خانه گیاهان دارویی آشنایی با خواص تمبر هندی چاشنی خوشمزه غذاها

آشنایی با خواص تمبر هندی چاشنی خوشمزه غذاها

توسط مدیر مجله
خواص تمبر هندی

اغلب افراد تمبر هندی را به عنوان یک تنقلات خوشمزه می‌شناسند. اما این میوه ترش مزه خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. به طوری که بسیاری از افراد برای پخت غذاهای خود از تمبر هندی استفاده می‌کنند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا با خواص تمبر هندی آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با این چاشنی لذیذ و خاصیت آن برای درمان برخی از بیماری‌ها آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

خواص تمبر هندی برای درمان بیماری‌ها

به جرات می‌توان گفت که یکی از خوشمزه‌ترین تنقلات در بین کودکان و بزرگسالان، تمبر هندی است. این میوه ترش مزه، به دلیل دارا بودن ترکیبات موثر مانند فسفر، کلسیم، ویتامین C، آنتی‌اکسیدان و غیره ارزش غذایی بسیار بالایی دارد؛ بنابراین بسیاری از افراد علاوه بر مصرف معمولی آن، از تمبر هندی به صورت چاشنی غذاهای خود و به عنوان یک ادویه طعم‌دهنده استفاده می‌کنند.

استفاده از این میوه خوش طعم در غذاها باعث می‌شود تا از برخی از بیماری‌ها جلوگیری شود. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خاصیت ضد التهابی برای درمان برخی بیماری‌ها

یکی از خواص تمبر هندی خاصیت ضد التهابی آن است. این ویژگی به خصوص برای کسانی که دچار بیماری‌های التهابی مانند نقرس، روماتیسم، کولیت اولسراتیو، کرون و غیره هستند، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. همچنین این میوه سرشار از لوپئول بوده که می‌تواند از بروز سلول‌های سرطانی جلوگیری کند. همچنین تحقیقات انجام شده روی این میوه نشان داده است که مصرف تمبر هندی می‌تواند برای پیشگیری از بیماری‌ها و علائم التهابی بدن مانند آرتریت، تحریکات چشمی، ورم ملتحمه و غیره مناسب باشد.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب تمبر هندی، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در آن است. همچنین این میوه سرشار از مواد مغذی و فلاونوئید بوده و به کاهش استرس اکسیداتیو کمک بسیار زیادی می‌کند. این موضوع می‌تواند باعث تقویت و افزایش سیستم ایمنی بدن شود.

کاهش وزن

برای کسانی که به دنبال لاغری و کاهش وزن بوده یا مراقب رژیم غذایی خود هستند تا دچار اضافه وزن نشوند، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص تمبر هندی بهره ببرند. تمبر هندی با کاهش چربی‌های اضافی بدن و ایجاد احساس سیری در افراد می‌تواند باعث کاهش وزن یا لاغری شود. اگر شما هم از چاقی و اضافه وزن خود رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که خواص ضد چاقی تمبر هندی را امتحان کنید.

پیشگیری از ابتلا به سرطان

بسیاری از پزشکان برای کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها، مصرف رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان را پیشنهاد می‌دهند. چرا که آنتی‌اکسیدان موجود در غذاها می‌تواند جلوی آسیب‌های رادیکال‌های آزاد را بگیرد. تمبر هندی به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان فراوان و سایر ترکیبات موثر مانند بتاکاروتن می‌تواند جلوی ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده، معده، ریه، گردن رحم و غیره را بگیرد.

بهبود سیستم گوارشی

برای تقویت سیستم گوارشی و بهبود عملکرد آن، تمبر هندی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. تمبر هندی به دلیل فیبر بسیار زیاد خود، نقش یک مسهل‌کننده را داشته و به هضم غذا کمک می‌کند. همچنین این میوه ترش مزه در از بین بردن حالت تهوع بسیار موثر است. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص تمبر هندی آن را به عنوان چاشنی به غذاهای خود اضافه کنید.

سلامت قلب

بیماری‌های قلبی جزو شایع‌ترین بیماری‌ها در بین افراد است. داشتن رژیم غذایی نادرست می‌تواند احتمال خطر بیماری‌های قلبی را چندین برابر کند.  اگر به فکر سلامت قلب خود هستید، توصیه می‌کنیم که برای چاشنی غذاهای خود از تمبر هندی استفاده کنید. این میوه ترش مزه سرشار از پلی فنول و فلاونوئید است؛ در نتیجه مصرف آن باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تا رگ‌های قلب شما دچار گرفتگی نشود.

