خانه گیاهان دارویی شگفت‌انگیزترین خواص دانه چیا برای سلامتی

شگفت‌انگیزترین خواص دانه چیا برای سلامتی

توسط مدیر مجله
خواص دانه چیا

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به سالم‌خوری اهمیت بسیار زیادی می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم که این بار از خواص دانه چیا بهره ببرید. دانه‌های ریز چیا تاثیرات باورنکردنی روی سلامتی شما می‌گذارد. اگر شما هم علاقه‌مند تا هستید تا با این دانه‌های شگفت‌انگیز و خاصیت درمانی آن آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

خواص دانه چیا برای درمان بیماری ها

چیا، دانه‌های سیاه و سفیدی هستند و از نظر ظاهری شباهت بسیاری به تخم شربتی دارند. این ویژگی باعث شده است تا بسیاری از افراد آن را با دانه‌های تخم شربتی اشتباه بگیرند. این دانه‌های کم حجم اما مقوی، تاثیرات خوبی را روی سلامتی بدن می‌گذارند و می‌توانند انرژی بسیار زیادی از بدن شما را تامین کنند؛ بنابراین شما می‌توانید برای درمان یا پیشگیری از بیماری‌ها، نسبت به مصرف این دانه‌ها اقدام کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با خواص درمانی دانه چیا آشنا کنیم. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سلامت سیستم قلب و عروق

یکی از مهم‌ترین خواص دانه چیا سلامت قلب و عروق است. با مصرف دانه‌های چیا میزان کلسترول و فشار خون شما کاهش پیدا می‌کند. این موضوع می‌تواند جلوی تصلب شریان‌ها و درنتیجه سکته قلبی و مغزی را بگیرد. از طرفی دیگر دانه چیا سرشار از اسید لینولئیک بوده و برای جذب بهتر برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین A، D و K بسیار موثر است.

همچنین امگا ۳ دانه‌های شفابخش چیا نسبت به انواع ماهی‌ها بسیار زیاد است. وجود امگا ۳ در این دانه‌ها باعث می‌شود تا از میزان فشار خون، کلسترول بالا و التهاب بدن کاسته شود. اگر شما هم به داشتن قلبی سالم فکر می‌کنید، دانه‌های معجزه‌آسای چیا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

سلامت دندان‌ها

یکی از عوامل مهم برای داشتن دندان‌هایی سالم، کلسیم است. همچنین وجود فسفر، ویتامین A و زینک نیز برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها بسیار موثر است. اگر شما هم دوست دارید تا دندان‌هایی مقاوم در برابر پوسیدگی داشته باشید، از خواص دانه چیا بهره ببرید. این دانه‌ها سرشار از کلسیم، فسفر، ویتامین آ و زینک هستند؛ در نتیجه مصرف آن از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

تنظیم قند خون

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، دانه‌های چیا سرشار از فیبر و اسید لینولئیک هستند. این ویژگی باعث می‌شود تا جلوی انباشتگی چربی در بدن گرفته شده و مقاومت بدن نسبت به انسولین کاهش پیدا کند؛ در نتیجه با مصرف این دانه‌های شفابخش درگیر دیابت نخواهید شد.

پیشگیری از سرطان

امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان دو عامل مهم برای جلوگیری از انواع سرطان‌ها هستند. یکی از مهم‌ترین فواید درمانی دانه چیا وجود امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان بسیار بالای آن است. این دو فاکتور می‌توانند جلوی رشد برخی سلول‌های سرطانی مانند سرطان رحم و سینه را بگیرد. توصیه می‌کنیم که شما نیز برای پیشگیری از سرطان از خواص درمانی دانه‌ چیا غافل نشوید.

تقویت استخوان‌ها

برای جلوگیری از پوکی استخوان، مصرف کلسیم بسیار موثر است. به خصوص خانم‌های سالمند بهتر است برای تقویت استخوان‌های خود، مواد غذایی حاوی کلسیم مصرف کنند. از دیگر خواص دانه چیا مقدار کلسیم بسیار بالای آن است. همچنین این دانه‌ها به دلیل دارا بودن منگنز، منیزیم و فسفر باعث مقاومت بالای استخوان‌ها و عضلانی شدن آنها می‌شوند.

سلامت پوست و مو

اگر زیبایی پوست و افزایش رشد مو و ناخن‌ها برای شما اهمیت دارد، از مصرف دانه‌های چیا غافل نشوید. آنتی‌اکسیدان و پروتئین موجود در دانه‌های چیا به کلاژن‌سازی پوست کمک می‌کند. همچنین ترکیبات موجود در دانه‌های چیا باعث افزایش رشد موها و ناخن‌های شما می‌شوند. کافی است یک بار امتحان کنید تا تاثیر مثبت آن را روی سلامت پوست و مو خود ببینید.

