیاه برای کاهش قند خون خود بهره ببرند.

قاعده آور

اگر قاعدگی نامنظمی دارید یا زمان قاعدگی شما عقب افتاده است، گیاه خرنوب می‌تواند مشکل شما را رفع کند. ترکیبات موجود در این گیاه دارویی قاعده آور بوده و بعد از خوردن آن پریود خواهید شد.

درمان کبد چرب

میوه خشک گیاه خرنوب می‌تواند برای درمان مشکلات کبد کارساز باشد؛ بنابراین اگر از کبد چرب رنج می‌برید، میوه خشک خرنوب و همچنین دمنوش این گیاه می‌تواند به پاکسازی کبد شما کمک کند.

روش تهیه دمنوش خرنوب

در صورتی که می‌خواهید از خاصیت درمانی خرنوب برای رفع مشکلات خود استفاده کنید، توصیه می‌کنیم که این گیاه دارویی را به صورت دمنوش یا جوشانده مصرف کنید. برای این منظور کافی است تا چند عدد از میوه خرنوب را تهیه کرده و به قطعات کوچک تقسیم کنید. سپس همراه با آب روی شعله قرار دهید و اجازه دهید تا بعد از جوش آمدن به مدت ۳ تا ۵ دقیقه به خوبی دم بکشد.

سپس کمی صبر کنید تا دمنوش خرنوب کمی خنک شود. قبل از نوشیدن آن را از صافی رد کرده و آب حاصل از آن را میل کنید. برای اثرگذاری بیشتر خواص خرنوب بهتر است که این دمنوش را صبح ناشتا و قبل از خواب شب نوش جان کنید. این کار را به مدت یک ماه زیر نظر پزشک ادامه دهید تا به نتیجه مورد دلخواه خود برسید. البته میزان مصرف این دمنوش با توجه به نوع بیماری متفاوت خواهد بود؛ بنابراین بهتر است که حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

افزایش رشد موها

اگر رشد موهای شما کم شده است، راه حل این مشکل استفاده از خاصیت خرنوب است. مصرف این گیاه دارویی باعث افزایش رشد موها شده و به زیبایی آن کمک می‌کند.

نحوه مصرف پودر خرنوب

اگر می‌خواهید که برای درمان بیماری‌ها خود از پودر خرنوب استفاده کنید، بهتر است پودر این گیاه را همراه با عسل نوش جان کنید. همچنین می‌توانید به جای عسل از شیره انگور، شیره خرما و شیره توت نیز استفاده کنید. برای این منظور کافی است تا مقدار ۱۰۰ گرم از پودر گیاه دارویی خرنوب را با یکی از چاشنی‌های بالا ترکیب کنید. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری از این معجون شگفت‌انگیز باعث می‌شود تا تمام بیماری‌های شما از بین بروند.

عوارض مصرف گیاه خرنوب

در کنار خواص خرنوب و فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی، این گیاه دارویی می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورتی که میزان تحرک اسپرم شما پایین و در حد صفر باشد، خوردن این گیاه دارویی را به شما توصیه نمی‌کنیم. چرا که با خوردن آن هیچ نتیجه‌ی مثبتی نخواهد داشت. تنها زمانی مصرف این گیاه دارویی تاثیر دارد که میزان تحرک شما نسبت به حد معمول کمی پایین باشد؛ بنابراین بهتر است قبل از خوردن این گیاه دارویی برای افزایش تحرک اسپرم، حتما آزمایش دهید.
  • مصرف این گیاه دارویی برای افرادی که درد معده دارند، اصلا توصیه نمی‌شود. چرا که باعث می‌شود تا درد آن‌ها افزایش پیدا کند.
  • مصرف تنهای خرنوب می‌تواند مشکلات بسیاری را برای روده‌ها ایجاد کند. برای همین منظور توصیه می‌شود که این گیاه را همراه با انیسون، روغن بادام و مصطکی مصرف کنید. در غیر این صورت دل‌درد و ناراحتی‌های روده دور از انتظار نخواهد بود.
  • برخی از افراد با خوردن گیاه دارویی خرنوب دچار مشکلاتی مانند تنگی نفس و سرفه می‌شوند؛ بنابراین در صورت بروز هرگونه حساسیت، مصرف این گیاه دارویی را قطع کنید.

اگرچه خواص خرنوب بیشمار است، اما با توجه به عوارض گفته شده در بالا توصیه می‌کنیم که بدون مشورت با پزشک متخصص طب سنتی گیاه دارویی خرنوب را مصرف نکنید. همچنین همیشه حد اعتدال را در خوردن این گیاه دارویی رعایت کنید تا دچار عوارض ناشی از زیاده‌روی در مصرف آن نشوید.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص دارویی خرنوب برای درمان بیماری‌ها صحبت کردیم. البته این بدین معنا نیست که شما می‌توانید بدون نسخه پزشک طب سنتی از فواید درمانی خرنوب بهره ببرید. چرا که مقدار و نحوه مصرف این گیاه دارویی برای بیماری‌های مختلف متفاوت خواهد بود.

اگر شما هم برای درمان بیماری خود به دنبال این گیاه دارویی هستید، می‌توانید سفارش خود را به صورت آنلاین از طریق فروشگاه اینترنتی کاکوتی ثبت کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.