همچنین تمبر هندی از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می‌کند. به خصوص افرادی که معمولا فشار خون بالایی دارند، می‌توانند از اثرات ضد فشار خون تمبر هندی بهره ببرند.

درمان کبد چرب

کبد چرب در اثر تجمع چربی در کبد اتفاق می‌افتد. این بیماری اکنون در اکثر کشورها رو به افزایش است. چرا که اغلب افراد علاقه خاصی به خوردن غذاهای چرب دارند. این موضوع می‌تواند خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش دهد. یکی از خواص تمبر هندی اثر محافظتی آن روی کبد است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه می‌تواند جلوی آسیب‌های رادیکال‌های آزاد را بگیرد. اگر شما هم نگران ابتلا بیماری کبد چرب هستید، پیشنهاد می‌کنیم که تمبر هندی را در غذاهای خود استفاده کنید.

خاصیت ضد میکروبی

عصاره تمبر هندی به دلیل دارا بودن ترکیبات طبیعی مانند لوپئول، مانند یک داروی ضد میکروبی در برابر عوامل بیماری‌زا عمل می‌کند. شما نیز در صورت ابتلا به این نوع بیماری‌ها می‌توانید از خاصیت درمانی تمبر هندی بهره ببرید.

بهبود عملکرد مغز

ویتامین B، تاثیر بسیار بالایی در سلامت مغز دارد. به طوری که کمبود این ویتامین در کودکان می‌تواند رشد مغز را با اختلال روبرو کند و یادگیری را در کودکان دچار مشکل کند. برای این منظور کودکان باید رژیم غذایی حاوی ویتامین B دریافت کنند. تمبر هندی از جمله میوه‌هایی است که سرشار از ویتامین‌های گروه B است. شما می‌توانید از این خواص تمبر هندی برای سلامت مغز کودک خود استفاده کنید.

افزایش تراکم استخوان

کمبود منیزیم از جمله عوامل پایین بودن تراکم استخوان است. در واقع منیزیم نقش بسیار مهمی در رشد و استحکام استخوان‌ها دارد. تحقیقات نشان داده است که افراد در صورت استفاده از رژیم غذایی حاوی منیزیم، کمتر دچار پوکی استخوان می‌شوند. تمبر هندی به عنوان یک منبع بسیار عالی از منیزیم، می‌تواند شما را از پوکی استخوان در پیری دور کند. علاوه بر این، تمبر هندی سرشار از  کلسیم و ویتامین D است و می‌تواند برای سلامت استخوان‌های شما بسیار کارساز باشد.

تقویت گردش خون

برای افزایش گردش خون، پیشنهاد می‌کنیم که از فواید تمبر هندی استفاده کنید. این میوه ترش و خوشمزه سرشار از آهن است و می‌تواند آهن مورد نیاز روزانه شما را به خوبی تامین کند. در صورتی که آهن خون شما به میزان کافی باشد، سلول‌های قرمز خون نیز به اندازه در بدن شما ایجاد خواهند شد. این ویژگی باعث می‌شود تا اندام‌های شما به خوبی کار کنند. اگر دچار کم خونی هستید، خواص تمبر هندی می‌تواند با کم خونی و علائم آن به خوبی مقابله کند.

کنترل دیابت

مصرف تمبر هندی نه تنها برای افراد دیابتی مضر نیست، بلکه می‌تواند به کنترل سطح گلوکز خون نیز کمک کند. با مصرف این میوه، کربوهیدرات ایجاد شده از مواد غذایی، جذب بدن شما نخواهند شد؛ بنابراین بهتر است افراد دیابتی از تمبر هندی در غذاهای خود استفاده کنند.

بهبود عملکرد عصبی

ویتامین B و تیامین موجود در تمبر هندی می‌تواند به عملکرد بهتر سیستم عصبی شما کمک کند. وجود این ترکیبات در تمبر هندی باعث می‌شود تا سیستم عصبی شما تحریک شده و عضلات رشد بهتری داشته باشند. این ویژگی باعث می‌شود تا قدرت شما نسبت به قبل طولانی‌تر شود.

درمان یبوست

تمبر هندی به عنوان یک روش طبیعی برای درمان یبوست شناخته می‌شود. چرا که این میوه ترش مزه، سرشار از فیبر است و مصرف آن می‌تواند برای یبوست تسکین‌دهنده باشد. از لحاظ غذایی، مصرف تمبر هندی برای یبوست، عملکردی مشابه با آلو دارد؛ بنابراین اگر شما هم از یبوست رنج می‌برید، از این میوه به عنوان چاشنی غذای خود استفاده کنید.