کاهش وزن و لاغری

اگر راه‌های زیادی را برای لاغری امتحان کرده‌اید، این بار از خاصیت دانه چیا برای لاغری استفاده کنید. مصرف دانه‌های چیا باعث جذب چندین برابری آب می‌شوند. این ویژگی باعث می‌شود تا مواد غذایی جذب بهتری داشته باشند؛ در نتیجه بعد از مصرف این دانه‌ها مدت زمان زیادی احساس گرسنگی نخواهید داشت.

از دیگر خواص دانه چیا می‌توان به مقادیر بسیار زیاد زینک اشاره کرد. وجود زینک باعث می‌شود تا هورمون کاهش اشتها در بدن ترشح شود. این موضوع می‌تواند تاثیر بسیار بالایی در لاغری افراد داشته باشد. همچنین دانه‌های چیا سرشار از پروتئین‌های گیاهی هستند. این ویژگی یکی دیگر از خواص درمانی دانه چیا است که برای افراد چاق بسیار سودمند است. چرا که این افراد به جای استفاده از پودرهای عضله‌سازی می‌توانند دانه چیا را جایگزین آن کنند.

علاوه بر این دانه‌های چیا دارای میزان بالایی روی هستند. این موضوع می‌تواند باعث کنترل اشتها، افزایش انرژی و افزایش استقامت بدن شود.

افزایش انرژی

اگر احساس خستگی می‌کنید و همیشه انرژی کافی برای انجام کارها را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که از خاصیت انرژی‌زا بودن دانه‌های چیا بهره ببرید. مواد مغذی موجود در دانه‌های چیا مانند ویتامین B3، نیاسین، تیامین و غیره باعث افزایش نشاط و برطرف شدن خستگی و بدخلقی می‌شود.

رفع بی‌خوابی

از دیگر خواص دانه چیا افزایش هورمون شادی در بدن است. مصرف این دانه‌های مقوی باعث ترشح هورمون سروتونین و ملاتونین در بدن می‌شوند؛ بنابراین مصرف این دانه‌ها برای کودکان و بزرگسالان بسیار موثر است. به خصوص اگر برای کسانی که بی‌خوابی شبانه دارند، استفاده از این دانه‌های مغزی باعث درمان و رفع بی‌خوابی‌های شبانه می‌شود.

بهبود سلامت اعصاب

کمبود مس و منیزیم در بدن می‌تواند سلامت سیستم عصبی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر استرس و اضطراب باعث بهم ریختگی اعصاب شما شده است، فواید درمانی دانه چیا را از دست ندهید.

بهبود سلامت دستگاه گوارش

دانه‌های چیا به دلیل دارا بودن فیبر بسیار بالا، برای سلامت دستگاه گوارش یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب هستند. با مصرف این دانه‌ها، حرکت روده‌های شما راحت‌تر و بهتر می‌شود. علاوه بر این مصرف دانه‌های چیا کمک می‌کند تا آب زیادی جذب بدن شما شود؛ در نتیجه مدت زمان زیادی احساس سیری خواهید داشت و این موضوع می‌تواند جلوی پرخوری و خطرات آن روی سلامتی را بگیرد.

افزایش کلسترول خوب

از دیگر خواص دانه چیا می‌توان به افزایش کلسترول خوب خون یا همان HDL اشاره کرد. پایین بودن مقدار این فاکتور خود می‌تواند نشانه یک خطر برای سلامتی بدن شما باشد. در صورتی که میزان HDL خون شما نامیزان است، پیشنهاد می‌کنیم که از مصرف دانه چیا غافل نشوید.

هضم آسان غذا

یکی از مشکلات مربوط به معده، روند کند هضم غذا است. این ویژگی به خصوص برای غذاهای دیرهضم می‌تواند مشکلات معده را برای شما به وجود بیاورد. اگر شما هم از چنین مشکلی رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که دانه چیا را به غذای خود اضافه کنید. برای این منظور کافی است تا همراه با سالاد خود، مقداری دانه چیا نیز ترکیب کنید. با مصرف این دانه‌ها، عمل هضم غذای شما راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

مناسب برای افراد با رژیم گلوتن

در صورتی که دچار بیماری سلیاک باشید، خوردن مواد غذایی حاوی گلوتن برای شما ضرر دارد. شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید دانه‌های شگفت‌انگیز چیا فاقد گلوتن هستند؛ بنابراین شما می‌توانید بدون هیچگونه نگرانی از خواص دانه چیا بهره ببرید.

کمک به افزایش جذب آهن

در صورتی که دچار کم‌خونی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که روزانه دو قاشق غذاخوری دانه چیا مصرف کنید. این دانه‌های شگفت‌انگیز کمک می‌کنند تا جذب آهن بدن شما بهتر اتفاق بیفتند. در نتیجه با افزایش گلبول‌های قرمز خون، حمل اکسیژن مورد نیاز بدن شما بهتر انجام می‌گیرد.