بهبود سلامت چشم

یکی دیگر از خواص تمبر هندی حفظ سلامت چشم‌ها است. ویتامین‌های محلول در چربی در تمبر هدی می‌تواند از بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید و خشکی چشم جلوگیری کند. همچنین شما می‌توانید از جوشانده آب تمبر هندی برای درمان التهاب چشم‌های خود استفاده کنید.

درمان درد معده

برای خلاص شدن از درد معده پیشنهاد می‌کنیم که تمبر هندی مصرف کنید. این میوه طبع گرمی داشته و می‌تواند تسکینی برای درد معده شما باشد. همچنین تمبر هندی با خواص آنتی‌بیوتیکی خود می‌تواند برای درمان عفونت‌های معده کارساز باشد.

درمان گلو درد

یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای گلودرد، بهره‌مندی از خاصیت درمانی تمبر هندی است. برای این منظور کافی است تا با آب تمبر هندی غرغره کنید. تکرار این کار کمک می‌کند تا گلودرد شما درمان شود.

جلوگیری از فرسایش مینای دندان

برخی از افراد تصور می‌کنند که مصرف بیش از اندازه فلوراید می‌تواند برای دندان‌های آنها مفید باشد. اما باید بگوییم که سخت در اشتباهید. چرا که مصرف بیش از اندازه این ماده باعث بیماری فلوروز می‌شود. یکی از خواص تمبر هندی جلوگیری از فرسایش مینا دندان در اثر مصرف زیاد از حد فلوراید است. با استفاده از آب تمبر هندی می‌توانید اثرات بیش از حد فلوراید روی دندان‌های خود را از بین ببرید.

تقویت سلامت پوست

گیاه تمبر هندی میزان آنتی‌اکسیدان و ویتامین C بسیار زیادی دارد. این ویژگی کمک می‌کند تا پوست شما سالم و درخشان‌تر از قبل شود. وجود آنتی‌اکسیدان در تمبر هندی آسیب‌های پوستی را به حداقل می‌رساند و از ایجاد چین و چروک صورت جلوگیری می‌کند. اگر شما هم به فکر زیبایی پوست صورت خود هستید و دوست دارید تا دیرتر صورت شما دچار چین و چروک شود، از فواید تمبر هندی غافل نشوید.

رفع عطش

برای رفع عطش به خصوص در فصل تابستان، از خواص تمبر هندی بهره ببرید. برای این منظور کافی است تا میوه تمبر هندی را به صورت شربت استفاده کنید.

ضد درد

تمبر هندی خاصیت ضد درد داشته و مانند یک مسکن می‌تواند درد شما را تسکین ببخشد. برای این منظور می‌توانید از برگ و گل تمبر هندی به صورت ضماد استفاده کرده و آن را روی مفاصل دردناک و متورم خود قرار دهید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تمبر هندی منبع غنی از ویتامین C است؛ بنابراین خوردن آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تا دیرتر دچار سرماخوردگی و تب شوید.

عوارض مصرف تمبر هندی

در صورت استفاده بیش از اندازه از تمبر هندی، عوارض زیر دور از انتظار نیست. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده بیش از اندازه از تمبر هندی می‌تواند تاثیر کاهشی زیادی روی فشار خون و قند خون داشته باشد.
  • با وجود خواص تمبر هندی مصرف آن در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول، خطر سقط جنین را به دنبال دارد.
  • از آنجایی که تمبر هندی خاصیت دارد؛ بنابراین بهتر است با معده خالی آن را مصرف نکنید. چرا که باعث افزایش مشکلات مربوط به معده مانند رفلاکس، زخم معده، ترش کردن و غیره شود.
  • برخی از افراد با خوردن بیش از اندازه تمبر هندی دچار واکنش‌های حساسیت‌زا می‌شوند.
  • برخی با مصرف تمبر هندی دچار سنگ کیسه صفرا می‌شوند.
  • در صورتی که داروهای آسپرین، ایبوپروفن و داروهای مربوط به گوارش مصرف می‌کنید، بهتر است از مصرف تمبر هندی جدا خودداری کنید. چرا که مصرف همزمان آنها با تمبر هندی می‌تواند باعث ایجاد تداخل دارویی شود. شما می‌توانید بعد از اتمام دوره مصرف این داروها و زیر نظر پزشک، تمبر هندی استفاده کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله از کاکوتی در رابطه با میوه خوشمزه تمبر هندی صحبت کردیم. با مصرف این میوه خوش طعم، بدن خود را در برابر انواع بیماری‌ها بیمه خواهید کرد. اگر شما هم تجربه استفاده از تمر هندی را دارید، می‌توانید زیر این پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.