کاهش چین و چروک صورت

دانه‌های چیا به دلیل دارا بودن سطح بالایی از امگا ۳، برای زیبایی پوست و مو بسیار عالی هستند. مصرف این دانه‌های شفابخش کمک می‌کنند تا اسیدهای چرب پوست شما به خوبی تامین شوند. همچنین ترکیبات موثر در دانه‌های چیا کمک می‌کنند تا احساس افسردگی در شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کنند. چرا که عدم درمان به موقع افسردگی می‌تواند روی وضعیت پوستی شما تاثیر منفی بگذارد.

بنابراین هر وقت احساس افسردگی می‌کنید، بهتر است دانه‌های چیا را مصرف کنید. چرا که این دانه‌ها می‌توانند چین و چروک صورت را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

مرطوب‌کننده پوست

یکی از خواص دانه چیا تامین رطوبت مورد نیاز پوست است. اگر شما هم برای مرطوب‌ نگه داشتن پوست صورت خود به دنبال یک راهکار عالی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که دانه‌های چیا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به خصوص اگر نسبت به استفاده از محصولات شیمیایی حساسیت دارید، مصرف این دانه‌ها می‌تواند یک راه‌حل خوب برای شما باشد.

سرشار از پروتئین باکیفیت

پروتئین نقش بسیار مهمی در کاهش وزن دارد. چرا که میزان مناسب پروتئین می‌تواند جلوی افزایش اشتها در افراد را بگیرد. دانه‌های چیا یک منبع بسیار عالی از پروتئین هستند؛ در نتیجه مصرف این دانه‌ها کمک می‌کند تا میزان اسیدهای آمینه ضروری بدن شما به تعادل خوبی برسند.

افزایش درخشندگی پوست

برای داشتن پوستی سالم، نیاز به ذهن و بدنی سالم دارید. استرس و عادت‌های بد غذایی می‌توانند تاثیر منفی روی زیبایی پوست صورت شما بگذارند. دانه‌های چیا به دلیل دارا بودن مواد معدنی، پوست صورت شما را سالم نگه می‌دارند. همچنین با کاهش سطح استرس بدن، به سالم بودن پوست شما کمک می‌کنند؛ بنابراین با خواص دانه چیا می‌توانید پوستی سرزنده و درخشنده داشته باشید.

عوارض استفاده از دانه‌های چیا

استفاده از هر نوع گیاهی می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. دانه‌های چیا نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ بنابراین ممکن است بسته به نوع ویژگی‌های هر بدن، عوارضی متفاوت از دانه‌های چیا در بدن افراد به وجود بیاید. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسهال: زیاده‌روی در مصرف دانه‌های چیا می‌تواند در برخی باعث ایجاد اسهال شود.
  • چاقی: اگرچه مصرف دانه‌های چیا می‌تواند باعث لاغری شود، اما زیاده‌روی در مصرف این گیاه می‌تواند نتیجه‌ای عکس داشته باشد. چرا که این دانه‌ها سرشار از مواد مغذی هستند.
  • افت فشار خون: در صورت زیاده‌روی در مصرف این دانه‌ها، افت فشار خون دور از انتظار نیست.
  • بدخیمی پروستات: کسانی که از مشکل پروستات رنج می‌برند، استفاده زیاد از این گیاه می‌تواند شرایط آنها را بدتر کند.
  • تداخل دارویی: اگر داورهای ضد فشار خون و ضد انعقاد خون مصرف می‌کنید، از خوردن دانه‌های چیا جدا خودداری کنید.
  • کاهش غلظت خون: با وجود خواص دانه چیا اگر دچار مشکلاتی مانند رقیق بودن خون یا اختلال خونریزی هستید، از مصرف این دانه‌ها جدا خودداری کنید.

طریقه مصرف دانه‌های چیا در طب سنتی

برای بهره‌مندی از فواید دانه چیا کافی است تا مقدار ۴۰ گرم از آن را در آب خیس کنید. سپس قبل از ناهار و قبل از شام مقدار ۲۰ گرم از آن را نوش جان کنید. همچنین شما می‌توانید خیس شده این دانه‌های را به برخی مواد غذایی مانند سالاد، ماست، سوپ، دسر، کیک، اسموتی و غیره نیز اضافه کنید. البته توجه به این نکته ضروری است که دانه‌های چیا طبع سرد و تر دارند؛ بنابراین اگر مزاج سرد و تر دارید یا بلغمی هستید، بهتر است این دانه‌ها را با احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله از کاکوتی در رابطه با خواص دانه چیا صحبت کردیم. شما می‌توانید به جای مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی پایین، از این دانه‌های مغذی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. اگر شما هم تجربه استفاده از این دانه‌ها را دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.